-30-
'et betrekking tot de ziekte van één van de leerkrachten van de openbare basis-
school zegt de voorzitter dat een en ander meer dan de aandacht van het college
heeft.
Volledigheidshalve merkt de voorzitter op dat niet het college maar de raad het
bestuur van de openbare basisschool is. Overigens behoren we als schoolbestuur
de P.R.—groep te ondersteunen, zij het heel zorgvuldig, enigszins terughoudend
en heel voorzichtig, aldus de voorzitter.
'•■Je mogen niet verzeilen in een situatie van afzetten tegen, het trekken van ver
gelijkingen enz. enz.
De voorzitter heeft daarop overigens goede hoop: hij heeft met de betrokkenen
vein de openbare basisschool gesproken en is er zeker van dat "netjes en steriel"
infomatie over de school wordt verstrekt.
De gemeentelijke regelingen inzake het leerlingenvervoer zullen op 1 augustus
198b worden ingevoerdHet college zal de raad terzake tijdig met voorstellen
benaderen. Ook in 1986 wordt er gereserveerd voor de nieuwbouw van de openbare
basisschool. Hoe hoog die reserve uiteindelijk moet worden is een zaak waarover
de raad in het kader van zijn prioriteitstelling beslist.
Het college staat in ieder geval niet onwelwillend tegenover de reserve-opbouw,
want terwille van de volledige geplande realisering van het woonproject voor
zorgbehoevende ouderen zal de openbare basisschool verplaatst moeten worden.
De grond voor de nieuwbouw is inmiddels verworven. Maar grond alleen is niet ge
noeg, er zal ook het nodige geld moeten zijn. Voor zover daar ruimte voor is
wil het college dan ook voor de nieuwbouw reserveren.
Door de P.v.d.A. is terecht geattendeerd op het schrijffoutje op blz. 48 van de
Aanbiedingsnota
De bijdrage van de ouders in de kosten van de schoolbus is, zo vindt het college,
reëel geraamd .uitgegaan is van 20 leerlingen waarvoor gedurende 15 weken ƒ.5,
per week zal worden bijgedragen, hetgeen neerkomt op een totale geraamde "ouder
bijdrage" van 1.500,Dit bedrag is ook in de begroting opgenomen.
Daar tegenover staan de totale kosten van de schoolbus, te weten ƒ.10.631,
zodat voor de gemeente na aftrek van de bijdragen van de ouders, een last van
9.131,resteert.
De voorzitter zegt vervolgens dat de ƒ.1.000,— die in de begroting voor 1986 in
verband met de gemeentelijke studiekostenregeling zijn geraamd, voldoende zul
len zijn.
Het college is voornemens de normen, voor zover er die zijn, aan te passen
aan de nieuwe studiefinancieringsregeling van het Rijk. Voorts zal er meer be
kendheid aan het bestaan van de gemeentelijke regeling worden gegeven.
De fractie van de V.V.D. heeft opmerkingen gemaakt over het gymnastiekonderwijs
versus het schoolzwemmen. In dit verband wijst er de voorzitter op dat van het
Rijk alleen een vergoeding voor het gymonderwijs wordt ontvangen. Dit is voor een
aantal gemeenten aanleiding geweest om in het kader van de bezuinigingen het
zwemonderricht te beperken of zelfs geheel af te schaffen dan wel een eigen bij
drage van de ouders in de kosten van het schoolzwemmen te vragen. Bij dit
laatste speelt dus het profijtbeginsel een rol.
Het college is van oordeel dat aan het schoolzwemmen hoge prioriteit moet worden
gegeven; wellicht in de toekomst al dan niet gekoppeld aan enige bijdrage van
de ouders. Maar wij leven in een zo waterrijke omgeving, aldus de voorzitter,
dat het volstrekt onverantwoord zou zijn om zelfs maar aan beperking of beëindi
ging van het schoolzwemmen te denken.
De fractie van de V.V.D. heeft tevens haar bezorgdheid uitgesproken over het
dalend aantal kinderen. Het college deelt uiteraard die bezorgdheid, niet alleen
voor wat betreft de "instroom" naar het basis- en vervolgens het voortgezet
onderwijs, maar voor de gehele samenleving. De pyramidale opbouw van de bevol
king wijzigt sterk wat ook consequenties heeft voor allerlei zaken in de samen
leving, zoals woningbouw, bejaardenvoorzieningen, financiering van volksver
zekeringen enz. De gemeente kan hier niet voor een oplossing zorgen.
Gezinspolitiek en alles wat daar mee samenhangt is een kwestie van rijksbeleid.
-Alle-
Alle fracties hebben ruime aandacht besteed aan het Toeristisch Recreatief
Ontwikkelingsplan (T.R.O.P.) waarbij naar hun oordeel sprake zou moeten zijn
van verbetering van de kwaliteit van de bestaande recreatieve voorzieningen en
niet zozeer in een kwantitatieve groei van het toerisme
De fractie van de P.v.d.A. spreekt in dit verband met name over het beter in
de markt plaatsen van het cultuur-historisch aanzicht van onze gemeente.
Het college hoopt dat, in samenwerking met het M.Vf.I.T. en de middenstands
vereniging, enig inzicht in te krijgen om daarna een plan en programma op te
stellen om daarmee vervolgens de door de raad beoogde kwaliteitsverbetering
te bewerkstelligen. Ook de druk op de vesting, met name in het weekeinde, zal
daarbij in aanmerking worden genomen.
Het welzijnsterrein is erg breed, vervolgt de voorzitter. Ook in de gemeente
Willemstad - en laten we daar dankbaar en blij mee zijn - is er een skala
van verenigingen die zich bezighouden op het gebied van zinvolle vrijetijdsbe
steding en zich daarmee richten op het welzijn, het zich "wel bevinden" van
de inwoners
Waar de financiering van een en ander zich wijzigt en met name "de gouden
koorden" worden doorgesneden, zullen wij, aldus de voorzitter, een eigen be
leid moeten ontwikkelen met de ons daarvoor beschikbaar zijnde middelen.
De invoering van de Welzijnswet zal gedurende de eerste 2 jaar na haar in
werkingtreding voor de gemeente budgettair neutraal verlopen. Met andere
''oorden de diverse rijksbijdragen die de gemeente thans in het kader van haar
welzijnsbeleid ontvangt zullen de eerste 2 jaar na de inwerkingtreding van de
'Welzijnswet niet meer maar ook niet minder gaan bedragen.
Het college zal hoge prioriteit schenken aan het al dan niet open- en inter
kerkelijk jeugdwerk, terwijl tevens initiatieven zullen worden afgewacht van de
speeltuinvereniging in Helwijk tot mogelijke (ver-)nieuwbouw van "de Blokhut".
Het college heeft, en dat wil de voorzitter met nadruk stellen, grote waardering
voor allen die zich in de gemeente zo inzetten voor de jeugd.
Voor wat betreft gebouw "Irene" deelt de voorzitter mede dat de raad in zijn
vergadering in januari 1986 een voorstel zal worden gedaan met betrekking tot
de afronding van de financiële verhouding tussen de Stichting "Ons Dorpshuis"
en de gemeente.
De fractie van de P.v.d.A. heeft gesproken over de monumenten in de gemeente
en dan met name over het instandhouden ervan. Het college streeft ernaar om de
raad vóór 1 september 1986 een meerjarenplan ter vaststelling aan te bieden
met daarin een zowel kwantitatieve als kwalitatieve inventarisatie van in de
gemeente aanwezige monumenten. Dit meerjarenplan kan vervolgens dienen als
"richtsnoer" voor het door de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur
voor de gemeente te reserveren subsidiebudget.
Alle fracties hebben aandacht geschonken aan het woonproject voor ouderen
binnen de vesting. Het is de voorzitter opgevallen dat tot ver buiten de gemeente
deze unieke vorm van ouderenzorg aandacht heeft getrokken.
Er wordt zelfs gesproken over speerpunt van beleid in het kader van de ouderen
zorg, terwijl het Provinciaal Opbouworgaan (P.O.".) het project een aandachts
punt vindt in het kader van de kleine kernen-problematiek.
Hoe het ook zijmet name door de voortreffelijke begeleiding van het gecoördi
neerd ouderenwerk is een en ander van de grond gekomen, terwijl zich daardoor
tevens extra subsidiebronnen hebben aangediend.
Zo zijn de gedeputeerde staten van Moord-Brabant voornemens om in het kader
van het flankerend bejaardenbeleid een subsidie van 65.000,— beschikbaar
te stellen voor de bouw van de galerij die de woningen met het steunpunt ver
bindt.
Voorts is door de H.I.D. van de Volkshuisvesting in de aanvaarde stichtings-
kosten van de eerste zes zorgwoningen een bedrag van 17.854,meegenomen
voor excessieve bouwkosten incl. renteverlies tijdens de bouw enz., dit omdat
de bouw aan de "kwetsbare" omgeving dient te worden aangepast hetgeen extra
kosten met zich brengt.
-Overigens-