-10.
De heer Hoekwater vraagt ten aanzien van de afschrijving van woonforensen
belasting of gesproken moet worden over eigen inwoners. Hij kan zich name-
ïjk moeilijk voorstellen dat eigen inwoners woonforensenbelasting betalen.
Dit. zou dan betekenen dat inwoners een tweede huis in de eigen gemeente
hebben.
In feite verleent dus de gemeente "subsidie" aan inwoners van andere gemeenten.
De voorzitter antwoordt dat het daar wel een beetje op neer komt. Of "sub
sidie aan mensen die een beetje in Willemstad wonen en meer ergens anders,
ten week heeft namelijk 7 dagen en het kan voorkomen dat men 5 dagen in Rot
terdam woont en 2 dagen in Willemstad woont. Die mensen die gedurende een
aantal maanden per jaar 1 of 2 dagen in Willemstad wonen betalen woonforen
senbelasting. Haar deze mensen kunnen in eenzelfde behoeftige situatie ver
keren als inwoners van Willemstad.
In antwoord op de opmerkingen van mevrouw Kroon-Klink zegt de voorzitter dat
het college binnen de gemeente een cliëntgerichte sociale dienst wil.
Zolang niet wordt beschikt over een steunfonds en het fenomeen in effec
tieve zm nog nauwelijks bekend is» moet de gemeente de mogelijkheden die
ce Algemene Bijstandswet biedt zo optimaal mogelijk benutten. De voorzitter
zegt dat de gemeente daarbij best wel eens haar hoofd zal stoten bij het
ministerie, dat misschien wat te ruimhartig een bepaalde zaak wordt bekeken
in het kader van de oplossing van een stukje problematiek teneinde daarmee
de eigen ruimte te kunnen bepalen.
Zo gaat de gemeente met dit soort zaken op dit moment om. En op het moment
dat een legalisering kan plaatsvinden van een steunfonds zal de raad daar
uiteraard van op de hoogte worden gesteld.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan over
eenkomstig het voorstel van het college van burgemeester en wethouders be-
sloten
a. dat de hondenbelasting en de woonforensenbelasting geheel of gedeelte-
lijk kunnen worden afgeschreven;
b. het college de bevoegdheid op te dragen tot afschrijving van deze be
lastingen;
c. kennis te nemen van de door het college vast te stellen "Richtlijnen met
betrekking tot verzoeken om kwijtschelding van aanslagen belastingen».
Beschikbaar stellen van een krediet voor de vernieuwing van de telefooncen
trale in het Mauritshuis.
De heer Hoekwater vraagt namens de fractie van de V.V.D. of de installatie
toereikend is met het oog op de verplaatsing van de afdeling openbare wer
ken naar de loods aan het Steenpad en voor de toekomstige digitalisering
van het telefoonnet in de regio.
De voorzitter antwoordt dat voor wat het eerste gedeelte van de vraag van
oe heer Hoekwater betreft de installatie toereikend is.
Wat het tweede gedeelte betreft gaat de voorzitter er vanuit dat de instal
latie toereikend is. Er zijn contacten geweest met de directie van de P.T.T.
Telecommunicatie om te bezien of de centrale die Willemstad krijgt mee kan
m het communicatie-netwerk van de automatiseringsapparatuur. Dat is nog
ni.et het geval. Het probleem is dat in 1989 de P.T.T. Telecommunicatie in
"wee delen uiteenvalt. De dienst Telecommunicatie van de P.T.T. wordt ge
splitst in een geprivatiseerd en een niec geprivatiseerd gedeelte. De appa
ratuur wordt wel geprivatiseerd en de voorzitter verwacht dat op dat moment
de markt wordt overspoeld met deze apparatuur.
De gemeente kan echter met het vervangen van de telefooncentrale geen drie
jaar meer wachten en de centrale die nu geïnstalleerd gaat worden is op dit
poment de meest moderne die gekocht kan worden.
-Zonder-
-11-
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een
krediet ad ƒ.45.000»beschikbaar te stellen voor de aaanschaf van een
nieuwe telefooncentrale in het Mauritshuis en de begroting 1986 hiermede in
overeenstemming te brengen.
Restauratie van de brug voor het Mauritshuis met bijbehorende werken.
Namens de fractie van het C.D.A. zegt de heer van der Sluijs dat, nadat dit
punt meerdere malen onderwerp van bespreking is geweest in de commissie Open
bare Vlerken» zijn fractie accoord kan gaan met het voorstel zoals dat nu
op tafel ligt. Hij ziet graag dat wanneer vanavond inderdaad het voorstel
wordt aangenomen zo snel mogelijk met de werkzaamheden wordt begonnen.
De heer de Visser zegt namens de P.v.d.A. dat in dit voorstel tenminste dui
delijk is wat er gaat gebeuren voor ƒ.85.000,
De opmerking van het college dat in de commissie Openbare Werken unaniem
is besloten om het onder 1 genoemde plan uit te voeren is niet duidelijk.
Het wekt de indruk dat de heer de Visser voor uitvoering van de werkzaam
heden overeenkomstig plan 1 of 2 zou zijn, wat echter niet het geval is.
De P.v.d.A. heeft moeite met het bedrag dat gemoeid is met het herstel van
de brug zelf en door de heer de'Visser is voorgesteld eerst offerte te
vragen. Het is niet ongebruikelijk in de gemeenteraad dat meerdere prijs
opgaven worden gevraagd.
Een hoge kostenraming die in de publiciteit komt kan de uiteindelijke prijs
beïnvloeden en dat is in het verleden al meerdere keren gezegd. Daarvoor
was echter nu in de commissie geen meerderheid té vinden. Uiteraard is
vorenstaande voor de fractie van de P.v.d.A. geen reden om met het onderha
vige voorstel niet accoord te gaan. Terzijde merkt de heer de Visser op dat
hij evenals de heer Hoekwater reeds heeft verwoord, het betreurt dat de no-
tuelen van de vergadering van de commissie Openbare Werken, handelende onder
meer over dit agendapunt, niet ter inzage hebben gelegen. Overigens is dit
in het verleden ook al vaker voorgevallen en naar de mening van de heer de
Visser is het beter voortaan de onderwerpen die in de verschillende com
missies aan de orde zijn gesteld pas in de raad aan de orde te stellen nadat
de notulen gereed zijn.
De heer Hoekwater denkt dat déze gang van zaken met betrekking tot de uitein
delijke kredietverlening voor dë politiek verantwoordelijke wethouder een
weinig aangename gang van zaken is geweest.
Ook is hij van mening dat het voor de raad een teleurstelling is dat bij
een zaak die zo vaak aan de orde is geweest en waarvan de investering ge
lopen is van een bedrag van ƒ.190.000,— via ƒ.125.000»— naar een bedrag
wat nu voor de raad op tafel ligt de notulen van de vergadering van de com
missie openbare werken ontbreken. Het is een miskenning van de raad dat het
college toch bereid is een kredietvotering aan de raad voor te stellen zon
der daarbij de verslagen van de voorbereidende discussie en vergaderingen
te voegen.
Al meerdere malen is nu gebleken dat bij voorstellen aan de raad betref
fende zaken, welke aan de orde zijn gesteld in de commissie openbare werken,
de notulen van de commissievergadering ontbreken. De heer Hoekwater kan dan
ook moeilijk het collegevoorstel steunen.
De heer Munters stelt vast dat het krediet gevoteerd gaat worden. Inderdaad
is het een lange weg geweest tot deze eindbeslissing. De heer Munters is
zeer zeker niet gefrustreerd door de hele gang van zaken. Het voorstel is
een produkt van de manier van vergaderen zoals men dat hier gewend is en
het is een democratisch genomen beslissing.
Het herstel van de brug is uiteraard veel goedkoper dan in eerste opzet de
bedoeling was. Het is ook een andere brug geworden. De heer Munters zegt dat
de eerste brug die in de commissie besproken werd en hij vergelijkt nu een
en ander met de autowereld, een brug was van het merk Mercedes en dat nu
-uiteindelijk-