-10. De heer Hoekwater vraagt ten aanzien van de afschrijving van woonforensen belasting of gesproken moet worden over eigen inwoners. Hij kan zich name- ïjk moeilijk voorstellen dat eigen inwoners woonforensenbelasting betalen. Dit. zou dan betekenen dat inwoners een tweede huis in de eigen gemeente hebben. In feite verleent dus de gemeente "subsidie" aan inwoners van andere gemeenten. De voorzitter antwoordt dat het daar wel een beetje op neer komt. Of "sub sidie aan mensen die een beetje in Willemstad wonen en meer ergens anders, ten week heeft namelijk 7 dagen en het kan voorkomen dat men 5 dagen in Rot terdam woont en 2 dagen in Willemstad woont. Die mensen die gedurende een aantal maanden per jaar 1 of 2 dagen in Willemstad wonen betalen woonforen senbelasting. Haar deze mensen kunnen in eenzelfde behoeftige situatie ver keren als inwoners van Willemstad. In antwoord op de opmerkingen van mevrouw Kroon-Klink zegt de voorzitter dat het college binnen de gemeente een cliëntgerichte sociale dienst wil. Zolang niet wordt beschikt over een steunfonds en het fenomeen in effec tieve zm nog nauwelijks bekend is» moet de gemeente de mogelijkheden die ce Algemene Bijstandswet biedt zo optimaal mogelijk benutten. De voorzitter zegt dat de gemeente daarbij best wel eens haar hoofd zal stoten bij het ministerie, dat misschien wat te ruimhartig een bepaalde zaak wordt bekeken in het kader van de oplossing van een stukje problematiek teneinde daarmee de eigen ruimte te kunnen bepalen. Zo gaat de gemeente met dit soort zaken op dit moment om. En op het moment dat een legalisering kan plaatsvinden van een steunfonds zal de raad daar uiteraard van op de hoogte worden gesteld. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan over eenkomstig het voorstel van het college van burgemeester en wethouders be- sloten a. dat de hondenbelasting en de woonforensenbelasting geheel of gedeelte- lijk kunnen worden afgeschreven; b. het college de bevoegdheid op te dragen tot afschrijving van deze be lastingen; c. kennis te nemen van de door het college vast te stellen "Richtlijnen met betrekking tot verzoeken om kwijtschelding van aanslagen belastingen». Beschikbaar stellen van een krediet voor de vernieuwing van de telefooncen trale in het Mauritshuis. De heer Hoekwater vraagt namens de fractie van de V.V.D. of de installatie toereikend is met het oog op de verplaatsing van de afdeling openbare wer ken naar de loods aan het Steenpad en voor de toekomstige digitalisering van het telefoonnet in de regio. De voorzitter antwoordt dat voor wat het eerste gedeelte van de vraag van oe heer Hoekwater betreft de installatie toereikend is. Wat het tweede gedeelte betreft gaat de voorzitter er vanuit dat de instal latie toereikend is. Er zijn contacten geweest met de directie van de P.T.T. Telecommunicatie om te bezien of de centrale die Willemstad krijgt mee kan m het communicatie-netwerk van de automatiseringsapparatuur. Dat is nog ni.et het geval. Het probleem is dat in 1989 de P.T.T. Telecommunicatie in "wee delen uiteenvalt. De dienst Telecommunicatie van de P.T.T. wordt ge splitst in een geprivatiseerd en een niec geprivatiseerd gedeelte. De appa ratuur wordt wel geprivatiseerd en de voorzitter verwacht dat op dat moment de markt wordt overspoeld met deze apparatuur. De gemeente kan echter met het vervangen van de telefooncentrale geen drie jaar meer wachten en de centrale die nu geïnstalleerd gaat worden is op dit poment de meest moderne die gekocht kan worden. -Zonder- -11- Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een krediet ad ƒ.45.000»beschikbaar te stellen voor de aaanschaf van een nieuwe telefooncentrale in het Mauritshuis en de begroting 1986 hiermede in overeenstemming te brengen. Restauratie van de brug voor het Mauritshuis met bijbehorende werken. Namens de fractie van het C.D.A. zegt de heer van der Sluijs dat, nadat dit punt meerdere malen onderwerp van bespreking is geweest in de commissie Open bare Vlerken» zijn fractie accoord kan gaan met het voorstel zoals dat nu op tafel ligt. Hij ziet graag dat wanneer vanavond inderdaad het voorstel wordt aangenomen zo snel mogelijk met de werkzaamheden wordt begonnen. De heer de Visser zegt namens de P.v.d.A. dat in dit voorstel tenminste dui delijk is wat er gaat gebeuren voor ƒ.85.000, De opmerking van het college dat in de commissie Openbare Werken unaniem is besloten om het onder 1 genoemde plan uit te voeren is niet duidelijk. Het wekt de indruk dat de heer de Visser voor uitvoering van de werkzaam heden overeenkomstig plan 1 of 2 zou zijn, wat echter niet het geval is. De P.v.d.A. heeft moeite met het bedrag dat gemoeid is met het herstel van de brug zelf en door de heer de'Visser is voorgesteld eerst offerte te vragen. Het is niet ongebruikelijk in de gemeenteraad dat meerdere prijs opgaven worden gevraagd. Een hoge kostenraming die in de publiciteit komt kan de uiteindelijke prijs beïnvloeden en dat is in het verleden al meerdere keren gezegd. Daarvoor was echter nu in de commissie geen meerderheid té vinden. Uiteraard is vorenstaande voor de fractie van de P.v.d.A. geen reden om met het onderha vige voorstel niet accoord te gaan. Terzijde merkt de heer de Visser op dat hij evenals de heer Hoekwater reeds heeft verwoord, het betreurt dat de no- tuelen van de vergadering van de commissie Openbare Werken, handelende onder meer over dit agendapunt, niet ter inzage hebben gelegen. Overigens is dit in het verleden ook al vaker voorgevallen en naar de mening van de heer de Visser is het beter voortaan de onderwerpen die in de verschillende com missies aan de orde zijn gesteld pas in de raad aan de orde te stellen nadat de notulen gereed zijn. De heer Hoekwater denkt dat déze gang van zaken met betrekking tot de uitein delijke kredietverlening voor dë politiek verantwoordelijke wethouder een weinig aangename gang van zaken is geweest. Ook is hij van mening dat het voor de raad een teleurstelling is dat bij een zaak die zo vaak aan de orde is geweest en waarvan de investering ge lopen is van een bedrag van ƒ.190.000,— via ƒ.125.000»— naar een bedrag wat nu voor de raad op tafel ligt de notulen van de vergadering van de com missie openbare werken ontbreken. Het is een miskenning van de raad dat het college toch bereid is een kredietvotering aan de raad voor te stellen zon der daarbij de verslagen van de voorbereidende discussie en vergaderingen te voegen. Al meerdere malen is nu gebleken dat bij voorstellen aan de raad betref fende zaken, welke aan de orde zijn gesteld in de commissie openbare werken, de notulen van de commissievergadering ontbreken. De heer Hoekwater kan dan ook moeilijk het collegevoorstel steunen. De heer Munters stelt vast dat het krediet gevoteerd gaat worden. Inderdaad is het een lange weg geweest tot deze eindbeslissing. De heer Munters is zeer zeker niet gefrustreerd door de hele gang van zaken. Het voorstel is een produkt van de manier van vergaderen zoals men dat hier gewend is en het is een democratisch genomen beslissing. Het herstel van de brug is uiteraard veel goedkoper dan in eerste opzet de bedoeling was. Het is ook een andere brug geworden. De heer Munters zegt dat de eerste brug die in de commissie besproken werd en hij vergelijkt nu een en ander met de autowereld, een brug was van het merk Mercedes en dat nu -uiteindelijk-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 11