1
-24-
De voorzitter dankt de raad voor de wijze waarop hij zich indringend en po-
j sitief-kritisch heeft beziggehouden met de ontwerp-begroting 1986 en de
daarbij behorende aanbiedingsnota.
Door een andere methodiek en omdat zodoende de cijfers niet goed vergelijk
baar waren met die uit het vorige jaar is het de raad dit keer niet zo ge
makkelijk gemaakt. Doch de wijze waarop hij zich met de hoofdlijnen van het
beleid heeft bezig gehouden, heeft vanavond zeker een positieve werking
I op de discussie en wel zodanig dat er sprake is van constructief, beleids
matig en zakelijk overleg. Het is verrassend, aldus de voorzitter, dat de
raadsfracties opmerkelijk eensgezind zijn geweest waar het de keuze betreft
van de in de algemene beschouwingen nader aan de orde gestelde zaken.
Dat maakt de beantwoording door het college gemakkelijker.
De voorzitter zegt vervolgens het niet te kunnen nalaten om te reageren
j op een opmerking, een kritische noot van de fractie van de P.v.d.A. over
het kabinetsbeleid.
Het college heeft in de aanbiedingsnota kritische opmerkingen gemaakt over
met name de verdeling van de rijksbezuinigingen, een verdeling waarvan het
college vindt dat die op een niet-evenredige wijze heeft plaatsgevonden. Het
college heeft zich echter niet aangematigd een waarde-oordeel over het kabi-
netsbeleid te geven. Wij hebben gesteld, aldus de voorzitter, in te kunnen
stemmen met de bezuinigingen ingevolge het kabinetsbeleid, doch met de on
evenredige verdeling van die bezuinigingen heeft het college moeite.
De voorzitter denkt dat de P.v.d.A.-fractie zich overigens ook wel groten
deels in de bezuinigingen op zich kan vinden, want de Keynesiaanse theo
rieën over de geldscheppende overheid die lange tijd in P.v.d.A.-kringen
j opgang vonden, zijn inmiddels wat verlaten. Met de deelname aan het proef
project begrotingstoezicht nieuwe stijl, waarvan het college vindt dat de
gemeente dat moet doen, kunnen alle raadsfracties instemmen.
Het college is van mening dat aan de voorschriften van het begrotingstoe
zicht nieuwe stijl voldaan zal kunnen worden. Gelet op het tempo waarmee in
het afgelopen jaar bepaalde achterstanden zijn weggewerkt zal het, zij het
met grote inspanning, mogelijk zijn om de voorwaarden van het proefproject
na te komen.
Een en ander heeft zeker ook voor het gemeentebestuur voordelen. Zo zal het
college in staat zijn om straks een ontwerp-begroting 1987 te presenteren
met daarnaast, indien dat nodig mocht zijn, een voorstel tot belastingver
hoging
De raad kan zich dan een beter gefundeerd oordeel vormen of een dergelijke
verhoging al of niet doorgang moet vinden, beter overwogen keuzes maken
en prioriteiten stellen.
Onze ontwerp-begroting voor 1986 is sluitend, hetgeen ook door een aantal
raadsfracties met genoegen is geconstateerd, aldus de voorzitter.
De fractie van de V.V.D. heeft daarbij echter wel opgemerkt, dat blijkens
de pers een en ander door middel van boekhoudkundige ingrepen mogelijk is
geworden.
Dit laatste is zeker niet het geval. Er zijn door het college wel degelijk
keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld. Op geen enkele wijze zijn aannames
gedaan of ramingen gemaakt die vertekend zijn om daarmee de begroting
1986 sluitend te krijgen. Overigens acht de voorzitter de fractie van de
4 V.V.D. zéér wel in staat om zelf, los van de krant, te constateren hoe reëel
de begroting is opgezet.
Naar zijn stellige overtuiging is er volgens de voorzitter in de afgelopen
jaren een zeer evenwichtig beleid gevoerd en zijn er zeker keuzes gemaakt,
hetgeen het college ook nu weer heeft gedaan.
In dit verband is een klein maar best aardig voorbeeld hoe het college met
de arbeidsduurverkorting is omgegaan. Dat is toch een duidelijke politieke
keuze, aldus de voorzitter.
Waar de voor de gemeente beschikbare middelen in toenemende mate ontoe
reikend zijn zal er steeds opnieuw een confrontatie dienen plaats te vinden
van de wensen met de voorhanden zijnde middelen.
-Dit-
I
-25-
Dit betekent dan alzo öf minder realiseerbare wensen en dus keuzes maken, öf
dat de gemeente !zich meer middelen gaat toeëigenen. In verband hiermede heeft
het college de raad dan ook gewezen op de zogenaamde onbenutte belastingcapaci
teit; de raad kan zodoende zelf beslissen hoe hij met die onbenutte capaciteit
ten aanzien van zijn wensen wil omgaan.
Verschillende fracties hebben aandacht geschonken aan het beleid met betrekking
tot de reserves. Zo stelt de fractie van de P.v.d.A. met zoveel woorden dat de
gemeente geen beleggingsinstelling is, terwijl de V.V.D.-fractie juist pleit
voor het instandhouden van de reserves met daarop een bijschrijving van de in
flatiecorrectie
Er is voor beide standpunten wat te zeggen, zij het dat we dan eerst wel een
beter onderscheid moeten maken tussen de diverse reserves en inherent hieraan
een meer genuanceerde visie moeten volgen, aldus de voorzitter.
Voor wat betreft de saldi-reserve is het wellicht een goede zaak om daarop de
inflatiecorrectie bij te schrijven. De rente-opbrengst van die reserve, welke
naar de algemene dienst vloeit, blijft zodoende dan op peil.
Een en ander gaat echter volgens de voorzitter niet op voor de bestemmingsre
serves, welke in enig jaar uit bijvoorbeeld een rekeningoverschot zijn gevormd.
De rente van deze reserves kan slechts worden aangewend in de gewone dienst,
om daarmee mede de post onvoorzien te voeden. De post onvoorzien op de gewone
dienst zou volgens de voorzitter "Reserve éénmalige ruimte" kunnen worden ge
noemd omdat bijdragen uit de rekeningoverschotten en de bijdragen uit rente
van bestemmingsreserves niet structureel zijn. Op het moment dat een bestem-
mingsreserve wordt aangewend komt de rente van die reserve immers te vervallen
en zal er naar andere middelen gezocht moeten worden.
Overigens zal mét ingang van 1986 in beperkte mate, worden gestart met het toe
voegen van bespaarde rente aan de reserves. Zo zal er volgend jaar ƒ.71.000,
aan bespaarde rente worden bijgeschreven op een totaal van 5.0Ö0.000,
aan reserves. Dit betekent dat, uitgaande van een inflatie correctie van 3%,
voor ongeveer de helft van de inflatie procenten, zijnde 1,5%, op de reserves
aan bespaarde rente wordt bijgeschreven. Ook hier heeft het college dus duide
lijk keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld.
Juist nu het budgettair gezien allemaal wat moeilijker wordt is het volgens de
voorzitter een kwestie van öf niet verplichte uitgaven verlagen en dus het in
vesteringsniveau aantasten, hetgeen overigens geen van de raadsfracties wil, öf
verhoging van de belastingen, heffingen en rechten. Daarnaast zou in toenemende
mate het de raad niet onbekende profijtbeginsel gehanteerd kunnen worden en
zodoende bijvoorbeeld door het invoeren van rioolrechten.
Als ik constateer dat de gemeentelijke belastingen in de afgelopen jaren nauwe
lijks zijn gestegen, het voorzieningenniveau op peil is gebleven, ja zelfs
iets is gestegen, terwijl de regering op de gemeente-uitkeringen sedert 1982
zo'n 15 miljard heeft bezuinigd, dan is ons college van mening dat de raad niet
staande kan houden dat we met ons beleid op de verkeerde weg zijn, aldus de voor
zitter.
Met het twee-sporenbeleid zoals dat door het college is uitgezet, namelijk
enerzijds de reserves in stand houden, zo mogelijk iticlusief bijschrijving van
de inflatiecorrectie, en anderzijds, ondanks ingrijpende kortingen op de uit
kering uit het gemeentefonds, het voorzieningenniveau op peil houden, is een
goede zaak gediend.
Creatief en zakelijk zal het college, uiteraard in nauw overleg met de raad,
zijn beleid uitzetten.
De voorzitter wijst er vervolgens nog eens op dat in 1986 bij de- volgende
reserves 3% rente zal worden bijgeschreven: herinrichting enz. wegens in plan
Noordlangeweg,(mogelijke) verplaatsing openbare basisschool, onderhoud jacht
haven, bejaardenvoorziening Kerkring en bovenwijkse voorzieningen.
De fractie van het C.D.A. heeft enerzijds waardering en anderzijds haar bezorgd
heid uitgesproken over de verleende gemeentegaranties. Het moet ongetwijfeld
duidelijk zijn, dat waar zich nog geen problemen hebben voorgedaan, het college
in het verleden maar óók in het heden een zeer voorzichtig beleid voert ten
aanzien van het verlenen van zekerheidsstallingen voor betaling van rente en
aflossing van hypothecaire geldleningen.
-Het-