1 -24- De voorzitter dankt de raad voor de wijze waarop hij zich indringend en po- j sitief-kritisch heeft beziggehouden met de ontwerp-begroting 1986 en de daarbij behorende aanbiedingsnota. Door een andere methodiek en omdat zodoende de cijfers niet goed vergelijk baar waren met die uit het vorige jaar is het de raad dit keer niet zo ge makkelijk gemaakt. Doch de wijze waarop hij zich met de hoofdlijnen van het beleid heeft bezig gehouden, heeft vanavond zeker een positieve werking I op de discussie en wel zodanig dat er sprake is van constructief, beleids matig en zakelijk overleg. Het is verrassend, aldus de voorzitter, dat de raadsfracties opmerkelijk eensgezind zijn geweest waar het de keuze betreft van de in de algemene beschouwingen nader aan de orde gestelde zaken. Dat maakt de beantwoording door het college gemakkelijker. De voorzitter zegt vervolgens het niet te kunnen nalaten om te reageren j op een opmerking, een kritische noot van de fractie van de P.v.d.A. over het kabinetsbeleid. Het college heeft in de aanbiedingsnota kritische opmerkingen gemaakt over met name de verdeling van de rijksbezuinigingen, een verdeling waarvan het college vindt dat die op een niet-evenredige wijze heeft plaatsgevonden. Het college heeft zich echter niet aangematigd een waarde-oordeel over het kabi- netsbeleid te geven. Wij hebben gesteld, aldus de voorzitter, in te kunnen stemmen met de bezuinigingen ingevolge het kabinetsbeleid, doch met de on evenredige verdeling van die bezuinigingen heeft het college moeite. De voorzitter denkt dat de P.v.d.A.-fractie zich overigens ook wel groten deels in de bezuinigingen op zich kan vinden, want de Keynesiaanse theo rieën over de geldscheppende overheid die lange tijd in P.v.d.A.-kringen j opgang vonden, zijn inmiddels wat verlaten. Met de deelname aan het proef project begrotingstoezicht nieuwe stijl, waarvan het college vindt dat de gemeente dat moet doen, kunnen alle raadsfracties instemmen. Het college is van mening dat aan de voorschriften van het begrotingstoe zicht nieuwe stijl voldaan zal kunnen worden. Gelet op het tempo waarmee in het afgelopen jaar bepaalde achterstanden zijn weggewerkt zal het, zij het met grote inspanning, mogelijk zijn om de voorwaarden van het proefproject na te komen. Een en ander heeft zeker ook voor het gemeentebestuur voordelen. Zo zal het college in staat zijn om straks een ontwerp-begroting 1987 te presenteren met daarnaast, indien dat nodig mocht zijn, een voorstel tot belastingver hoging De raad kan zich dan een beter gefundeerd oordeel vormen of een dergelijke verhoging al of niet doorgang moet vinden, beter overwogen keuzes maken en prioriteiten stellen. Onze ontwerp-begroting voor 1986 is sluitend, hetgeen ook door een aantal raadsfracties met genoegen is geconstateerd, aldus de voorzitter. De fractie van de V.V.D. heeft daarbij echter wel opgemerkt, dat blijkens de pers een en ander door middel van boekhoudkundige ingrepen mogelijk is geworden. Dit laatste is zeker niet het geval. Er zijn door het college wel degelijk keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld. Op geen enkele wijze zijn aannames gedaan of ramingen gemaakt die vertekend zijn om daarmee de begroting 1986 sluitend te krijgen. Overigens acht de voorzitter de fractie van de 4 V.V.D. zéér wel in staat om zelf, los van de krant, te constateren hoe reëel de begroting is opgezet. Naar zijn stellige overtuiging is er volgens de voorzitter in de afgelopen jaren een zeer evenwichtig beleid gevoerd en zijn er zeker keuzes gemaakt, hetgeen het college ook nu weer heeft gedaan. In dit verband is een klein maar best aardig voorbeeld hoe het college met de arbeidsduurverkorting is omgegaan. Dat is toch een duidelijke politieke keuze, aldus de voorzitter. Waar de voor de gemeente beschikbare middelen in toenemende mate ontoe reikend zijn zal er steeds opnieuw een confrontatie dienen plaats te vinden van de wensen met de voorhanden zijnde middelen. -Dit- I -25- Dit betekent dan alzo öf minder realiseerbare wensen en dus keuzes maken, öf dat de gemeente !zich meer middelen gaat toeëigenen. In verband hiermede heeft het college de raad dan ook gewezen op de zogenaamde onbenutte belastingcapaci teit; de raad kan zodoende zelf beslissen hoe hij met die onbenutte capaciteit ten aanzien van zijn wensen wil omgaan. Verschillende fracties hebben aandacht geschonken aan het beleid met betrekking tot de reserves. Zo stelt de fractie van de P.v.d.A. met zoveel woorden dat de gemeente geen beleggingsinstelling is, terwijl de V.V.D.-fractie juist pleit voor het instandhouden van de reserves met daarop een bijschrijving van de in flatiecorrectie Er is voor beide standpunten wat te zeggen, zij het dat we dan eerst wel een beter onderscheid moeten maken tussen de diverse reserves en inherent hieraan een meer genuanceerde visie moeten volgen, aldus de voorzitter. Voor wat betreft de saldi-reserve is het wellicht een goede zaak om daarop de inflatiecorrectie bij te schrijven. De rente-opbrengst van die reserve, welke naar de algemene dienst vloeit, blijft zodoende dan op peil. Een en ander gaat echter volgens de voorzitter niet op voor de bestemmingsre serves, welke in enig jaar uit bijvoorbeeld een rekeningoverschot zijn gevormd. De rente van deze reserves kan slechts worden aangewend in de gewone dienst, om daarmee mede de post onvoorzien te voeden. De post onvoorzien op de gewone dienst zou volgens de voorzitter "Reserve éénmalige ruimte" kunnen worden ge noemd omdat bijdragen uit de rekeningoverschotten en de bijdragen uit rente van bestemmingsreserves niet structureel zijn. Op het moment dat een bestem- mingsreserve wordt aangewend komt de rente van die reserve immers te vervallen en zal er naar andere middelen gezocht moeten worden. Overigens zal mét ingang van 1986 in beperkte mate, worden gestart met het toe voegen van bespaarde rente aan de reserves. Zo zal er volgend jaar ƒ.71.000, aan bespaarde rente worden bijgeschreven op een totaal van 5.0Ö0.000, aan reserves. Dit betekent dat, uitgaande van een inflatie correctie van 3%, voor ongeveer de helft van de inflatie procenten, zijnde 1,5%, op de reserves aan bespaarde rente wordt bijgeschreven. Ook hier heeft het college dus duide lijk keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld. Juist nu het budgettair gezien allemaal wat moeilijker wordt is het volgens de voorzitter een kwestie van öf niet verplichte uitgaven verlagen en dus het in vesteringsniveau aantasten, hetgeen overigens geen van de raadsfracties wil, öf verhoging van de belastingen, heffingen en rechten. Daarnaast zou in toenemende mate het de raad niet onbekende profijtbeginsel gehanteerd kunnen worden en zodoende bijvoorbeeld door het invoeren van rioolrechten. Als ik constateer dat de gemeentelijke belastingen in de afgelopen jaren nauwe lijks zijn gestegen, het voorzieningenniveau op peil is gebleven, ja zelfs iets is gestegen, terwijl de regering op de gemeente-uitkeringen sedert 1982 zo'n 15 miljard heeft bezuinigd, dan is ons college van mening dat de raad niet staande kan houden dat we met ons beleid op de verkeerde weg zijn, aldus de voor zitter. Met het twee-sporenbeleid zoals dat door het college is uitgezet, namelijk enerzijds de reserves in stand houden, zo mogelijk iticlusief bijschrijving van de inflatiecorrectie, en anderzijds, ondanks ingrijpende kortingen op de uit kering uit het gemeentefonds, het voorzieningenniveau op peil houden, is een goede zaak gediend. Creatief en zakelijk zal het college, uiteraard in nauw overleg met de raad, zijn beleid uitzetten. De voorzitter wijst er vervolgens nog eens op dat in 1986 bij de- volgende reserves 3% rente zal worden bijgeschreven: herinrichting enz. wegens in plan Noordlangeweg,(mogelijke) verplaatsing openbare basisschool, onderhoud jacht haven, bejaardenvoorziening Kerkring en bovenwijkse voorzieningen. De fractie van het C.D.A. heeft enerzijds waardering en anderzijds haar bezorgd heid uitgesproken over de verleende gemeentegaranties. Het moet ongetwijfeld duidelijk zijn, dat waar zich nog geen problemen hebben voorgedaan, het college in het verleden maar óók in het heden een zeer voorzichtig beleid voert ten aanzien van het verlenen van zekerheidsstallingen voor betaling van rente en aflossing van hypothecaire geldleningen. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 184