-14tt Er zijn uiteraard nog zaken die strakker, beter kunnen functioneren. Natuur lijk zijn er in detail hier en daar wel eens hiaten. Dat kan echter nooit een reden zijn om te zeggen dat juist daarom kleine gemeenten moeten worden samengevoegd. Ook bij grotere, zelfs bij de grootste gemeenten komen er bestuurlijke en ambtelijke blunders voor die hun gelijke in het land niet kennen. De Algemene Rekenkamer heeft heel recent het feilen van diverse ministeries nog eens aan het licht gebracht. Hoe is het mogelijk dat zulke dingen daar kunnen gebeuren. Er mag toch vanuit worden gegaan dat de room van het be stuurlijk en ambtelijk intellect daar aanwezig en werkzaam is. Onbegrijpe lijk dat men op die plaatsen woorden durft te gebruiken als: "gebrek aan be stuurskracht; niet in staat bestuurlijke en ambtelijke taken op adequate wijze te behartigen", met de wetenschap zelf met kilo's boter op het hoofd te lopen. Wij dagen minister Rietkerk en al degenen die gemeentelijke herindeling pro moten, uit om te bewijzen dat kleine gemeente slechter worden bestuurd, meer problemen hebben en achterblijven in allerlei activiteiten dan grotere ge meenten, aldus de voorzitter. De voorzitter realiseert zich best dat dan direct het motief wordt aange dragen dat er in de toekomst diverse rijkstaken aan de gemeenten zullen worden overgedragen met de nodige werkdruk van dien. "So what?", aldus de voorzitter. Als die taken op de gemeente afkomen zal daarop een afdoende antwoord op worden gegeven. Bestuurlijk geeft dat geen problemen, ambtelijk zullen we de kwantiteit moeten aanpassen, de kwaliteit hebben we in huis, aldus de voorzitter. Vooral die kwantiteitsaanpassing zal wel passen in het overheidsbeleid. Wanneer er bij de landelijke overheid taken verdwijnen, moet dat gevolgen hebben voor het aantal ambtenaren in de "Haagse kringen" Uit ervaring met de verplaatsing van de P.T.T. weten we dat Haagse ambtenaren zich geruisloos laten overplaatsen naar Groningen, zegt de voorzitter schertsend. Het moet dan ook mogelijk zijn om ambtenaren uit het Haagse circuit door te hevelen naar de gemeentehuizen. De reacties van het gemeentebestuur en van de raadsfracties zal het college, evenals de zeer gewaardeerde spontane reacties vanuit de bevolking, op korte termijn op die bureau's doen belanden die in de eindbeslissing een belangrijke rol spelen. Het college heeft er overigens geen enkel bezwaar tegen zegt de voorzitter dat de zinsnede "boven een systematisch herindelingsbeleid" in de reactie wordt weggelaten. De heer Tuinman deelt nog mede dat ook de fractie van de P.v.d.A. zich daar mee kan verenigen. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan ver volgens besloten om bij de gedeputeerde staten van Noord-Brabant alsmede bij de staten-commissie voor bestuurlijke organisatie en de Tweede kamercommis sie voor Binnenlandse Zaken overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders te reageren op het rijks- en provinciaal beleid met betrekking tot gemeentelijke herindeling in samenhang met het beleid betreffende inter gemeentelijke samenwerking en wel met dien verstande dat de zinsnede "boven een systematisch herindelingsbeleid" in de reactie komt te vervallen. Rondvraag Voor de rondvraag zijn de volgende vragen ingekomen: Fractie P.v.d.A. Naar aanleiding van persberichten van de laatste tijd ten aanzien van de voorrijtijd van de ambulance vraagt de fractie van de P.v.d.A. zich af of de gemeente Willemstad zich ook niet moet scharen bij de groep bezorgden over deze voorziening, en moet overwegen om zich te laten horen daar waar het mogelijk en zinvol is. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 55