-7- Het, bureau dat wordt ingeschakeld zal uitsluitend worden belast met het op stellen van het grootonderhoudsplan en het verzorgen van de aanvrage om een rijksbijdrage in de renovatiekosten. De heer van der Sluijs vraagt in dit verband of de hoorzitting zal worden gehouden voordat aan een extern adviesbureau opdracht wordt gegeven tot het opstellen van het plan en dergelijke. De voorzitter zegt dat dit niet het geval zal zijn; eerst nadat het groot onderhoudsplan is opgesteld zal de gemeente de hoorzitting organiseren. Juist omdat het plan dan al gereed is zal de bewoners exact kunnen worden aangegeven wat de consequenties van de renovatie zullen zijn. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan ver volgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een krediet van ƒ.11.500,beschikbaar te stellen voor de opstelling van een (definitief) plan voor groot onderhoud van 32 woningwetwoningen door een extern adviesbureau en de begroting 1985 van het gemeentelijk woningbe drijf hiermede in overeenstemming te brengen. Reactie op het ontwerp-statenvoorstel over het in de provincie Noord-Brabant te voeren herindelingsbeleid in samenhang met het beleid betreffende inter gemeentelijke samenwerking. De heer Dane zegt dat zijn fractie kan instemmen met de ontwerp-reactie van het college op het ontwerp-statenvoorstel. Toch ziet de fractie van het C.D.A. op blz. 10 van het voorstel van het col lege graag de volgende zin gewijzigd: "Met de gedeputeerde staten zijn wij van mening dat intergemeentelijke samenwerking thans prioriteit moet hebben boven een systematisch herindelingsbeleid". Deze zin suggereert namelijk dat wanneer op het gebied van de intergemeente lijke samenwerking de paden zijn geëffend de gemeente dan wel zou voelen voor een systematisch herindelingsbeleid. "We wilden toen geen herindelings beleid, nu niet en ook in de toekomst niet", aldus de heer Dane. De fractie van het C.D.A. stelt dan ook voor de zinsnede "boven een systematisch her indelingsbeleid" in de reactie te schrappen. Vervolgens geeft de heer Dane namens de fractie van het C.D.A. nog de vol gende reactie op meerbedoeld ontwerp-statenvoorstel: "Mijnheer de voorzitter, Wij hebben kennis genomen van het ontwerp-voorstel van gedeputeerde staten welke aan ons is toegezonden per brief d.d, 23 januari 1985. Desgewenst kunnen wij als gemeentebestuur onze mening over dit voorstel aan het college kenbaar maken, maar de meningen moeten dan wel vóór 1 mei 1985 binnen zijn. Echter op 12 april a.s. wordt door de staten-commissie voor bestuurlijke or ganisatie terzake reeds een standpunt bepaald. Dus een standpunt bepaling zonder de ingekomen gemeentelijke reacties verwerkt te hebben! Waar zijn ze in Den Bosch mee bezig? Onlangs heb ik gelezen dat wij ten aanzien van de gemeentelijke herindeling emoties niet onnodig moeten opkloppen en wij moeten de zaak ook niet hoog en emotievol spelen, want dat zou de samenwerking met anderen voor jaren ver knallen. Loze kreten mijnheer de voorzitter, want wij willen juist zonder gevoels matige en emotionele redenen de zaak aan de orde stellen. Maar we vragen dan wel van het provinciaal bestuur of ze onze reacties willen betrekken bij de bepaling van hun standpunt? Het volgende willen wij als C.D.A. opmerken naar aanleiding van het ontwerp voorstel 1. Het is nog niet zo lang geleden dat de vlag aan het stadhuis in Willemstad werd uitgestoken, omdat de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken, de heer Geertsema, het heilloze herindelingsplan West-Brabantse Riviermonden introk. De gemeentebesturen van de toen bedreigde gemeenten, konden weer rustig met hun werk doorgaan en naar men dacht voor een heel lange tijd. -2Maar-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 48