_4-
Het krediet dat thans wordt gevraagd is mede bestemd voor het aanbrengen van
voorzieningen in de bovenbouw van het steunpunt ten behoeve van een aldaar
later te verwezenlijken woning. In dit verband vraagt de heer Van der Sluijs
waarom de bovenwoning nu niet gelijk wordt gerealiseerd.
De heer Hoekwater zegt dat de fractie van de V.V.D. verheugd is over het feit
dat het college de subsidie-aanvrage voor de realisering van het steunpunt
tijdig bij het ministerie van W.V.C. heeft ingediend. Hopelijk zal dat steun
punt dan ook binnen korte tijd een feit zijn.
Niettemin plaatst de V.V.D.-fractie bij het voorstel van het college enige
kanttekeningen c.q. wenst zij op sommige punten enige verduidelijking.
In de raadsvergadering van 12 februari 1985 heeft u naar aanleiding van vragen
van de P.v.d.A.-fractie toegezegd dat de toekomstige beheersvorm voor het pro
ject nader bestudeerd zou worden. In dit verband vraagt de heer Hoekwater of
het college deze studie al heeft afgerond en zo ja of het beheer in de vorm
van een vereniging of stichting gaat plaatsvinden.
Voorts heeft het college in de raadsvergadering van 12 maart van dit jaar ge
steld dat het exploitatietekort van het steunpunt mogelijk niet meer zal be
dragen dan 27.000,per jaar.
Overigens zou het provinciaal bestuur worden verzocht in het kader van het
flankerend bejaardenbeleid een bijdrage in de exploitatiekosten beschikbaar te
stellen.
De heer Hoekwater vraagt nu of de lasten van de 26.925, die na aftrek
van het toegekende subsidie voor rekening van de gemeente blijven, zijnde
2.827,13 per jaar nog eens bovenop het exploitatietekort van ƒ.27.000,
komen of dat een en ander al bij dat exploitatietekort inbegrepen zit.
Voorts merkt de heer Hoekwater op dat er volgens het gestelde op blz. 2 van het
voorstel voor 100.000,een overdracht zal plaatsvinden aan grond en op
stallen. Betreft dit een startsubsidie aan het steunpunt?
Volgens de begroting 1985 bedraagt de boekwaarde van het pand Kerkring 40 aan
het einde van het jaar namelijk 28.000,De V.V.D.-fractie is in dit
verband niet geheel duidelijk hoe het college aan die 100.000,— komt.
Bovendien vraagt de V.V.D.-fractie zich af of het hier gaat om een overdracht
om niet (schenking) aan de toekomstige beheersvorm van het steunpunt of dat een
en ander in de vorm van een lening wordt gegeven.
Met betrekking tot het voor de voorzieningen in de bovenbouw van het steunpunt
gevraagde krediet, informeert de heer Hoekwater wanneer de bovenwoning afgebouwd
zal worden. Hoeveel bejaardenwoningen moeten er dan gebouwd zijn?
In het voorstel staat niets over alarmering. De V.V.D.-fractie is dan ook be
nieuwd of, en zo ja wat voor alarmeringssysteem de woonvoorziening voor oude
ren zal krijgen en hoe dit dan in relatie zal staan met het steunpunt.
Tenslotte vraagt de heer Hoekwater naar de stand van zaken met betrekking tot
de verplaatsing van de openbare basisschool.
De voorzitter zegt dat gezien de kosten die met het geheel realiseren van de
bovenwoning gemoeid zullen zijn, voor de woning 900, a 1.000, per
maand aan huur gevraagd zal moeten worden, wil een en ander kostendekkend zijn.
Volgens de voorzitter zal een dergelijke hoge huursom tot gevolg hebben dat
de bovenwoning niet snel bewoners zal hebben. En het is toch zeker niet de be
doeling om woonruimte te realiseren waarvan je van tevoren weet dat die leeg
zal komen te staan.
In de bovenbouw van het steunpunt zullen echter nu al wel bepaalde voorzieningen
worden getroffen zodat wanneer er behoefte aan de bovenwoning ontstaat deze,
zonder hak- en breekwerk en zonder het functioneren van het steunpunt te storen,
gerealiseerd kan worden.
Hoe ooit de relatie van de bewoners van de bovenwoning tot de woonvoorziening
en het steunpunt zal zijn is het college nog niet geheel duidelijk.
Het is best mogelijk dat er een bewoner in komt, die als tegenprestatie voor
een redelijke huurprijs hand- en spandiensten in het steunpunt zal verrichten.
Maar even zo goed zal er misschien van geen enkele relatie sprake zijn.
De studie over de beheersvorm van het steunpunt is nog niet geheel afgerond.
-In-
-5-
In de raadsvergadering van 12 februari 1985 heeft het college gemerkt dat
de P.v.d.A. meer voor een vereniging is dan voor een stichting.
Het college is echter vooralsnog tot de conclusie gekomen dat het beheer
door een vereniging voor dit object nogal wat problemen met zich mee kan
brengen. De studie over dé beheersvorm moet nog wel nader worden afgerond
en het is de bedoeling dat de raad in zijn vergadering van augustus a.s. ter
zake een concreet voorstel zal worden gedaan.
Het door de heer Hoekwater bedoelde bedrag van 2.827,13 zit inderdaad inbe
grepen bij het in de raadsvergadering van 12 februari 1985 aangehaalde ex
ploitatietekort van 27.000,
Een overdrachtswaarde van 100.000,lijkt het college alleszins redelijk.
Het verschil tussen dat bedrag en de huidige boekwaarde zal aan de reserves
van de algemene dienst worden toegevoegd.
Het alarmeringssysteem zal hoogst waarschijnlijk geheel voor rekening van
het gecoördineerd bejaardenwerk komen; zodat hét zich nu laat aanzien zal de
gemeente hiervoor financieel buiten schot blijven.
Zodra de eerste zes bejaardenwoningen gereed zijn zal hierin het alarmerings
systeem worden aangebracht, uiteraard met een continue bewaking op bepaalde
posten.
Overigens functioneert er vanwege het gecoördineerd bejaardenwerk momenteel
al een alarmeringssysteem in de gemeente.
De verplaatsing van de openbare basisschool is een heet hangijzer.
Op 21 juni j.l. heeft het college met een ambtenaar van het Ministerie van
Onderwijs en Wetenschappen overleg gevoerd. Daarin is gevraagd welke finan
ciële handreiking de gemeente van het ministerie kan verwachten, wanneer de
openbare basisschool naar een andere locatie wordt verplaatst. Het college
heeft toen de indruk gekregen dat de betreffende ambtenaar met bijzonder
weinig financiële ruimte door het ministerie op pad was gestuurd.
Het ziet er naar uit dat op kosten van het Rijk ter vervanging van de 4 hui
dige noodlokalen elders 4 stenen lokalen gebouwd kunnen worden. Aangezien één
lokaal als ontmoetingscentrum gebruikt mag worden komt het er in werkelijk
heid op neer dat in totaal 4% lokaal voor rekening van het Rijk "verplaatst"
zouden kunnen worden. Overigens zullen door het Rijk de grondkosten niet
worden vergoed.
Uitgaande van de bestaande situatie zullen alzo de twee stenen lokalen die de
openbare basisschool momenteel heeft ingeval van verplaatsing van de school
geheel voor rekening van de gemeente vervangen moeten worden. Volgens de ambte
naar van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen dient voor het ver
vangen van één stenen lokaal minstens op 134.000,aan kosten te worden
gerekend.
Een slordige berekening heeft aangetoond dat zoals de zaken nu staan de ver
plaatsing van de openbare basisschool de gemeente ongeveer 500.000,
gaat kosten.
Uiteraard nemen wij daar zo maar geen genoegen mee en we zullen er dan ook
nog zeker "een reisje naar Den Haag" aan wagen om voor een en ander een grote
rijksbijdrage in de wacht te slepen, aldus de voorzitter.
De heer Tuinman zegt uit de antwoorden van de voorzitter te hebben begrepen
dat van Mabon b.v. nog geen aanbieding is ontvangen omtrent overname van het
bouwterrein in plan Noordlangeweg ten behoeve van een nieuwe openbare basis
school
Het college heeft Mabon b.v. al vele malen benaderd over een eventuele over
dracht van bijvoorbeeld 2000m2 van het bouwterrein ten behoeve van een nieuw
te bouwen openbare basisschool in plan Noordlangeweg, aldus de voorzitter.
Ondanks veelvuldig aandringen heeft de gemeente van Mabon b.v. echter nDg
geen concreet aanbod ontvangen. In de hoop dat dit de grondkosten zal drukken
is de bouwmaatschappij er bovendien op gewezen dat de nieuwe openbare basis
school wellicht door Mabon b.v. zelf gebouwd kan worden.
Hoe het ook zij de gemeente is nog steeds geen concrete grondaanbieding gedaan.
-De-