a -28- Gesproken wordt dan van een besparing van 14.000, De voorzitter vraagt dit laatste uit te leggen. De heer De Visser antwoordt dat zodoende tegen 7%, 200.000,zal worden vastgehouden, hetgeen 14.000,rente bespaart. Vervolgens wordt gedacht aan het herstraten volgens schema. Uitgegaan wordt van 557.000,en daarna een afschrijving van ƒ.78.908, In de praktijk is gebleken dat dergelijke ramingen niet zo nauwkeurig zijn en werken ongeveer twee-derde kostten van waarop ze begroot zijn. Ms die bedragen worden teruggebracht met 30% levert dat een besparing op van 23.700, Bij de jachtensteigers is verder sprake van een investering van ƒ.95.000, met een afschrijvingstermijn van tien jaar. Gezien de conditie van de steigers die er nu liggen en ouder zijn dan tien jaar, alsmede gezien de kwaliteit van de vernieuwde steigers wordt gedacht aan een langere afschrijvingstermijn van 10 tot 20 jaar, hetgeen redelijk verantwoord is Op de betreffende kapitaallast van 16.525,zal zodoende ƒ.6.000,kunnen worden bespaard. Hetzelfde wordt gedacht van de rioleringswerken volgens schema. Sr is sprake van een kapitaallast van 21.390,Het zou ongeveer een be sparing opleveren van 6.417,als ook daarop 30% van de geschatte bedragen 4 in mindering wordt gebracht. Gedacht wordt voorts de restauratie van de heul aan de Hofstraat uit te stellen hetgeen een besparing van 3.900,oplevert. Vooruitlopend op wat kan worden gezegd, deelt de heer De Visser reeds in dit stadium mede dat instorting van de heul nog wel jaren kan uitblijven en mis schien is dat moment dan wel het juiste om er wat aan te doen. Dat geldt ook voor een aantal woningen. Voorts kan het werk aan de deksloof in de sloot bij de Nederlands Hervormde Kerk worden uitgesteld, hetgeen een besparing van ruim 1.000,oplevert. Daarnaast is de P.v.d.A.-fractie van mening dat de maaimachine gerepareerd moet worden Indien dit voor 10.000,kan gebeuren, levert dit ten opzichte van de thans geraamde kapitaallast 23.400,een besparing op van 13.400, Misschien kan dat ook worden gezegd van de cirkelmaaier. Het totaal aan besparingen komt dan op 54.446, 'Jat betreft de staat 3 en in het bijzonder de mogelijke vervanging van de Renault wordt voorgesteld deze helemaal niet meer te vervangen, omdat destijds S tot aanschaf is overgegaan vanwege de situatie dat veel en snel moest worden getransporteerd in verband met het onderhoud van de woningwetwoningen in onze gemeente. Het sociale huurwoningbezit is echter thans in handen van de woning bouwvereniging Brabants Westhoek. Misschien dat daarom thans op het transport iets kan worden bezuinigd. Aansluitend hierop deelt de heer De Visser tenslotte mede dat als dit bedrag wordt bezuinigd, het dan nog ontbrekende gedeelte aan middelen zou kunnen worden gedekt door een belastingverhoging van 4%. Ten aanzien van vraag 5 wordt gevraagd waarom de post onvoorzien is verhoogd. Hetj was oorspronkelijk 24,0 en nu is het 33,9?6. Het geeft ook weer wat ruimte als deze post wordt verlaagd. De voorzitter vraagt aan te geven met hoeveel. De heer De Visser denkt aan een verlaging met ruim 20.000,en deelt voorts mede dat ten aanzien van al deze voorstellen van de P.v.d.A.-fractie, in af wachting van het antwoord hierop, een motie van zijn fractie kan worden afge wacht De heer Tuinman vraagt de voorzitter een handreiking in verband met de orde van de beantwoording. Het kan namelijk zo zijn dat de heer De Visser aan het woord blijft voor wat betreft de punten die tot zijn portefeuille behoren, doch ook kan worden voor- L gesteld per hoofdfunctie te reageren. -De- -29- voorzitter wil een dergelijk voorstel doen en vraagt wie van de leden be hoefte heeft aan het houden van een tweede termijn. Elk lid die daaraan behoefte heeft kan zijn eigen punten naar voren brengen. Vervolgens gaat de voorzitter over tot inventarisatie onder de raadsleden en constateert dat een ieder in tweede termijn aan het woord wenst te komen. De heer De Visser blijft derhalve aan het woord. Ten aanzien van vraag 25 heeft de voorzitter naar zijn mening de vraag niet goed begrepen. 'iet heeft men willen wijzen op de mogelijkheid voor de bevolking om op de storingen aan te geven, maar bedoeld werd een controlemaatregel als de bewoners in staat te stellen hun klachten te bundelen op een formulier. Het formulier moet dan wel zodanig zijn opgesteld dat men zijn of haar klachten kan deponeren bij het gemeentehuis en niet bij Retam. Zodoende krijgt de gemeente dan een juist inzicht in de kwaliteit van de kabel c.q. een overzicht van hoe de inwoners de c.a.i.-ontvangst beleven. Dit, te meer daar men sneller geneigd is zijn of haar klachten aan de gemeente kenbaar te maken dan aan Retam. Hiermede rondt de heer De Visser zijn betoog af. Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan de heer Tuinman. ""et betrekking tot vraag 13 komt het de P.v.d.A.-fractie voor, dat de voor bereiding in de diverse commissies enigszins krakkemikkig verloopt. Commissievergaderingen waarvoor men wordt uitgenodigd zonder dat er voorstel len ter tafel liggen kunnen wat hun fractie betreft niet de schoonheidsprijs verwachten. Overigens meent de P.v.d.A.-fractie dat het college haar vragen met betrekking tot de herziening van het reglement van orde té negatief heeft gelezen. Betreurd wordt dat de formulering van deze vraag heeft geleid tot de opmerking dat er sprake zou zijn van een misplaatste vraag. In zijn algemeenheid wordt gevraagd zorgvuldig met de besluitvorming om te gaan. ■/olgens spreker zijn de vragen 14, 15 en 17 naar tevredenheid beantwoord. Uit de beantwoording op vraag 15 jumelageovereenkomst) en de reactie hierop van het college, vraagt men zich af of het niet raadzaam is aan het eincl van deze vergadering een motie in te dienen waarin wordt aangedrongen op het schrap pen van net geraamde bedrag. Ten aanzien van vraag 13 is in de beantwoording omtrent de nieuw uit te geven gemeentegids voorbij gegaan aan de vraag of de gemeentegids om het jaar of voor een langere periode wordt uitgegeven, en of het college bereid is om in over leg met de middenstandsvereniging te bewerkstelligen dat het adressenbestand van de politieke partijen ook in de gids wordt opgenomen. Het betrekking tot vraag 19 is de P.v.d.A.-fractie verheugd dat het oriënterende karakter van de cursus automatisering zijn vruchten afwerpt. Daarentegen acht men die ene bladzijde in de begroting als resultaat van de personal-computer een wat karige oogst, vooral gezien de omvang van het gehele begrotingspakket. Verwacht wordt echter dat dat steeds meer zal worden en dat "de oogst" van de pc/automatisering steeds meer zal toenemen. Ten aanzien van vraag 27 (onderwijs) is men van mening dat de architect van de openbare basisschool dezelfde is als degene die destijds het schoolgebouw "De Singel" heeft ontworpen. Indien dat zo is meent men dat datlaatste project in 1982 heeft plaatsgevonden. Intussen heeft het ministerie echter andere voorschriften uitgevaardigd. Hen is verheugd dat het college hiervan wel op de hoogte was en bereid is ge weest de architect de helpende hand te bieden. xet betrekking tot vraag 28 is geantwoord dat de grondprijs per vierkante meter voor wat betreft de huidige locatie van de openbare basisschool f. 76 50 be draagt. Uitgaande van de huidige oppervlakte van de openbare basisschool zijnde 1630m2 mag alzo uitgegaan worden van een opbrengst ad 124.695, -Als-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 100