-12-
De voorzitter zegt dat onder de "opslag van goederen" dient te worden ver
staan: opslag van koopwaren, stoffen enz. die in het maatschappelijk verkeer
van de een naar de ander worden gezonden en onder "verzorgende nijverheid"
bedrijven die hetzij uit een oogpunt van werkgelegenheid, hetzij in verband
met afzet en verwerking gebonden zijn aan de directe omgeving of een ambach
telijk bedrijf, dat gericht is op het vervaardigen van goederen of het ver
lenen van diensten voor de in de nabijheid ervan aanwezige bedrijven en
woningen. Ruime begrippen dus, die aspirant kopers heel wat mogelijkheden
bieden, zegt de voorzitter.
De heer van der Sluijs beaamt dit en voegt hier aan toe dat het wellicht meer
mogelijkheden zijn dan waaraan zijn fractie had gedacht.
Verwijzingsborden ten behoeve van aardappelhandel Rozendaal b.v.
Vervolgens zegt de heer Van der Sluijs dat in het buitengebied van onze ge
meente aan de Zuidlangeweg de aardappelhandel Rozendaal b.v. is gevestigd.
Nu doet zich incidenteel het probleem voor dat zwaar vrachtverkeer met als
bestemming voornoemd bedrijf na het verlaten van de rijksweg A 29 bij Willem
stad in de bebouwde kom van de gemeente verzeild raakt.
Dit veroorzaakt met name in de Vesting Willemstad vanwege het historisch
stratenpatroon gevaarlijke verkeerssituaties.
Mede op initiatief van de betreffende aardappelhandelaar de heer C. Rozendaal
is door de commissie voor verkeersaangelegenheden van de gemeente bekeken
hoe bovenomschreven probleem in het belang van de verkeersveiligheid kan
worden opgelost.
In dit verband heeft de commissie, waarin ook de rijkspolitie vertegen
woordigd is, geadviseerd tot plaatsing van een verwijzingsbord (afm.lOOcm x
20 cm.) naar de aardappelhandel langs de Malthaweg onderaan de Westdijk.
Dit bord heeft daar slechts enkele dagen gestaan en is tot onze verbazing
weggehaald, aldus de heer Van der Sluijs.
Uit informatie blijkt dat Rijkswaterstaat geen toestemming wil verlenen tot
het definitief plaatsen van voornoemd bord!
Is dit de juiste reden?
En welke middelen kan de raad nog aanwenden om de halsstarige houding van
Rijkswaterstaat te veranderen?
De voorzitter zegt dat de betreffende aai'dappelhandel veel exporteert naar
Italië. Buitenlandse chauffeurs komen dan ook regelmatig met hun grote vracht
wagencombinaties naar de aardappelhandel in de Zuidlangeweg.
Incidenteel komt het voor dat chauffeurs na het verlaten van de rijksweg bij
het zwanenmeer" aan de Malthaweg de verkeerde richting kiezen en zo in de
vesting verzeild raken met alle verkeersproblemen van dien.
Begin januari 1985 is bij Rijkswaterstaat afdeling Wegen te Breda geïnfor
meerd naar de mogelijkheid om ter hoogte van het zwanenmeer" een verwijzings
bord naar aardappelhandel Rozendaal b.v. te plaatsen zodat de chauffeurs met
hun vrachtwagencombinatie via de Noordlangeweg en het Steenpad naar de Zuid
langeweg toe rijden alwaar het bedrijf is gevestigd.
Begin april 1985 werd duidelijk dat het verzoek aan Rijkswaterstaat kring
Breda had moeten worden gericht.
De kring is toen ook terstond benaderd.
Nu doet zich de situatie voor dat men bij de districtskring alle begrip heeft
voor het probleem en ook graag medewerking wil verlenen, doch men kan en mag
eenvoudig weg de gevraagde toestemming niet verlenen.
Het betreft hier namelijk plaatsing van een verwijzingsbord naar een particu
lier bedrijf langs een "rijksweg- te weten de Malthaweg en het is nu eenmaal
volgens de regels waaraan de districtskring zich dient te houden, niet toe
gestaan daarvoor toestemming te verlenen.
De voorzitter zegt dat de Malthaweg weliswaar bij het Rijk in beheer is doch
vindt hier het begrip rijksweg" niet helemaal op zijn plaats. Bij een 'rijks
weg" denken we toch aan heel iets anders, aldus de voorzitter.
--Door-
-13-
Door de districtskring van Rijkswaterstaat te Breda is er nog wel op gewezen
dat voor het creëren van een parkeerstrook voorzien van een zogenaamd i-bord"
(plattegrond der gemeente) wel toestemming kan worden verkregen.
Afgezien van het feit dat betwijfeld mag worden of zo'n plattegrond van de ge
meente voor de buitenlandse chauffeurs wel zo duidelijk is gaat de voorziening
inclusief parkeerstrook toch al gauw 15.000,a 20.000,kosten en dat
is toch heel wat anders dan de kosten van een simpel verwijzingsbord.
De voorzitter zegt dat het zeker aanbeveling verdient een door de raad onder
steunend verzoek aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat te richten om in
dit specif ieke geval van de regels af te wijken en toch toestemming voor het ver
wijzingsbord te verlenen.
Fractie van de V.V.D.:
Rest-emballage gewasbeschermingsmiddelen
De heer Boertjes vraagt of het college bereid is om in navolging van de ge
meente Klundert (die bij het Stadsgewest Breda is aangesloten)de mogelijkheid
te openen, dat inwoners van de gemeente hun rest-emballage van gewasbescher
mingsmiddelen 2 x per jaar kunnen afgeven ter vernietiging bij het gemeentelijk
depSt huishoudelijke probleemstoffen
De voorzitter zegt dat het college daartoe wel bereid is doch dat het gemeen
telijk depot voor huishoudelijke probleemstoffen te klein is om een halfjaar-
jaarlijks aanbod van rest-emballage van gewasbeschermingsmiddelen te herbergen.
In overleg met het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant is nu gekozen voor de
volgende oplossing. Eén of twee keer per jaar zullen de inwoners en dan met
name dé fruittelers en landbouwers hun rest-emballage van gewasbeschermings
middelen kunnen afgeven waarna een en ander nog diezelfde dag voor vernietiging
zal worden afgevoerd.
De heer Boertjes dankt het college voor zijn bereidheid en is er van overtuigd
dat een dergelijke regeling het milieu zeker ten goede zal komen.
Werkzaamheden Landpoortstraat
De heer Boertjes vraagt wanneer de werkzaamheden in de Landpoortstraat zijn af
gerond en deze straat weer voor het verkeer wordt opengesteld, voor de gedeel
ten brandweerkazerne t/m kruising Achterstraat en kruising Achterstraat t/m
kruising Kerkring.
In de pers is vandaag aan de opengebroken Landpoortstraat onder de kop 'Puin
hoop in Willemstad" aandacht besteed, hetgeen de heer Boertjes een trieste zaak
vindt.
De voorzitter zegt dat destijds in de hoorzitting over de herinrichting van de
Landpoortstraat duidelijk is gesteld dat het gedeelte brandweerkazerne tot en
met kruising Achterstraat zeker 3 weken voor alle verkeer gesloten zal zijn.
Door omstandigheden hebben de werkzaamheden aan dit gedeelte echter tot nu toe
een week langer geduurd waarvan dan ook in de krant melding is gemaakt.
De stand van zaken is thans zo, aldus de voorzitter dat in het weekend na
Hemelvaartsdag het gedeelte van de Landpoortstraat van de brandweerkazerne tot
aan de kruising met de Achterstraat weer berijdbaar zal zijn en dat in het
Pinksterweekend de werkzaamheden tot en met de kruising van de Kerkring zullen
zijn afgerond.
Uiteraard valt heel moeilijk te zeggen wanneer het totale werk klaar zal zijn,
aldus de voorzitter.
De heer Boertjes heeft begrip voor deze laatste opmerking doch betwijfelt
dat al in het aanstaande weekend het gedeelte brandweerkazerne-kruising Achter
straat dicht zal liggen, vanwege Hemelvaartsdag heeft deze week namelijk nog
maar twee werkdagen. Voorts vraagt de heer Boertjes om de voorgang van het
werk alert te volgen.
De voorzitter wijst er op dat de aannemer nog vanmorgen de verzekering heeft
gegeven dat de werkzaamheden in het komende weekend tot de kruising met de
Achterstraat gevorderd zullen zijn en dat eerst volgende week de kruising zelf
zal worden bestraat en doorgaand verkeer dus via de Achterstraat weer mogelijk
zal zijn.
- Voorts-