-8-
De aanleiding tot deze fusie is onder andere het nastreven van de doelstelling
werkzaam te zijn in het belang van de volkshuisvesting in het algemeen en het
eigen woningbezit in het bijzonder.
Het bovenstaande is voor de P.v.d.A.-fractie niet zonder meer aanleiding
tegen deze samenvoeging te zijn. Maar als volgens een onderzoek +1/3 van de
hypotheekhouders niet gelukkig is met hun hypotheekkeuze, is dat voor de
fractie van de P.v.d.A. aanleiding al het mogelijke aan te wenden om hierin
verbetering te krijgen.
De P.v.d.A.-fractie acht het namelijk niet uitgesloten dat door een ongelukkige
keuze van een hypotheekhouder de gemeenten voor financiële consequenties kunnen
komen te staan in de vorm van ondersteuning in het nakomen van verplichtingen.
In ieder geval doet de P.v.d.A.-fractie een verzoek om in de algemene aandeel
houdersvergadering van 29 april 1985 duidelijk haar zienswijze naar voren te
brengen, opdat hypotheekhouders van deze organisatie gelukkig kunnen zijn met
hun keuze en gerechtvaardigde klachten tot het verleden kunnen behoren.
Overigens vraagt de fractie van de P.v.d.A. zich af of de gemeente wel zo ge
lukkig kan zijn met deze voorgenomen juridische fusie.
De voorzitter zegt dat hij ook het betreffende krantenartikel heeft gelezen.
Hij vindt het dan ook heel terecht dat de P.v.d.A.-fractie vraagt cm.cp de algemöie ver
gadering van aandeelhouders op 29 april a.s. een en ander aanhangig te maken.
Het is immers juist goed dat door de achterban klachten daar gedeponeerd warden waar ze
thuishoren, zodat in de toekomst zo nodig maatregelen kunnen worden getroffen,
aldus de voorzitter.
Overigens heeft de gemeente Willemstad tot nu toe met het Bouwfonds Zuid Neder
landse Gemeenten n.v. heel prettige contacten onderhóuden waaruit goede
resultaten zijn geboekt.
Het college gaat er dan ook vanuit dat een en ander ook zo blijft als het
Bouwfonds Zuid Nederlandse Gemeenten n.v. opgaat in de n.v. Bouwfonds Neder
landse Gemeenten.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan ver
volgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten
in te stemmen met de juridische fusie tussen de naamloze vennootschap n.v.
Bouwfonds Nederlandse Gemeenten en de naamloze vennootschap Bouwfonds Zuid-
Nederlandse Gemeenten n.v. alsmede deel te nemen in het vermogen van de naam
loze vennootschap n.v. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten door omwisseling van de
aandelen in de naamloze vennootschap Bouwfonds Zuid-Nederlandse Gemeenten n.v.
voor aandelen in de naamloze vennootschap n.v. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten
Vaststelling meerjarenbegroting 1985 t/m 1988.
Mevrouw Kroon-Klink zegt dat de fractie van de P.v.d.A. accoord kan gaan met
de opzet van de meerjarenbegroting zoals die nu aan de raad wordt voorgelegd.
Ofschoon de P.v.d.A.-fractie begrijpt dat er weinig tijd is geweest om deze
meerjarenbegroting op te stellen, heeft zij echter een aantal vragen en op
merkingen over de vorm die de meerjarenbegroting in de toekomst zal krijgen.
Misschien heeft de fractie van de P.v.d.A. de functie van een begroting lopende
over meerdere jaren niet goed begrepen, maar volgens haar zal er in de opzet
ook een bepaalde visie meegenomen dienen te worden.
Het college baseert nu zijn getallen op de ramingen voor het komende jaar,
laat sommige categorieën wel stijgen met 3 of 4% en andere niet.
Vanzelfsprekend begrijpt de P.v.d.A.-fractie dat er slechts een prognose ge
geven kan worden, maar het college kan zich ook voorstellen dat uit deze meer
jarenbegroting een beleidslijn te voorschijn komt. Een beleidslijn, gebaseerd
op het beleidsplan zoals dat door de raad van Willemstad is aangenomen.
Mevrouw Kroon-Klink vraagt dan ook naar de functie van de meerjarenbegroting.
Gaat het om de cijfers of om de ideeën achter de cijfers?
Tenslotte heeft mevr. Kroon-Klink nog een vraag over punt 2.0, zijnde rente
en afschrijving, van de meerjarenbegroting. Tussen 1985 en 1986 zit een ver
schil van 115.000,tussen de jaren 1986/1987 en tussen de jaren 1987/1988
een verschil van 15.000,Heeft dit een bepaalde oorzaak of is er sprake
van een rekenfout?
-De-
De heer Boertjes vraagt of hij uit het feit dat in de meerjarenbegroting voor
de jaren 1985 t/m 1988 geen nieuwe investeringen zijn geraamd mag concluderen
dat er buiten het investeringsschema zoals dat bij de begroting 1985 aan de
raad is voorgelegd geen nieuwe investeringen worden geraamd.
De fractie van de V.V.D. is overigens ook van mening dat aanwending van de in
het verleden opgebouwde reserves met de grootst mogelijke zorgvuldigheid zal
moeten geschieden.
Voorts merkt de heer Boertjes op dat de V.V.D.-fractie de in de meerjarenbegro
ting geraamde stijging van 4% van de belastingopbrengsten slechts, evenals de
meerjarenbegroting zelf, als een prognose ziet en zeker niet als een vaststaand
feit.
De voorzitter geeft toe dat de meerjarenbegroting summier van opzet is. Hij
denkt echter dat dit jqist de, bedoeling van een meerjarenraming is; deze hoeft
nu eenmaal niet tot in detail te worden uitgewerkt.
Zou dit wel het geval zijn dan zou de raad als het ware in de eerstkomende
jaren naar huis kunnen worden gestuurd. Het college zou dan immers bij wijze
van spreken in staat zijn het gemeentelijk beleid uit te voeren in de geest
van de door de raad vastgestelde gedetailleerde meerjarenraming.
Wanneer het provinciaal bestuur niet alsnog op een meerjarenbegroting had aan
gedrongen dan zouden veel gemeenten een meerjarenbegroting niet zo concreet
hebben uitgewerkt of wellicht helemaal niet hebben opgezet.
Niettemin heeft zo'n meerjarenraming toch enig nut. Het geeft wat inzicht op
langere termijn in je bezittingen, baten en lasten, alsmede een indicatie van
wat je in principe in de komende jaren wil gaan doen, aldus de voorzitter.
De waarde van een meerjarenbegroting moet voor wat betreft de eindcijfers niet
overschat worden; een en ander is in wezen niet meer dan een algemeen overzicht
wat globaal aangeeft waar men over 4 a 5 jaar nog mee bezig is.
De inkomsten onder 2.0 "rente en afschrijving" geven inderdaad in 1986 ten op
zichte van 1985 een daling te zien van 115.000,Dit komt omdat de rente-
inkomsten van de reserves in 1986 beduidend minder zullen bedragen dan in het
voorgaande jaar. In 1985 wordt namelijk vooral vanwege de aanleg van het ber
gingsriool in de vesting, een behoorlijke greep gedaan in de reservepot.
En wanneer reserves eenmaal zijn uitgegeven, leveren zij de gemeente geen rente
meer op.
Het college is er voorts vanuit gegaan dat het aanwenden van de reserves
uiteraard met de nodige voorzichtigheid, nog wat door zal gaan, zodat punt 2.0
in 1987 ten opzichte van 1986 en in 1988 ten opzichte van 1987 nog een jaar
lijkse daling van 15.000,aangeeft.
Er zijn in de meerjarenbegroting 1985 t/m 1988 inderdaad geen nieuwe inves
teringen geraamd. Dit wil echter nog niet zeggen dat er in die jaren ook daad
werkelijk geen nieuwe investeringen zullen worden gedaan. Eerst bij de behande
ling van de jaarlijkse gemeentebegroting beschikken we echter,over wat meer con
crete cijfers zodat dan naar gelang de financiële ruimte voor het komende jaar
over kapitaalsuitgaven nadere afspraken kunnen worden gemaakt, aldus de voor
zitter.
Geven derhalve straks de begrotingscijfers voor 1986 een gunstiger beeld dan nu
in de meerjarenbegroting voor dat jaar, dan mag de raad verwachten dat het
college met nieuwe investeringen voor de dag zal komen.
De voorzitter zegt vervolgens dat de in de meerjarenbegroting verwerkte stijging
van 4% van de belastingopbrengst inderdaad slechts een prognose is en zeker
geen vaststaand feit.
Wanneer dan ook de budgettaire positie van de gemeente geen aanleiding geeft
tot belastingverhoging zal de raad daarmee niet worden geconfronteerd.
Mevrouw Kroon-Klink zegt dat de voorzitter de functie van de meerjarenbegroting
wat duidelijker heeft gemaakt.
Het is inderdaad niet meer dan een algemeen overzicht en de P.v.d.A.-fractie
begrijpt dan ook heel goed dat men door een gedetailleerde meerjarenbegroting
te veel wordt gebonden.
De heer Boertjes zegt dat ofschoon dit jaar een forse greep in de reservepot
wordt gedaan, bij het aanspreken van de reserves toch de nodige voorzichtigheid
moet worden betracht.
-Uit-