-6- Het verzoek is immers reeds op 14 september'1984 ingekomen. Waarom zo'n lange procedure? Wat is daarvan de oorzaak. Met betrekking tot het terzake door de inspècteur van het kleuter- en lager onderwijs in de inspectie Etten-Leur uitgebrachte advies zegt de heer Tuinman dat het zijn fractie bevreemdt dat de inspecteur meent te moeten constateren dat het verrijdbaar maken van de springkast kan vervallen. Betekent dit nu dat de springkast steeds versjouwd moet worden? Zo ja, dan zal dit een overmatige didactische belasting zijn. Is er overigens wel rekening mee gehouden dat door verplaatsing van een niet-verrijdbare springkast de vloer ge makkelijk kan worden beschadigd? De fractie van de P.v.d.A. pleit dan ook voor een verrijdbare springkast voor de PrBeatrixschool De voorzitter zegt dat de lange procedure aan bepaalde communicatiestoornissen is te wijten. De inspecteur heeft op 10 oktober 1984 telefonisch contact gehad met de gemeente aangaande de ouderdom van het meubilair. Bij brief van 12 oktober 1984 heeft de inspecteur over hetzelfde onderwerp schriftelijk informatie gevraagd aan het schoolbestuur. Vervolgens heeft de inspecteur bij brief van 21 november 1984 het schoolbestuur aan het verzoek van 12 oktober 1984 herinnerd. Toen hij op 27 november 1984 nog niet over de aanvullende informatie beschikte heeft de inspecteur het schoolbe stuur telefonisch benaderd. Op 10 januari 1985 is er vervolgens telefonisch contact geweest tussen de in spectie en de hoofdleidster van de Pr.Beatrixschool over de nog steeds niet door het schoolbestuur beantwoorde brief van 12 oktober 1984. Daags daarna nl. op 14 januari 1985 heeft de inspectie aan de hoofdleister tele fonisch om schriftelijke informatie gevraagd. Eerst op 21 januari 1985 heeft toen de inspecteur van de hoofdleidster namens het schoolbestuur schriftelijk ant woord gekregen op zijn brief van 12 oktober 1984. Daarna is op 8 februari 1985 het advies van de inspecteur bij de gemeente inge komen Het was derhalve niet meer mogelijk om het onderhavige verzoek in de raadsver gadering van 12 februari 1985 aan de orde te stellen, zodat dus pas in de ver gadering van vanavond het verzoek wordt behandeld. Het is jammer dat dit alles zo lang heeft moeten duren, doch de gemeente kan hier niets worden verweten, aldus de voorzitter. Ook het college heeft zich afgevraagd waarom de inspecteur geadviseerd heeft de gevraagde medewerking niet te verlenen voor wat betreft het verrijdbaar maken van de springkast. Getracht is dan ook de inspecteur hierover telefonisch te benaderen. Deze is echter momenteel met vakantie. De voorzitter doet derhalve de toezegging dat de inspecteur na zijn vakantie alsnog om opheldering zal worden gevraagd waarna de raad eventueel zal worden voorgesteld voor het verrijdbaar maken van de: springkast alsnog een krediet te voteren. De heer Tuinman is blij te hebben mogen vernemen dat met betrekking tot de door de voorzitter bedoelde communicatiestoornissen de gemeente niets kan worden verweten. Een en ander gaat echter niet geheel op voor de inspectie, aldus de heer Tuinman. Voor het overige heeft de voorzitter ter verklaring van de lange procedure data genoemd, die overigens ook uit de betreffende stukken in de raadsportefeuille blijken, zonder daarbij in te gaan op het waarom. De heer Tuinman zegt hier echter niet meer naar te zullen vragen. Uit telefonische informatie van de hoofdleidster van de Pr.Beatrixschool is hem wel het een en ander duidelijk geworden. De ontbrekende schakel in het geheel blijft echter de inspecteur, die nu ook nog op vakantie blijkt te zijn. De heer Tuinman maakt er het college nog op attent dat de springkast van de Pr. Beatrixschool in eigen beheer is gemaakt. Er wordt alleen maar medewerking ge vraagd om het onderste gedeelte van de kast die overigens al een paar jaar in gebruik is, verrijdbaar te maken zodat het toestel wat handzamer wordt. -En- -7- En dat alles voor slechts 325, Dit bedrag is toch zeker niet de druppel die de emmer doet overlopen, aldus de heer Tuinman. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten het bestuur van de Vereniging voor Protestants Christelijk Basisonderwijs medewerking te verlenen als bedoeld in artikel 50 der Kleuteronderwijswet voor de aanschaf van toestel len voor kleutergymnastiek, met uitzondering van het verrijdbaar maken van een springkast, en de vervanging van kleuterstoeltjes ten behoeve van de Pr.Bea trixschool, het benodigde krediet hiervoor ad 16.598,31 te voteren en de begroting 1985 hiermede in overeenstemming te brengen. Aan de inspecteur van het kleuter- en lager onderwijs in de inspectie Etten- Leur zal worden gevraagd waarom over het verrijdbaar maken van de springkast negatief is geadviseerd, waarna het college de raad eventueel een voorstel zal doen om alsnog hiervoor medewerking te verlenen c.q. krediet beschikbaar te stellen. Vaststelling huisvestingsoverzicht openbare en bijzondere scholen. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders op grond van artikel E38 van de Over gangswet Wet op het basisonderwijs besloten tot vaststelling van een huisves tingsoverzicht, bevattende de volgende gegevens van de openbare en bijzondere scholen: a. de gebouwen of gedeelten van gebouwen die de schoolbesturen met ingang van 1 augustus 1985 als basisschool willen gaan gebruiken; b. het te verwachten aantal leerlingen in het schooljaar 1985/1986; c. het aantal lokalen dat met ingang van 1 augustus 1985 naar verwachting niet voor de basisscholen zal worden gebruikt. Overschrijdingsuitkering onderwijzend personeel openbare basisschool. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten het aantal uren, waarvoor onderwijzend personeel aan de openbare basisschool in het schooljaar 1985/1986 zal worden verbonden, waarvoor de uitgaven niet door het Rijk op grond van ar tikel 104 van de Wet op het Basisonderwijs worden vergoed, op nihil te stellen. Uitbetaling vakantietoelage aan ambtenaren in twee gedeelten. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten dat de vakantietoelage, in af wijking van artikel D4, lid 5 van het Algemeen Ambtenarenreglement, uitsluitend voor wat betreft het jaar 1985, in twee gedeelten zal worden uitbetaald, name lijk in maart 1985 het gedeelte betrekking hebbende op de periode juni 1984 tot en met maart 1985 en in mei 1985 het gedeelte betrekking hebbende op de periode april tot en met mei 1985. Wijziging van strafbepaling in de Algemene Plaatselijke Strafverordening en in alle overige gemeentelijke strafverordeningen. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten om in verband met de invoering van de Wet vermogenssancties en de Wet indeling geldboetecategorieën alsmede de wijziging van artikel 195 der gemeentewet, de diverse gemeentelijke verorde ningen, waarin strafbepalingen zijn opgenomen zodanig te wijzigen waardoor de rechter in het vervolg bij overtreding van die verordeningen de overtreder een geldboete kan opleggen van maximaal 5.000,zijnde de tweede categorie. Juridische fusie tussen de n.v. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten en het Bouw fonds Zuid-Nederlandse Gemeenten n.v. en conversie van de aandelen. Naar aanleiding van een artikel in het Brabants Nieuwsblad van 7 maart 1985, merkt de heer de Visser het volgende op. Een aantal mensen zou ongelukkig zijn met hun hypotheek op basis van een aantal factoren, waaronder voorlichtingsfouten en kontakten in het algemeen. Een aan tal met name genoemde organisaties wordt als het slechtst omschreven. Daartoe behoort o.a. de n.v. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 35