-6-
Het verzoek is immers reeds op 14 september'1984 ingekomen. Waarom zo'n lange
procedure? Wat is daarvan de oorzaak.
Met betrekking tot het terzake door de inspècteur van het kleuter- en lager
onderwijs in de inspectie Etten-Leur uitgebrachte advies zegt de heer Tuinman dat
het zijn fractie bevreemdt dat de inspecteur meent te moeten constateren dat
het verrijdbaar maken van de springkast kan vervallen.
Betekent dit nu dat de springkast steeds versjouwd moet worden? Zo ja, dan zal
dit een overmatige didactische belasting zijn. Is er overigens wel rekening mee
gehouden dat door verplaatsing van een niet-verrijdbare springkast de vloer ge
makkelijk kan worden beschadigd?
De fractie van de P.v.d.A. pleit dan ook voor een verrijdbare springkast voor de
PrBeatrixschool
De voorzitter zegt dat de lange procedure aan bepaalde communicatiestoornissen
is te wijten.
De inspecteur heeft op 10 oktober 1984 telefonisch contact gehad met de gemeente
aangaande de ouderdom van het meubilair.
Bij brief van 12 oktober 1984 heeft de inspecteur over hetzelfde onderwerp
schriftelijk informatie gevraagd aan het schoolbestuur.
Vervolgens heeft de inspecteur bij brief van 21 november 1984 het schoolbestuur
aan het verzoek van 12 oktober 1984 herinnerd. Toen hij op 27 november 1984 nog
niet over de aanvullende informatie beschikte heeft de inspecteur het schoolbe
stuur telefonisch benaderd.
Op 10 januari 1985 is er vervolgens telefonisch contact geweest tussen de in
spectie en de hoofdleidster van de Pr.Beatrixschool over de nog steeds niet door
het schoolbestuur beantwoorde brief van 12 oktober 1984.
Daags daarna nl. op 14 januari 1985 heeft de inspectie aan de hoofdleister tele
fonisch om schriftelijke informatie gevraagd. Eerst op 21 januari 1985 heeft toen
de inspecteur van de hoofdleidster namens het schoolbestuur schriftelijk ant
woord gekregen op zijn brief van 12 oktober 1984.
Daarna is op 8 februari 1985 het advies van de inspecteur bij de gemeente inge
komen
Het was derhalve niet meer mogelijk om het onderhavige verzoek in de raadsver
gadering van 12 februari 1985 aan de orde te stellen, zodat dus pas in de ver
gadering van vanavond het verzoek wordt behandeld.
Het is jammer dat dit alles zo lang heeft moeten duren, doch de gemeente
kan hier niets worden verweten, aldus de voorzitter.
Ook het college heeft zich afgevraagd waarom de inspecteur geadviseerd heeft
de gevraagde medewerking niet te verlenen voor wat betreft het verrijdbaar maken
van de springkast.
Getracht is dan ook de inspecteur hierover telefonisch te benaderen. Deze is
echter momenteel met vakantie. De voorzitter doet derhalve de toezegging dat de
inspecteur na zijn vakantie alsnog om opheldering zal worden gevraagd waarna
de raad eventueel zal worden voorgesteld voor het verrijdbaar maken van de:
springkast alsnog een krediet te voteren.
De heer Tuinman is blij te hebben mogen vernemen dat met betrekking tot de door
de voorzitter bedoelde communicatiestoornissen de gemeente niets kan worden
verweten. Een en ander gaat echter niet geheel op voor de inspectie, aldus de
heer Tuinman.
Voor het overige heeft de voorzitter ter verklaring van de lange procedure data
genoemd, die overigens ook uit de betreffende stukken in de raadsportefeuille
blijken, zonder daarbij in te gaan op het waarom.
De heer Tuinman zegt hier echter niet meer naar te zullen vragen.
Uit telefonische informatie van de hoofdleidster van de Pr.Beatrixschool is hem
wel het een en ander duidelijk geworden.
De ontbrekende schakel in het geheel blijft echter de inspecteur, die nu ook
nog op vakantie blijkt te zijn.
De heer Tuinman maakt er het college nog op attent dat de springkast van de Pr.
Beatrixschool in eigen beheer is gemaakt. Er wordt alleen maar medewerking ge
vraagd om het onderste gedeelte van de kast die overigens al een paar jaar in
gebruik is, verrijdbaar te maken zodat het toestel wat handzamer wordt.
-En-
-7-
En dat alles voor slechts 325, Dit bedrag is toch zeker niet de druppel
die de emmer doet overlopen, aldus de heer Tuinman.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan overeen
komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten het bestuur van de
Vereniging voor Protestants Christelijk Basisonderwijs medewerking te verlenen
als bedoeld in artikel 50 der Kleuteronderwijswet voor de aanschaf van toestel
len voor kleutergymnastiek, met uitzondering van het verrijdbaar maken van een
springkast, en de vervanging van kleuterstoeltjes ten behoeve van de Pr.Bea
trixschool, het benodigde krediet hiervoor ad 16.598,31 te voteren en de
begroting 1985 hiermede in overeenstemming te brengen.
Aan de inspecteur van het kleuter- en lager onderwijs in de inspectie Etten-
Leur zal worden gevraagd waarom over het verrijdbaar maken van de springkast
negatief is geadviseerd, waarna het college de raad eventueel een voorstel zal
doen om alsnog hiervoor medewerking te verlenen c.q. krediet beschikbaar te
stellen.
Vaststelling huisvestingsoverzicht openbare en bijzondere scholen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders op grond van artikel E38 van de Over
gangswet Wet op het basisonderwijs besloten tot vaststelling van een huisves
tingsoverzicht, bevattende de volgende gegevens van de openbare en bijzondere
scholen:
a. de gebouwen of gedeelten van gebouwen die de schoolbesturen met ingang van
1 augustus 1985 als basisschool willen gaan gebruiken;
b. het te verwachten aantal leerlingen in het schooljaar 1985/1986;
c. het aantal lokalen dat met ingang van 1 augustus 1985 naar verwachting niet
voor de basisscholen zal worden gebruikt.
Overschrijdingsuitkering onderwijzend personeel openbare basisschool.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders besloten het aantal uren, waarvoor
onderwijzend personeel aan de openbare basisschool in het schooljaar 1985/1986
zal worden verbonden, waarvoor de uitgaven niet door het Rijk op grond van ar
tikel 104 van de Wet op het Basisonderwijs worden vergoed, op nihil te stellen.
Uitbetaling vakantietoelage aan ambtenaren in twee gedeelten.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders besloten dat de vakantietoelage, in af
wijking van artikel D4, lid 5 van het Algemeen Ambtenarenreglement, uitsluitend
voor wat betreft het jaar 1985, in twee gedeelten zal worden uitbetaald, name
lijk in maart 1985 het gedeelte betrekking hebbende op de periode juni 1984 tot
en met maart 1985 en in mei 1985 het gedeelte betrekking hebbende op de periode
april tot en met mei 1985.
Wijziging van strafbepaling in de Algemene Plaatselijke Strafverordening en in
alle overige gemeentelijke strafverordeningen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders besloten om in verband met de invoering
van de Wet vermogenssancties en de Wet indeling geldboetecategorieën alsmede
de wijziging van artikel 195 der gemeentewet, de diverse gemeentelijke verorde
ningen, waarin strafbepalingen zijn opgenomen zodanig te wijzigen waardoor de
rechter in het vervolg bij overtreding van die verordeningen de overtreder een
geldboete kan opleggen van maximaal 5.000,zijnde de tweede categorie.
Juridische fusie tussen de n.v. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten en het Bouw
fonds Zuid-Nederlandse Gemeenten n.v. en conversie van de aandelen.
Naar aanleiding van een artikel in het Brabants Nieuwsblad van 7 maart 1985,
merkt de heer de Visser het volgende op.
Een aantal mensen zou ongelukkig zijn met hun hypotheek op basis van een aantal
factoren, waaronder voorlichtingsfouten en kontakten in het algemeen. Een aan
tal met name genoemde organisaties wordt als het slechtst omschreven. Daartoe
behoort o.a. de n.v. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten.
-De-