-36- Qie ene inzamelplaats is vermeld om aan te geven dat in ieder geval aan de in het Provinciaal Afvalstoffenplan terzake gestelde eisen wordt voldaan. Het col lege heeft dan ook geenszins problemen om in het vervolg alle inzamelplaatsen te vermelden. Ten aanzien van het herblokken van de wegen rond het bouwterrein in plan Noord- langeweg merkt de heer Munters op dat het college er zeker begrip voor heeft dat de bewoners niet meer jarenlang geconfronteerd kunnen worden met de toestand waarin de straten al zo lang verkeren. Met het herblokken is echter vanwege de recente ontwikkelingen rond het bouwterrein nog niet begonnen. Het dit werk zal in verband met de toekomstige bouwactiviteiten op het terrein nog even worden gewacht. In ieder geval zullen op korte termijn wel de ergste putten e.d. in de betreffende straten worden opgehaald. In het herstratingsschema 1986 is de Pr.Beatrixstraat niet opgenomen, ofschoon de herinrichting van deze straat aanvankelijk al voor 1985 op het programma stond. Dit betekent geenszins dat de opknapbeurt achterwege zal worden gelaten. Er zijn namelijk plannen om de Pr.Beatrixstraat gelijktijdig met de Kon.Juliana- laan en het Pr.Bernhardplein her in te richten. Deze plannen zijn inmiddels zo goed als afgerond. Het college is dan ook voornemens om reeds medio januari 1986 voor de bewoners een hoorzitting over de plannen in "de Blokhut" te houden. Als alles mee zit kan dan vervolgens de commissie openbare werken de (zo moge lijk) aan de wensen van de bewoners aangepaste herinrichtingsplannen in febru ari 1986 worden voorgelegd, waarna de raad in maart 1986 een krediet voor een en ander zal kunnen worden gevraagd. Over de vernieuwing van de brug voor het Mauritshuis is al vaak gesproken. Omdat de commissie openbare werken het oorspronkelijke plan voor een nieuwe brug veel te duur vond heeft het college een nieuw voorlopig plan laten maken dat, zo hopen wij, voldoende beantwoordt aan de wensen van de commissie, aldus de heer Munters. Dit plan omvat een redelijke achteruitgang naar de Pr.Maurits- straat. Er dient evenwel rekening mee te worden gehouden dat de ontsluiting op de Pr.Mauritsstraat om praktische redenen nooit "de ingang" naar het Maurits huis kan worden, ook niet voor het zwaardere verkeer. Voor wat de brug voor het Mauritshuis betreft zal er een bouwput in de vijver worden gemaakt teneinde de brug volledig te kunnen inspecteren. Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat het landhoofd aan de noordzijde van de brug hersteld/vernieuwd moet worden. De zuidzijde van de brug zal in ieder geval opnieuw ingevoegd moeten worden en zal zo nodig nog verder worden hersteld. De balkenlaag van de brug dient geheel vernieuwd te worden. Een en ander betekent alzo dat er uiteindelijk een "nieuwe" brug zal komen die identiek zal zijn aan de huidige. De behoefte aan een wat bredere brug is afgenomen nu de buitendienst van de afdeling openbare werken naar de op het perceel Steenpad 5 aangekochte loods zal verhuizen. Het college hoopt met de uitvoering van het aangepaste plan voor de brug voor het Mauritshuis zo snel mogelijk te kunnen starten. Hopelijk zal dan ook het daaraan verbonden prijskaartje nu wel door de commissie openbare werken worden geaccepteerd De door de C.D.A.-fractie gestelde vragen over het afvalwater en de rioolwater zuiveringsinstallatie (r.w.z.i.), betreffen zaken, zo meent de heer Munters, die het Hoogheemraadschap West-Brabant aangaan. De gemeentelijke verantwoordelijkheid voor het afvalwater gaat namelijk niet verder dan tot de r.w.z.i. Met andere woorden wanneer de gemeente het afval water in het rioolgemaal aan de Kon.Wilhelminalaan heeft gebracht, houdt haar taak op. Omdat het door het hoogheemraadschap op het Hollandsch Diep te lozen water aan bepaalde normen moet voldoen stelt het hoogheemraadschap op zijn beurt kwali teitseisen aan het door de gemeente naar de r.w.z.i. gevoerde afvalwater. In verband hiermede is van gemeentewege een inventarisatie gemaakt van alle in de gemeente gevestigde bedrijven en is er op papier gezet in welke mate het afval water vervuild zal zijn. Aan de hand daarvan heeft het hoogheemraadschap zijn zuiveringsprogramma opgesteld, zodat het gezuiverde afvalwater dat uiteindelijk op het Hollandsch Diep wordt geloosd aan de daarvoor gestelde eisen zal voldoen en de toets der kritiek zal kunnen doorstaan. Ir -Volgens- -37- Volgens de heer Munters is de r.w.z.i. vandaag in bedrijf gesteld en zal de in stallatie in janauri 1936 officieel worden geopend. Haar aanleiding van de vragen van de C.D.A.-fractie over de decentralisatie van de volkshuisvesting memoreert de heer Munters hoe momenteel in streekgewestelijk verband op dit terrein wordt samengewerkt. Zo komen de portefeuillehouders volkshuisvestings zaken van de bij het streekgewest aangesloten gemeenten 2 keer per jaar bijeen ten behoeve van een eventuele uitwisseling van gesubsidieerde woningbouwcontin- genten tussen de gemeenten onderling. Die uitwisseling maakt het veelal mogelijk dat de gemeenten hun gewenste nieuw- bouwplannen toch kunnen realiseren ondanks dat de aan hen toegewezen contin genten daar aanvankelijk niet de mogelijkheid toe boden. Een ieder is over deze vorm van "samenwerking" dan ook zeer tevreden, immers alle binnen het streekge west toegewezen nieuwbouwcontingenten worden benut terwijl de gemeenten in de regio hun nieuwbouwplannen zo veel mogelijk verwezenlijkt zien. Wat we bij dit alles wel missen is het feit dat het streekgewest geen inbreng heeft bij de ver deling van contingenten gesubsidieerde woningbouw op provinciaal niveau. Indien er binnen het streekgewest een Regionale Volkshuisvestingscommissie (R.V.C.) wordt gevormd bestaat de kans dat die commissie zich direct dan wel in direct door bijvoorbeeld een vertegenwoordiger van de R.V.C. binnen het Stads gewest Breda, in de Provinciale Volkshuisvestingscommissie mag laten vertegen woordigen. De vrees dat binnen een R.V.C. de grotere gemeenten binnen het gewest een overheersende rol gaan spelen is misschien niet helemaal ondenkbeeldig. De voorzitter, zo zegt de heer Munters, heeft er ook al een beetje op gewezen dat we in een situatie terecht dreigen te komen dat nieuwbouwcontingenten groten deels aan de grotere plaatsen worden toegewezen. Op dit moment is er binnen het streekgewest nog niet beslist om de raden van de diverse gemeenten te benaderen over de instelling van een R.V.C. Het is de be doeling dat er begin volgend jaar van gedachten wordt gewisseld met vertegen woordigers van een stadsgewest waarin al jaren een R.V.C. functioneert, ten einde te vernemen hoe hun bevindingen zijn met een dergelijke commissie. Daarna zal er binnen het streekgewest de conclusie worden getrokken of al dan niet tot instelling van een R.V.C. dient te worden overgegaan. Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan wethouder Kamp. De heer Kamp zegt dat hij op het in eerste termijn van de algemene beschouwingen met betrekking tot de door hem beheerde portefeuilles gestelde graag als volgt wil reageren. Alle drie de fracties zien met belangstelling het college-voorstel houdende een algemene regeling voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen tegemoet. Inhoudelijk is voor deze regeling aansluiting gezocht bij de door de rijksbe lastingdienst voor de onroerend-goedbelastingen gehanteerde normen. De fractie van de V.V.D. heeft gevraagd de grootst mogelijke omzichtigheid bij het ontwerpen van de regeling te betrachten. Zij is van mening dat individuele hulp het meest voor de hand ligt. Ik wil er nogmaals op wijzen dat er eerst sprake kan zijn van kwijtschelding van belastingen wanneer de betalingscapaciteit van een belastingplichtige ontoe reikend blijkt te zijn. De concrete betalingscapaciteit van een belastingplichtige wordt getoetst aan geobjectiveerde normen. Zo maakt de algemeen werkende be paling plaats voor de individuele benadering. ba de vaststelling van de regeling door uw raad zal deze natuurlijk in de Bril- lant worden gepubliceerd. Dat is ook de wens van de C.D.A.-fractie. De fractie van de P.v.d.A. heeft gevraagd te onderzoeken of de regeling even tueel aangevuld kan worden met een zogenaamd Steunfonds. Een steunfonds is be doeld om minima onder bepaalde voorwaarden financieel te helpen. De minister van Binnenlandse Zaken heeft onlangs in een circulaire duidelijkheid verschaft om trent de criteria, die van rijkswege in dit kader worden gehanteerd. In de cir culaire wordt vermeld dat het beleid ten aanzien van de echte minima onder de primaire verantwoordelijkheid van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegen heid valt. -Middels-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 190