-48-
Men is dan niet onverantwoord of ongezond bezig, aldus de heer Munters.
De conclusie dat het uitdiepen van de grachten eigenlijk niet zonder financiële
hulp van hogerhand mogelijk is, is juist getrokken. Gisteren, 16 december 1985,
is er een gesprek geweest met een mogelijke subsidieverlener. Dat heeft er toe
geleid dat men binnenkort de situatie ter plaatse komt opnemen waarna er een
onderhoud met het college op het programma staat. Hopelijk zullen we een sub
sidie in de wacht slepen teneinde het werk al dan niet gefaseerd zo snel moge
lijk uit te voeren, aldus de heer Munters.
Het afdekken van de bassins van het zwembad is op zich niet meer zo'n probleem.
Daarentegen zal wel het elke avond uitleggen en dus elke morgen ook weer in
halen van de afdeklaag een probleem vormen. Er zal voor een en ander toch een
bepaald mechaniek moeten worden aangebracht.
De vervanging van de gaskachel van het zwembad is inderdaad iets waar we op een
gegeven moment voor komen te staan.
Wanneer dat zover is dan zal het college zeker de installering van een energie
zuinige gaskachel dan wel de toepassing van een alternatieve energiebron in over
weging nemen.
Met betrekking tot de inzameling van probleemstoffen zegt de heer Munters dat mo
menteel aangeboden fust van landbouwbestrijdingsmiddelen ook wordt ingenomen.
Deze gang van zaken is evenwel niet helemaal in overeenstemming met het stappen
schema zoals dat ten aanzien van de inzameling van chemische afvalstoffen door
het streekgewest is uitgezet. De inzameling van kleine hoeveelheden chemisch af
val van bedrijven zal namelijk eerst bij de uitvoering van de tweede fase van het
rapport "Inzameling en verwerking van probleemstoffen in het streekgewest Weste
lijk Noord-Brabant", ter hand worden genomen.
De heer Munters zegt vervolgens dat hij geen goed voorzitter van de commissie
openbare werken zou zijn als hij niet geluisterd had naar de commissieleden
waar het het kostenplaatje van de brug voor het Mauritshuis betreft. Het is zeker
een pluim op de hoed van de commissie waard als er straks een solide nieuwe brug
die ieders goedkeuring kan wegdragen, wordt gerealiseerd en wel voor ƒ30.000,
minder aan kosten dan aanvankelijk begroot.
Daarna is het woord aan de heer Kamp
Deze zegt in tweede termijn dat het college en de V.V.D.-fractie elkaar toch wel
vinden waar het de kwijtschelding van belastingen betreft. De algemene regeling
die de raad zal worden voorgelegd zal immers plaats bieden voor een individuele
benadering.
Het is niet zo dat het college voornemens is het sanitair ponton in de jacht
haven te vervangen. De V.V.D.-fractie heeft mijn woorden dan verkeerd begrepen,
aldus de heer Kamp.
Overigens hebben het college geen klachten bereikt over de voorzieningen in de
jachthaven. Wellicht dat dit mede te wijten is aan het feit dat er de afgelopen
tijd nogal wat voorzieningen in en ten behoeve van de jachthaven zijn getroffen.
Het college is dan ook van mening dat het voor wat de jachthaven betreft op de
goede v/eg zit.
Als een exploitatie-overschot van 20.000,— op de jachthaven te laag wordt
gevonden dan zit er volgens de heer Kamp weinig meer op dan een verhoging van
de havengelden. Hij hoopt echter dat dit niet de bedoeling zal zijn.
Tenslotte stelt de heer Kamp dat het college tevreden is over het aansluitings
percentage van de c.a.i. en dat privatisering van deze voorziening niet alleen
de V.V.D. maar ook het C-.D.A. en de P.v.d.A. als muziek in de oren zal klinken
als daar zowel de abonnementhouders als de gemeente financieel maar ook qua
voorwaarden niet slechter van worden.
Vervolgens stelt de voorzitter de door de fractie van de V.V.D. ingediende motie
aan de orde.
Na voorlezing van de motie constateert de voorzitter dat deze voldoende wordt
ondersteund om onderwerp van de beraadslagingen te zijn.
-De-
-49-
De heer Boertjes heeft uit het antwoord van het college in tweede termijn met
betrekking tot de aanwending van het overschot op de jaarrekening 1984, begrepen
dat de V.V.D.-fractie volgens het college in principe aan de ene kant wel ge
lijk heeft.
In plaats van dat successievelijk eon bestemmingsreserve is gevormd wordt dat
nu in feite ineens gedaan zonder dat de gewone dienst daarvoor in de afgelopen
jaren is belast.
Vandaar ook dat de fractie van de V.V.D. meent dat aanwending van het rekening-
overschot 1984 op eenandere manier zou kunnen geschieden, aldus de heer Boertjes
in zijn toelichting op de door zijn fractié ingediende motie.
De heer De Visser zegt dat alvorens de andere raadsfracties de gelegenheid
krijgen om op de motie te reageren, de fractie van de P.v.d.A. graag wil ver
nemen hoe het college tegenover de motie staat.
De voorzitter zegt dat wanneer het voordelig saldo van de jaarrekening 1984
bekend is de raad van het college een voorstel kan verwachten over de verdeling
van dat overschot. In verband hiermede vindt het college de motie van de V.V.D.—
fractie op dit moment dan ook te voorbarig. Het college adviseert de V.V.D.—
fractie derhalve de motie in te trekken en het voorstel van het college over de
verdeling van het rekeningoverschot 1984 af te wachten.
Dat voorstel zal de raad begin 1986 worden voorgelegd.
Bij de behandeling ervan kunnen dan uiteraard moties worden ingediend.
Maar omdat thans het bedrag var het rskeningoverschot nog niet bekend is en
er dus geen confrontatie mogelijk is van de middelen met de wensen, is het
college van mening dat de motie van de V.V.D. thans te. voorbarig is.
Naar aanleiding van deze woorden van de voorzitter trekt de V.V.D.-fractie
haar motie in.
De heer Boertjes zegt dat zijn fractie thens hot voorstel van het college over
de verdeling van het rekeningoverschot 1984, met belangstelling tegemoet ziet.
In derde termijn merkt de heer Boertjes vervolgens op dat hij de woorden
"sjoemelen" en "onverantwoord" niet in de mond heeft genomen. Hij neemt de ver
antwoording voor die termen dan ook niet op zich.
De heer Boertjes is blij dat er volgens het college voor de energiebesparing
op het zwembad wel mogelijkheden zijn, maar hij begrijpt eveneens dat van elke
eventuele voorziening de kosten tegenover de baten moeten worden afgezet.
Vervolgens vraagt de heer Boertjes of nij uit de v/oorden van de heer Munters
mag opmaken dat de brug voor het Maur itshuis nu ƒ.3,. 000minder gaat kosten
dan de ƒ.190.000,die terzake aanvankelijk in het investeringsschema bij de
begroting 1985 waren geraamd. Als dat zo is dein kan de heer Boertjes daarmee
toch niet accoord gaar..
Evenals het college ziet de V.V.D.—fractie het investeringsschema overigens
wel als een soort leidraad. Sommige zaken die niet in de planning voorkomen
zijn immers toch gerealiseerd, terwijl investeringen die wel in het schema
worden genoemd niet zijn uitgevoerd.
Maar de V.V.D. heeft er wel erg veel moeite mee 'ac wanneer nadien een in het
schema opgenomen investering sec aan de orde komt, er verwezen wordt naar de
voor die betreffende zaak in het investeringsschema geraamde bedrag. Dit zou
namelijk betekenen dat wanneer met het investeringsschema wordt ingestemd men
zich tevens voor de daarin opgenomen bedragen bindt. Indien dit laatste het ge
val mocht zijn dan zou de V.V.D.-fractie moeite hebben met de investerings—
planning zoals die hier door het college, wordt gepresenteerd.
Het is, zo zegt de heer Boertjes, weliswaar inderdaad zo dat er de laatste
tijd nogal wat investeringen voor de haven zijn gedaan.
Maar gelet op hoe de haven er nu .langzamerhand uitgaat zien is wellicht in
de toekomst vernieuwing van het sanitair ronton geboden.
In zijn reactie in derde termijn wijst er de heer Munters op dat hij bij het
door hem genoemde lagere kost enbetirag van 30.000,— nxct is uitgegaan van de
voor de vernieuwing van de brug .oor het 'uritchuis aanvankelijk geraamde in
vestering van ƒ.190.000,
-Uiteraard-