-38- fliddels de "eenmalige uitkeringen" wordt voor alle echte minima een uniform be leid gevoerd, met het oog op de koopkrachtontwikkeling. Het doorkruisen van dit beleid door middel van aanvullende gemeentelijke uitkeringen wordt ongewenst geacht, aangezien dit onherroepelijk zou leiden tot een ongelijke behandeling van deze categorie. Sen steunfonds wordt gedoogd. Voorwaarde is echter dat elke aanvraag individueel wordt beoordeeld en dat de vraag of al dan niet een bijdrage wordt verstrekt niet louter wordt getoetst aan het actuele inkomen van de aanvrager maar ook dient te worden gekeken naar betalingscapaciteit, betalingsverplichtingen en dergelijke. Slechts individueel bepaalde factoren dienen een verstrekking uit een steunfonds te rechtvaardigen. Voor welke doeleinden kan een steunfonds worden aangewend? Uit vaste jurisprudentie blijkt dar de kosten van betaling van schulden in het algemeen niet tot de noodzakelijke kosten van bestaan waarin de Algemene Bij standswet kan voorzien, worden gerekend. Als er geen bijzondere omstandigheden zijn, kunnen de verplichtingen die uit een schuldenlast voortvloeien tot gevolg hebben dat het vrij besteedbaar deel van het inkomen te gering wordt om te voor zien in een minimaal verantwoord voorzieningenniveau. In die gevallen kan een steunfonds zeker uitkomst bieden. Met het geld uit het steunfonds is het mogelijk schuldeisers een regeling tegen finale kwijtschelding aan te bieden tot een bepaald percentage van de oorspronke lijke vordering. De gemeente treedt vervolgens in de plaats van de oorspronke lijke schuldeisers en treft een voor betrokkene dragelijke regeling. De vraag is of een dergelijk steunfonds wel een goed middel is om ingezetenen, die in nood verkeren, te helpen. Hoe goed bedoeld ook, de kans bestaat dat gunst en bedeling de plaats gaan innemen van recht en rechtsgelijkheid. Het zou naar de mening van het college aanbeveling verdienen dat het individua- liseringsprincipe van de Algemene Bijstandswet weer nieuw leven wordt inge blazen. Dit principe zou dan ook moeten gelden voor schulden. In dit licht ge zien willen wij voor wat betreft de instelling van een steunfonds vooralsnog een pas op de plaats maken. De fractie van de P.v.d.A. heeft gevraagd alert te reageren op ontwikkelingen met betrekking tot de vergunningprocedure op grond van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren ten behoeve van de ambachtsheerlijkheid Cromstrijen voor het doen storten van baggerspecie in de putten in het Hollandsch Diep onder Nu- mansdorp. Natuurlijk zullen wij dit doen. Toch wil ik er op wijzen dat voor het uitbaggeren van de gemeentelijke havens ook van deze vergunning gebruikt gemaakt moet worden. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat er in de havens geen sprake is van ver vuilde baggerspecie. Het college heeft in de begroting 1986 de exploitatie van de jachthaven en de sanitaire voorziening in de Tagrijn als afzonderlijke sub—functies opgenomen. Hiermee is aan een wens van de fractie van de V.V.D. tegemoetgekomen. Voor de havens zijn de afgelopen jaren flinke investeringen gedaan. De steigers worden gefaseerd vernieuwd, er is een sanitaire voorziening in de Tagrijn gerea liseerd enz.. In dit licht gezien is een batig exploitatiesaldo van ,f.20.000, helemaal niet zo slecht. Gedurende 5 maanden per jaar wordt aan ligplaatshouders die ten behoeve van de verwarming van hun vaartuig stroom gebruiken, deze kosten in rekening gebracht. In de winterperiode 1984-1985 hebben 18 schepen van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Het stroomverbruik wordt exact opgenomen en volledig aan de gebruikers doorberekend In het havenkantoor is een telefoon met een kwartjesautomaat aanwezig. De in komsten voor wat het electra- en telefoongebruik betreft zijn op basis van deze gegevens reëel geraamd. Het sanitaire ponton in de jachthaven is inderdaad niet de meest moderne voorziening, maar voldoet best nog aan normaal te stellen eisen. Er bestaan geen plannen om binnen afzienbare tijd het sanitair ponton door een andere voorziening te vervangen. -In- -39- In de Tagrijn is een voorziening aanwezig voor het leeg maken van chemische toi letten. Bij het sanitair ponton is er geen geschikte plaats om een dergelijke voorziening te realiseren. Het college zal zich beraden over een formeel verbod op het gebruik van pomp- toiletten tijdens het verblijf in de haven. De controle op de naleving van zo'n verbod zal niet eenvoudig zijn. Ik deel de mening van de V.V.D. dat een goed uitgeruste haven mede van wezen lijk belang is voor het toeristisch gebeuren en met name voor de middenstand in onze gemeente. Om het toerisme van over het water met passagierschepen breder dan 7 meter in onze stad te kunnen ontvangen, wordt in 1986 de havenmond verbreed. De aanleg van de c.a.i. is afgerond, Het aansluitingspercentage bedraagt momen teel 76%. Het definitieve percentage is eerst te geven als de proefabonnementen afgelopen zijn. Dit zal begin januari 1986 het geval zijn. Uitgaande van een aansluitingspercentage van 30 is er een batig exploitatiesaldo van 7.072, geraamd. Het de P.v.d.A. zeg ik: "wie had dat nou gedacht"! In de onderhandelingen over de privatisering van de c.a.i. is het uitgangspunt van het college dat de gemeente en abonnementhouders er financieel, maar ook qua voorwaarden, ontvangst enz. niet slechter van mogen worden. De V.V.D. moet het privatiseren van de c.a.i. als muziek in de oren klinken. Over de inhoudelijke uitwerking van een en ander zal de raad, nadat de voorbe reidingen hiertoe afgerond zijn, uitvoerig geïnformeerd worden. Tot 1 januari 1985 ontving de gemeente op grond van de Tijdelijke rijksbijdrage regeling gecoördineerd bejaardenwerk jaarlijks een doeluitkering voor het plaatselijke gecoördineerd ouderenwerk. Medio 1985 is deze rijksbijdrageregeling met ingang van 1 januari 1985 ingetrok ken De Regionale stichting Gecoördineerd Ouderenwerk ontvangt thans via de provin cie een subsidie dat door de stichting naar rato van het inwonertal per 1 janu ari 1985 aan de bij de stichting aangesloten 5 gemeenten wordt toegerekend en in mindering wordt gebracht op het aandeel dat de gemeenten elk in de totale kosten van de stichting hebben. Het provinciaal subsidie is voor 1985 maar ook voor 1985 bevroren op het niveau van de rijksbijdrage die de gemeente in 1984 op grond van de vervallen rijks bijdrageregeling heeft ontvangen. Tot de inwerkingtreding van de Welzijnswet zal het gecoördineerd ouderenwerk via de provincie gesubsidieerd worden. Vanaf de datum van de inwerkingtreding van de Welzijnswet zal gedurende de eerste 2 jaren de gemeente rechtstreeks via een brede doeluitkering subsidie ontvangen voor het lokale welzijnsbeleid, waaronder ook het ouderenwerk valt. Het gedeelte dat in deze brede doeluitkering voor het Ouderenwerk zit opgenomen zal gelijk zijn aan wat de gemeente thans voor dit werk aan subsidie krijgt toe gekend. Ua de (overgangs-) periode van 2 jaar zal de brede welzijnsuitkering op oasis van een nog nader uit te werken verdeelsleutel over de provincies en de gemeenten worden herverdeeld. Wat de consequenties hiervan voor de gemeente meo betrekking tot het ouderenwerk zullen zijn is thans nog niet te zeggen. Ik ben blij, zo zegt de heer Kamp, met de opmerking van de fractie van het C.D.A. en deel deze dat we dankbaar moeten zijn dat mensen in sociaal werkvoor- zieningsverband de gelegenheid geboden wordt deel te nemen in het arbeidsproces. Her college gaat de verantwoordelijkheid ten aanzien van het woonwagenbeleid zeker niet uit de weg. Het gemeentebestuur zal de woonwagenbewonersmet be houd van wat voor een positieve ontwikkeling van hun groepsleven waardevol is, in staat stellen volwaardig in onze maatschappij te functioneren. Begin 1935 kan de raad de uitkomst van het door het college verrichte locatie- onderzoek tegemoet zien. Tegen de V.V.D. kan ik zeggen dat de locatie aan de Hellegatsweg eveneens in dit onderzoek wordt meegenomen. Voor zover het mijn portefeuilles betreft hoop ik uw raad naar tevredenheid te hebben geantwoord. Uw reactie in 2e termijn wacht ik af, aldus de heer Kamp. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 191