7. In het algemeen kan gesteld worden, dat de minister in zijn ontwerp-voor- stel veel beweert, maar weinig bewijst. Hij ziet de gemeente alleen als administratieve eenheden, niet als levende gemeenschappen; de gehele gemeentelijke indeling is in de ogen van de minister enkel een vraagstuk van economische vereenvoudiging. Welke waarde men ook mag hechten aan de reeds talrijke malen naar voren gebrachte argumenten pro en contra grenswijzigingen van gemeenten, vrijwel eenieder zal toch wel instemmen met het standpunt dat opheffing van een gemeente tegen haar uitdrukkelijke wil alleen gerechtvaardigd kan zijn als alleruiterste maatregel en wanneer vaststaat, dat iedere andere aan vaardbare mogelijkheid absoluut is uitgesloten. 8. Het herindelingsbeleid toegespits op Willemstad: a* 5E_£E!B22DÏe_moet_een_krachtig_lokaal_bestuur hebben, geschikt om de te Ë2£®2ÏE§iiËÊE®E_Eykstaken_te_behartigen en b2®_E®Si2E§i®_EE2blematiek_waar_nodig_door_intergemeentelijke_samen- De decentralisatieneiging van de rijksoverheid is niet van harte; het is een poging om de armoede te decentraliseren en de "zwarte piet" aan de gemeenten toe te spelen. Niet wordt bewezen dat het bestuur van de gemeente Willemstad de decentra lisatie - wanneer de financiële middelen daarvoor beschikbaar worden gesteld - niet zou aankunnen. Bij opheffing van de gemeente zou ook de mogelijkheid niet worden gelaten in de praktijk het bewijs van het tegendeel der ministeriële bewering te leveren. Daarbij moet ook worden bedacht, dat niet aan alle voorzieningen, waarvan men in Den Haag zou menen dat die ook in de kleine gemeenten moeten komen, behoefte is. Zeker is wel, dat tot nog toe de taakbehartiging als geheel genomen, de toets van een redelijke kritiek glansrijk kan doorstaan, ook wat betreft de samenwerking voor de regionale problematiek. De conclusie, dat de systematische gemeentelijke herindeling, het tot stand komen van een krachtig lokaal bestuur zou bevorderen, wordt dus zeer sterk in twijfel getrokken. Het voorbeeld, dat de minister aanhaalt, dat bij het groter worden van de gemeente meer portefeuille-verantwoordelijkheid voor de wethouders met zich meebrengt, is zeer ongelukkig gekozen en geeft er blijk van, dat de minister de gemeentelijke realiteit slecht kent. In Willemstad is sedert enkele jaren een portefeuille-verantwoordelijkheid., waarbij de wethouders zeker niet de lichtste- portefeuilles hebben ge kregen 52_b®EiQbeling_zou_leiden_tot_beëindiging_van_gemeenschappelijke rege- iiDS£E_Y22E_i2iS§i£_£aiS££_i In de wereld van de gemeentebesturen leeft algemeen de gedachte, dat ge meenschappelijke aanpak van bepaalde taken door de gemeenten, óók bij een herindeling, nodig zal blijven, zoals: archivariaat, welstandstoezicht, milieudienst, gezondheidsdienst enz. dl2D_E®bied_kan_een_zodanige_sterke_samenhang_vertoneni_dat_het_door 222_S2!D222P2_bient_te_worden_bestuurdJL Van een samenhang, laat staan van een sterke samenhang in het gebied, is nooit iets gebleken. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 50