-16-
En welke Rijksoverheid zal dat zijn? Wij zijn het met het college eens dat
bij het doen van keuzes en het stellen van prioriteiten het voorzieningen
niveau in de gemeente Willemstad en het welzijn van haar inwoners steeds
voorop dienen te staan.
Aan het slot van deze algemene beschouwingen delen wij mee niet akkoord te
kunnen gaan met volgnummer 4.130.10categorie 4.2.
In samenwerking met het college en de overige in deze Raad vertegenwoordigde
fracties wil en zal de fractie van de Partij van de Arbeid zich in 1986
wederom inzetten voor de belangen van Willemstad en de Villemstadters
Tenslotte is het woord aan de heer Van der Sluijs die namens de fractie van
het C.D.A. het volgende zegt:
!lNu de begroting voor het jaar 1986 voor ons ligt, willen wij namens de C.D.A.-
fractie onze opmerkingen en wensen naar voren brengen.
Het vroegtijdig aanbieden van deze begroting en aanbiedingsbrief heeft onze
waardering. Allen die aan het tot stand komen van deze stukken hun medewerking
hebben verleend, willen wij onze dank betuigen.
Het is een duidelijk en goed leesbaar werkstuk geworden.
Als wij de administratieve medewerkers(sters) noemen die aan de begroting en
aanbiedingsbrief hun inzet hebben gegeven, willen wij ook zeker niet vergeten,
alle medewerkers die in onze gemeente werkzaam zijn, en die elk op hun eigen
terrein, hun beste krachten hébben gégeven, een compliment en onze dank voor
de bijdrage in het geleverde werk.
Hu de ontwerp-begroting nog sluitend is, willen wij toch enkele opmerkingen
plaatsen.
De Gedeputeerde Staten van Woord-Brabant zijn met ingang van het begrotings
jaar 1984 gestart met een proefproject begrotingstoezicht nieuwe stijl. Hetgeen
zoveel wil zeggen om via een geleidelijke overgang van de huidige vorm van
preventief toezicht toe te groeien naar een op basis van de regeringsvoor
nemens mogelijke repressieve vorm van toezicht op de gemeentefinanciën.
Momenteel hebben 41 Brabantse gemeenten deelgenomen aan het project. En voor
het begrotingsjaar 1986 worden wederom een 19-tal gemeenten voor deelneming
aan het project uitgenodigd, waaronder ook Willemstad.
Gezien de voorwaarden welke gesteld worden voor deelneming aan het project,
kunnen wij niet anders dan positief reageren. Toch zullen er, om aan de voor
waarden betreffende het project begrotingstoezicht nieuwe stijl te voldoen,
wel de nodige wijzigingen moeten plaatsvinden. Daarom heeft dit naar onze me
ning vopr onze medewerkers van de afdeling financiën consequenties en er zul
len grote inspanningen geleverd moeten worden om te voldoen aan de gestelde
eisen.
Het is daarom goed om nogmaals op te merken, dat de afdeling financiën, het af
gelopen jaar onder zware werkdruk heeft gestaan en er ondanks dat, toch grote
prestaties zijn geleverd.
Zoals wij uit de aanbiedingsbrief hebben vernomen, denkt u in de tweede helft
van 1986 te komen met de gemeenterekening 1985, die volgens de nieuwe voor
schriften moet zijn opgesteld.
Aan het slot van deze inleiding willen wij nog opmerken, dat het college heeft
getracht in de aanbiedingsbrief: alle eventuele geheimen omtrent de "Gemeente
lijke Huishouding" te onthullen. En naar de mening van de C.D.A.-fractie bent
u daar volledig in geslaagd, want er wordt volledig openheid van zaken ge
geven
Onze dank voor deze openhartigheid.
De financiële verhouding tussen rijk en gemeenten.
Het door het kabinet ingrijpende saneringsbeleid t.o.v. de overheidsfinanciën
brengt voor de gemeenten, een belangrijke vermindering voor de gemeentelijke
huishoudens met zich mee. Deze kortingen uit het gemeentefonds zullen de ge
meenten toch voor het feit plaatsen, dat een aangepast beleid gevoerd moet
gaan worden.
Een beleid dat er op gericht is om nog zorgzamer om te springen met de beschik
bare financiën. Hu—
-17-
Nu er steeds minder overheidsfinanciën naar ons toevloeien, zal nog duide
lijker moeten worden, dat we 1 gulden ook maar 1 maal kunnen uitgeven.
De zorg om een sluitende begroting te krijgen blijft voor ons onverkort ge
handhaafd, maar zal wel steeds moeilijker worden. En het doen van keuzes en
het stellen van prioriteiten zullen steeds goed moeten worden afgewogen, maar
het voorzieningenniveau in onze gemeente en het welzijn van de inwoners dient
steeds voorop te staan.
De uitkering uit het gemeentefonds.
sub 5
bij zijn blij dat per 1 augustus 1985 voor de gemeenten een arbeidsduurverkor
ting van 2,7% is doorgevoerd.
De beslissing daarbijdat de gemeenten door middel van een verhoging van de
algemene uitkering uit het gemeentefonds financieel in staat gesteld worden
de vrijkomende arbeidstijd voor 75% her te bezetten,vinden wij een juiste beslis
sing. Want ook wij vinden, dat wanneer een 100% herbezetting financieel moge
lijk wordt gemaakt, er een situatie ontstaat, welke niet te rechtvaardigen is
en inderdaad zouden dan de gemeenten een uitzonderingspositie innemen ten aan
zien van andere onderdelen van de collectieve sector.
sub 8.
Volgens het wetsontwerp Wet gemeentelijke regeling leerlingenvervoer, wordt
per 1 januari 1986 de bevoegdheid tot regeling van het vervoer van leerlingen
en de bekostiging daarvan bij de gemeentebesturen gelegd en de noodzakelijke
gelden daarvoor overgeheveld naar het Gemeentefondis
Reeds vorig jaar tijdens de algemene beschouwingen hebben wij gewezen op deze
hoge kosten en de mogelijkheid alles in het werk te stellen gezamenlijk te
laten reizen.
Nu zal de gemeenteraad zelf volgens de Wet gemeentelijke regeling leerlingen
vervoer een verordening moeten vaststellen, waarin de aanspraken van de ouders
op een vergoeding in de vervoerskosten wordt geregeld.
Met belangstelling zien wij voorstellen omtrent deze regeling tegemoet.
Het reservebeleid.
Onder de reserves van 1935 vinden we een bedrag van 81.000,voor herin
richting enz.; wegen in bestemmingsplan Hoordlangeweg, hetgeen gebruikt zou
gaan worden om de P. van Oldenborghlaan, C. van Gendlaan en Callenburghlaan
gedeeltelijk te herblokken.
Dit plan is uitgesteld, om bij ons bekende redenen, wij verzoeken het college
wel, om op het uitstel geen afstel te laten volgen.
En wanneer op korte termijn niet tot herblokken overgegaan kan worden, toch
in ieder geval de ergste putten en kuilen op te halen.
Aangaande het reservebeleid willen wij nog terugkomen op blz. 2 van de aan
biedingsbrief en wel onder uitgangspunten: punt 7.
Haar vermeld wordt dat geen rekening is gehouden met reserveringen van be
dragen voor verliezen als gevolg van verleende gemeente-garanties, wij consta
teren dat u als college nog steeds een voorzichtig beleid voert met betrekking
tot de gemeente-garanties.
Hetgeen wij als C.D.A.-fractie volledig onderschrijven.
En misschien is het wel aan het voorzichtige beleid te danken, dat we nog niet
in de problemen zijn gekomen.
Maar laten we met beide benen op de grond blijven want, wat niet is kan komen.
En daarom stellen wij u voor om een fonds te vormen, betreffende gemeente
garanties.
Wij denken niet aan grote bedragen, maar bijvoorbeeld een bedrag, waarvan we
de verliezen van verleende gemeentegaranties van 2 woningen kunnen financieren.
Steunverlening door de gemeente aan ingezetenen met een mimimuminkomen.
Ook op dit punt zijn wij tijdens de vorige algemene beschouwingen uitvoerig
ingegaan
Wij zijn dan ook verheugd dat een kwijtscheldingsregeling van gemeentelijke
belastingen' in een vergevorderd stadium verkeert. -Want-