-34- Hij beaamt vervolgens hetgeen de heer Munters heeft geantwoord inzake de hef fingsgrondslag voor de onroerend goedbelastingen en het havengeld; de onroerend goedbelastingen had er ook bij gemoeten. Hij heeft echter nog een vraag met betrekking tot de voorgestelde verhoging met 35,40 per ligplaats per jaar. Is dit bedrag gerelateerd aan de oppervlakte van het schip of aan de boxmaat? Vervolgens wordt erop aangedrongen jaarlijks te vermelden welke goedgekeurde projecten waarvoor kredieten zijn gevoteerd, nog niet zijn uitgevoerd. Ten aanzien van de begeleiding van het schilderwerk aan de openbare verlichting merkt spreker op, dat het "privatiseren" van ambtenaar naar ambtenaar geen heuse privatisering is. Bovendien vraagt hij zich af of ae begeleidingskosten ad 2,60 per paal niet kunnen worden bespaard temeer daar van gemeentewege de verlichting van de be treffende palen wordt gecontroleerd. 'Jat betreft de subsidienota deelt de heer Boertjes mede hierop geen concreet antwoord te hebben ontvangen. Als men maar alles voor zich uit blijft schuiven wordt de raad voor een voldongen feit geplaatst. Verder stelt hij voor, ondanks de nog niet noodzakelijke vervanging van de verwarmingsketel, mogelijkheden te onderzoeken naar het afdekken van het zwem bad Uit ingewonnen informatie bij een aantal zwembaden in de regio is hem gebleken dat ook daar zwemoaden worden afgedekt en zelfs zonnecollectoren worden gebruikt. Laatstgenoemde toepassing is wel een kostbare investering hoewel daarin van over heidswege subsidie wordt verleend. Resumerende, dringt hij er bij het college op aan binnen korte termijn moge lijkheden te gaan onderzoeken naar het afdekken van het zwembad, hetgeen op de langere termijn een kostenbesparing kan opleveren. Tenslotte vindt de heer Boertjes het een trieste zaak te moeten constateren dat vanwege de thans verfijnde technische bemonstering, het vervuilde slib thans in klasse IV wordt ondergebracht. 'Jellicht dat op den duur in een nog slechtere klasse terecht wordt gekomen met een gerede kans op grotere financiële consequenties. .lij vraagt daarom mede te delen of daadwerkelijk in 1988 tot uitvoering zal worden overgegaan. Als laatste spreker krijgt de heer Hoekwater het woord. Helaas heeft hij geen antwoord gehad op vraag 3 (automatisering). .Iet verwondert zijn fractie dat het college in investeringsschema A een "reser vering" voorstaat van 10.000,voor apparatuur. Enerzijds wordt gesproken van een electronische schrijfmachine, anderzijds over een tekstverwerker, Wat is het college nu eigenlijk van plan? Daarenboven wordt nog een post afgevoerd van 50.000,ten behoeve van de automatisering in 19G3. 'laar zijn mening moeten en kunnen beiden worden gedekt vanuit de reserves omdat wordt gereserveerd voor de automatisering. De automatiseringsreserve beloopt een bedrag van 75.000,Een kapitaallast van 10.000,enkel voor een electronische schrijfmachine is ongeveer 100% van wat zoiets bij aanschaf in totaal kost. Hellicht dat het college iets anders op het oog heeft. Waar is het overigens mee bezig in het automatiserings plan? !Lr wordt gebruik gemaakt van een p.c. Dit is gebleken uit de met behulp van een p.c., uitgesplitste kostenplaats Op de staat geactiveerde kapitaaluitgaven is echter niets opgenomen omtrent de aanschaf c.q. afschrijving van een p.c. Vandaar dat hij het college vraagt mede te delen wanneer en op welke wijze deze p.c. is aangeschaft en hoe zich dit verhoudt tot het automatiseringsplan. 'lierbij dient er rekening mee te worden gehouden dat, indien wordt geautomati seerd, het één en ander aan elkaar gekoppeld moet kunnen worden. ■laar aanleiding van de beantwoording op vraag 15 vraagt de heer Hoekwater te mogen afleiden, of een begin met bouwwerkzaamheden is gemaakt op gronden welke nog eigendom waren van de gemeente. Hij vraagt voorts of dat de gang van zaken is met betrekking tot overdracht van grond en het uitvoeren van werkzaamheden aldaar. -Ten- -33- Ten aanzien van vraag 16 haalt de heer Hoekwater de notulen van de vergadering van 8 april 1936 aan (blz. 7): "De heer Hunters verwacht dat zowel de heer Van der Sluijs als de heer Hoekwater zo alert zullen zijn dat zij zullen nagaan of in de begroting 1907 een reservering is opgenomen voor vervanging van de vracht auto die nu aangeschaft wordt." Spreker merkt op, deze reservering niet te hebben gevonden. Vandaar de vraag van de V.V.D.-fractie of aangenomen mag worden dat er nu wel plannen zijn om dat in 1933 te gaan doen en dat er dan begrotingstechnisch ge zien geen problemen meer zullen worden ondervonden om inderdaad de reservering op te voeren over een periode van zes jaren, ofschoon dan reeds één jaar is verstreken In de tweede plaats vraagt hij of het bedrag van deze reservering tot uitdruk king komt in het uurtarief van de vrachtwagen. Er wordt dan nog niet gesproken over het renteverlies op dit bedrag. Hiermede besluit de heer Hoekwater zijn betoog. Vervolgens schorst de voorzitter de vergadering voor ongeveer 20 minuten ten einde het college de gelegenheid te geven zich voor te bereiden op de beant woording van de tweede termijn. Ha afloop van deze schorsingstermijn heropent de voorzitter de vergadering. Haar aanleiding van de vragen 1 en 2 van de P.v.d.;,.-fractie constateert de voorzitter dat deze geen betrekking hebben op de inhoud als wel op de procedure van de begrotingsbehandeling. Hij antwoordt dat inderdaad, aanvankelijk de datum was bepaald van 25 november omdat vóór 1 december de betreffende begrotingsstukken bij de provincie moesten zijn ingediend. Helaas is dat een week later geworden. Het zij zo*Omtrent het verschuiven van de begrotingsbehandeling naar 2 december is overleg gevoerd met de provincie. Van deze zijde is gevraagd vóór 1 december de concept-begroting toe te zenden. Deze week worden de overige stukken toegezonden nadat de raad daarover zijn be vindingen heeft gegeven. Het bovenstaande heeft in goed overleg plaatsgehad en zal geen consequenties inhouden voor het repressieve toezicht van de provincie. Wethouder Hunters zal de vragen en opmerkingen met betrekking tot investerings schema A in een later stadium beantwoorden. Voorts wordt de door de P.v.d.A. gedane suggestie overgenomen met betrekking tot het bundelen van klachten inzake de centrale-antenne-installatie. Hiertoe zullen de komende maanden formulieren worden afgedrukt in de "Brillant" Hellicht dat dit zal leiden tot een beter overzicht van de kabel-kwaliteit. Het is de moeite van het proberen waard. ..■aar aanleiding van de door de heer Tuinman gemaakt opmerkingen inzake de commissievorming, hetgeen vrij nieuw is in de gemeente Willemstad, antwoordt de voorzitter dat juist vanwege dat "nieuwe" aan de voorbereiding wel eens wat kan schorten. Hij biedt hiervoor zijn excuses aan. Wanneer een vergadering wordt belegd, worden de leden echter niet informatie onthouden danwel niet van voldoende informatie voorzien. Voorts zegt de voorzitter bereid te zijn het in de begroting opgenomen bedrag van 1.000,ten behoeve van de jumelage-overeenkomst te schrappen. In de slotconclusie zal hij mededelen wat het college voornemens is met dit bedrag te doen. Vervolgens wordt ervan uitgegaan dat dit jaar een gemeentegids wordt uitgegeven Vanzelfsprekend zullen hierin de politieke partijen met naam en toenaam worden opgenomen. Anders is een dergelijke gids niet compleet. !en is voornemens om de twee a drie jaar een gemeentegids uit te brengen, ■.at betreft de architect van de te ontwerpen openbare basisschool, deelt hij mede dat deze dezelfde zal zijn als die welke "De Singel"-school heeft ont worpen Op een daartoe strekkende vraag van de heer Tuinman (oppervlakte grond open bare basisschool) antwoordt de voorzitter dat het college gisteren heeft be sloten om 1500~1540rn2 grond beschikbaar te stellen onder de mogelijk nieuw te bouwen basisschool. Het juiste aantal zal afhangen van de ruimtelijke situatie doch in elk geval zal ruimschoots worden voldaan aan de terzake uitgevaardigde normen. Voorts wijst de praktijk volgens de voorzitter uit, dat inderdaad minder keren wordt gezwommen dan het gememoreerde aantal van elf. —Hij—

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 103