-48- Men is dan niet onverantwoord of ongezond bezig, aldus de heer Munters. De conclusie dat het uitdiepen van de grachten eigenlijk niet zonder financiële hulp van hogerhand mogelijk is, is juist getrokken. Gisteren, 16 december 1985, is er een gesprek geweest met een mogelijke subsidieverlener. Dat heeft er toe geleid dat men binnenkort de situatie ter plaatse komt opnemen waarna er een onderhoud met het college op het programma staat. Hopelijk zullen we een sub sidie in de wacht slepen teneinde het werk al dan niet gefaseerd zo snel moge lijk uit te voeren, aldus de heer Munters. Het afdekken van de bassins van het zwembad is op zich niet meer zo'n probleem. Daarentegen zal wel het elke avond uitleggen en dus elke morgen ook weer in halen van de afdeklaag een probleem vormen. Er zal voor een en ander toch een bepaald mechaniek moeten worden aangebracht. De vervanging van de gaskachel van het zwembad is inderdaad iets waar we op een gegeven moment voor komen te staan. Wanneer dat zover is dan zal het college zeker de installering van een energie zuinige gaskachel dan wel de toepassing van een alternatieve energiebron in over weging nemen. Met betrekking tot de inzameling van probleemstoffen zegt de heer Munters dat mo menteel aangeboden fust van landbouwbestrijdingsmiddelen ook wordt ingenomen. Deze gang van zaken is evenwel niet helemaal in overeenstemming met het stappen schema zoals dat ten aanzien van de inzameling van chemische afvalstoffen door het streekgewest is uitgezet. De inzameling van kleine hoeveelheden chemisch af val van bedrijven zal namelijk eerst bij de uitvoering van de tweede fase van het rapport "Inzameling en verwerking van probleemstoffen in het streekgewest Weste lijk Noord-Brabant", ter hand worden genomen. De heer Munters zegt vervolgens dat hij geen goed voorzitter van de commissie openbare werken zou zijn als hij niet geluisterd had naar de commissieleden waar het het kostenplaatje van de brug voor het Mauritshuis betreft. Het is zeker een pluim op de hoed van de commissie waard als er straks een solide nieuwe brug die ieders goedkeuring kan wegdragen, wordt gerealiseerd en wel voor ƒ30.000, minder aan kosten dan aanvankelijk begroot. Daarna is het woord aan de heer Kamp Deze zegt in tweede termijn dat het college en de V.V.D.-fractie elkaar toch wel vinden waar het de kwijtschelding van belastingen betreft. De algemene regeling die de raad zal worden voorgelegd zal immers plaats bieden voor een individuele benadering. Het is niet zo dat het college voornemens is het sanitair ponton in de jacht haven te vervangen. De V.V.D.-fractie heeft mijn woorden dan verkeerd begrepen, aldus de heer Kamp. Overigens hebben het college geen klachten bereikt over de voorzieningen in de jachthaven. Wellicht dat dit mede te wijten is aan het feit dat er de afgelopen tijd nogal wat voorzieningen in en ten behoeve van de jachthaven zijn getroffen. Het college is dan ook van mening dat het voor wat de jachthaven betreft op de goede v/eg zit. Als een exploitatie-overschot van 20.000,— op de jachthaven te laag wordt gevonden dan zit er volgens de heer Kamp weinig meer op dan een verhoging van de havengelden. Hij hoopt echter dat dit niet de bedoeling zal zijn. Tenslotte stelt de heer Kamp dat het college tevreden is over het aansluitings percentage van de c.a.i. en dat privatisering van deze voorziening niet alleen de V.V.D. maar ook het C-.D.A. en de P.v.d.A. als muziek in de oren zal klinken als daar zowel de abonnementhouders als de gemeente financieel maar ook qua voorwaarden niet slechter van worden. Vervolgens stelt de voorzitter de door de fractie van de V.V.D. ingediende motie aan de orde. Na voorlezing van de motie constateert de voorzitter dat deze voldoende wordt ondersteund om onderwerp van de beraadslagingen te zijn. -De- -49- De heer Boertjes heeft uit het antwoord van het college in tweede termijn met betrekking tot de aanwending van het overschot op de jaarrekening 1984, begrepen dat de V.V.D.-fractie volgens het college in principe aan de ene kant wel ge lijk heeft. In plaats van dat successievelijk eon bestemmingsreserve is gevormd wordt dat nu in feite ineens gedaan zonder dat de gewone dienst daarvoor in de afgelopen jaren is belast. Vandaar ook dat de fractie van de V.V.D. meent dat aanwending van het rekening- overschot 1984 op eenandere manier zou kunnen geschieden, aldus de heer Boertjes in zijn toelichting op de door zijn fractié ingediende motie. De heer De Visser zegt dat alvorens de andere raadsfracties de gelegenheid krijgen om op de motie te reageren, de fractie van de P.v.d.A. graag wil ver nemen hoe het college tegenover de motie staat. De voorzitter zegt dat wanneer het voordelig saldo van de jaarrekening 1984 bekend is de raad van het college een voorstel kan verwachten over de verdeling van dat overschot. In verband hiermede vindt het college de motie van de V.V.D.— fractie op dit moment dan ook te voorbarig. Het college adviseert de V.V.D.— fractie derhalve de motie in te trekken en het voorstel van het college over de verdeling van het rekeningoverschot 1984 af te wachten. Dat voorstel zal de raad begin 1986 worden voorgelegd. Bij de behandeling ervan kunnen dan uiteraard moties worden ingediend. Maar omdat thans het bedrag var het rskeningoverschot nog niet bekend is en er dus geen confrontatie mogelijk is van de middelen met de wensen, is het college van mening dat de motie van de V.V.D. thans te. voorbarig is. Naar aanleiding van deze woorden van de voorzitter trekt de V.V.D.-fractie haar motie in. De heer Boertjes zegt dat zijn fractie thens hot voorstel van het college over de verdeling van het rekeningoverschot 1984, met belangstelling tegemoet ziet. In derde termijn merkt de heer Boertjes vervolgens op dat hij de woorden "sjoemelen" en "onverantwoord" niet in de mond heeft genomen. Hij neemt de ver antwoording voor die termen dan ook niet op zich. De heer Boertjes is blij dat er volgens het college voor de energiebesparing op het zwembad wel mogelijkheden zijn, maar hij begrijpt eveneens dat van elke eventuele voorziening de kosten tegenover de baten moeten worden afgezet. Vervolgens vraagt de heer Boertjes of nij uit de v/oorden van de heer Munters mag opmaken dat de brug voor het Maur itshuis nu ƒ.3,. 000minder gaat kosten dan de ƒ.190.000,die terzake aanvankelijk in het investeringsschema bij de begroting 1985 waren geraamd. Als dat zo is dein kan de heer Boertjes daarmee toch niet accoord gaar.. Evenals het college ziet de V.V.D.—fractie het investeringsschema overigens wel als een soort leidraad. Sommige zaken die niet in de planning voorkomen zijn immers toch gerealiseerd, terwijl investeringen die wel in het schema worden genoemd niet zijn uitgevoerd. Maar de V.V.D. heeft er wel erg veel moeite mee 'ac wanneer nadien een in het schema opgenomen investering sec aan de orde komt, er verwezen wordt naar de voor die betreffende zaak in het investeringsschema geraamde bedrag. Dit zou namelijk betekenen dat wanneer met het investeringsschema wordt ingestemd men zich tevens voor de daarin opgenomen bedragen bindt. Indien dit laatste het ge val mocht zijn dan zou de V.V.D.-fractie moeite hebben met de investerings— planning zoals die hier door het college, wordt gepresenteerd. Het is, zo zegt de heer Boertjes, weliswaar inderdaad zo dat er de laatste tijd nogal wat investeringen voor de haven zijn gedaan. Maar gelet op hoe de haven er nu .langzamerhand uitgaat zien is wellicht in de toekomst vernieuwing van het sanitair ronton geboden. In zijn reactie in derde termijn wijst er de heer Munters op dat hij bij het door hem genoemde lagere kost enbetirag van 30.000,— nxct is uitgegaan van de voor de vernieuwing van de brug .oor het 'uritchuis aanvankelijk geraamde in vestering van ƒ.190.000, -Uiteraard-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 196