-16- En welke Rijksoverheid zal dat zijn? Wij zijn het met het college eens dat bij het doen van keuzes en het stellen van prioriteiten het voorzieningen niveau in de gemeente Willemstad en het welzijn van haar inwoners steeds voorop dienen te staan. Aan het slot van deze algemene beschouwingen delen wij mee niet akkoord te kunnen gaan met volgnummer 4.130.10categorie 4.2. In samenwerking met het college en de overige in deze Raad vertegenwoordigde fracties wil en zal de fractie van de Partij van de Arbeid zich in 1986 wederom inzetten voor de belangen van Willemstad en de Villemstadters Tenslotte is het woord aan de heer Van der Sluijs die namens de fractie van het C.D.A. het volgende zegt: !lNu de begroting voor het jaar 1986 voor ons ligt, willen wij namens de C.D.A.- fractie onze opmerkingen en wensen naar voren brengen. Het vroegtijdig aanbieden van deze begroting en aanbiedingsbrief heeft onze waardering. Allen die aan het tot stand komen van deze stukken hun medewerking hebben verleend, willen wij onze dank betuigen. Het is een duidelijk en goed leesbaar werkstuk geworden. Als wij de administratieve medewerkers(sters) noemen die aan de begroting en aanbiedingsbrief hun inzet hebben gegeven, willen wij ook zeker niet vergeten, alle medewerkers die in onze gemeente werkzaam zijn, en die elk op hun eigen terrein, hun beste krachten hébben gégeven, een compliment en onze dank voor de bijdrage in het geleverde werk. Hu de ontwerp-begroting nog sluitend is, willen wij toch enkele opmerkingen plaatsen. De Gedeputeerde Staten van Woord-Brabant zijn met ingang van het begrotings jaar 1984 gestart met een proefproject begrotingstoezicht nieuwe stijl. Hetgeen zoveel wil zeggen om via een geleidelijke overgang van de huidige vorm van preventief toezicht toe te groeien naar een op basis van de regeringsvoor nemens mogelijke repressieve vorm van toezicht op de gemeentefinanciën. Momenteel hebben 41 Brabantse gemeenten deelgenomen aan het project. En voor het begrotingsjaar 1986 worden wederom een 19-tal gemeenten voor deelneming aan het project uitgenodigd, waaronder ook Willemstad. Gezien de voorwaarden welke gesteld worden voor deelneming aan het project, kunnen wij niet anders dan positief reageren. Toch zullen er, om aan de voor waarden betreffende het project begrotingstoezicht nieuwe stijl te voldoen, wel de nodige wijzigingen moeten plaatsvinden. Daarom heeft dit naar onze me ning vopr onze medewerkers van de afdeling financiën consequenties en er zul len grote inspanningen geleverd moeten worden om te voldoen aan de gestelde eisen. Het is daarom goed om nogmaals op te merken, dat de afdeling financiën, het af gelopen jaar onder zware werkdruk heeft gestaan en er ondanks dat, toch grote prestaties zijn geleverd. Zoals wij uit de aanbiedingsbrief hebben vernomen, denkt u in de tweede helft van 1986 te komen met de gemeenterekening 1985, die volgens de nieuwe voor schriften moet zijn opgesteld. Aan het slot van deze inleiding willen wij nog opmerken, dat het college heeft getracht in de aanbiedingsbrief: alle eventuele geheimen omtrent de "Gemeente lijke Huishouding" te onthullen. En naar de mening van de C.D.A.-fractie bent u daar volledig in geslaagd, want er wordt volledig openheid van zaken ge geven Onze dank voor deze openhartigheid. De financiële verhouding tussen rijk en gemeenten. Het door het kabinet ingrijpende saneringsbeleid t.o.v. de overheidsfinanciën brengt voor de gemeenten, een belangrijke vermindering voor de gemeentelijke huishoudens met zich mee. Deze kortingen uit het gemeentefonds zullen de ge meenten toch voor het feit plaatsen, dat een aangepast beleid gevoerd moet gaan worden. Een beleid dat er op gericht is om nog zorgzamer om te springen met de beschik bare financiën. Hu— -17- Nu er steeds minder overheidsfinanciën naar ons toevloeien, zal nog duide lijker moeten worden, dat we 1 gulden ook maar 1 maal kunnen uitgeven. De zorg om een sluitende begroting te krijgen blijft voor ons onverkort ge handhaafd, maar zal wel steeds moeilijker worden. En het doen van keuzes en het stellen van prioriteiten zullen steeds goed moeten worden afgewogen, maar het voorzieningenniveau in onze gemeente en het welzijn van de inwoners dient steeds voorop te staan. De uitkering uit het gemeentefonds. sub 5 bij zijn blij dat per 1 augustus 1985 voor de gemeenten een arbeidsduurverkor ting van 2,7% is doorgevoerd. De beslissing daarbijdat de gemeenten door middel van een verhoging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds financieel in staat gesteld worden de vrijkomende arbeidstijd voor 75% her te bezetten,vinden wij een juiste beslis sing. Want ook wij vinden, dat wanneer een 100% herbezetting financieel moge lijk wordt gemaakt, er een situatie ontstaat, welke niet te rechtvaardigen is en inderdaad zouden dan de gemeenten een uitzonderingspositie innemen ten aan zien van andere onderdelen van de collectieve sector. sub 8. Volgens het wetsontwerp Wet gemeentelijke regeling leerlingenvervoer, wordt per 1 januari 1986 de bevoegdheid tot regeling van het vervoer van leerlingen en de bekostiging daarvan bij de gemeentebesturen gelegd en de noodzakelijke gelden daarvoor overgeheveld naar het Gemeentefondis Reeds vorig jaar tijdens de algemene beschouwingen hebben wij gewezen op deze hoge kosten en de mogelijkheid alles in het werk te stellen gezamenlijk te laten reizen. Nu zal de gemeenteraad zelf volgens de Wet gemeentelijke regeling leerlingen vervoer een verordening moeten vaststellen, waarin de aanspraken van de ouders op een vergoeding in de vervoerskosten wordt geregeld. Met belangstelling zien wij voorstellen omtrent deze regeling tegemoet. Het reservebeleid. Onder de reserves van 1935 vinden we een bedrag van 81.000,voor herin richting enz.; wegen in bestemmingsplan Hoordlangeweg, hetgeen gebruikt zou gaan worden om de P. van Oldenborghlaan, C. van Gendlaan en Callenburghlaan gedeeltelijk te herblokken. Dit plan is uitgesteld, om bij ons bekende redenen, wij verzoeken het college wel, om op het uitstel geen afstel te laten volgen. En wanneer op korte termijn niet tot herblokken overgegaan kan worden, toch in ieder geval de ergste putten en kuilen op te halen. Aangaande het reservebeleid willen wij nog terugkomen op blz. 2 van de aan biedingsbrief en wel onder uitgangspunten: punt 7. Haar vermeld wordt dat geen rekening is gehouden met reserveringen van be dragen voor verliezen als gevolg van verleende gemeente-garanties, wij consta teren dat u als college nog steeds een voorzichtig beleid voert met betrekking tot de gemeente-garanties. Hetgeen wij als C.D.A.-fractie volledig onderschrijven. En misschien is het wel aan het voorzichtige beleid te danken, dat we nog niet in de problemen zijn gekomen. Maar laten we met beide benen op de grond blijven want, wat niet is kan komen. En daarom stellen wij u voor om een fonds te vormen, betreffende gemeente garanties. Wij denken niet aan grote bedragen, maar bijvoorbeeld een bedrag, waarvan we de verliezen van verleende gemeentegaranties van 2 woningen kunnen financieren. Steunverlening door de gemeente aan ingezetenen met een mimimuminkomen. Ook op dit punt zijn wij tijdens de vorige algemene beschouwingen uitvoerig ingegaan Wij zijn dan ook verheugd dat een kwijtscheldingsregeling van gemeentelijke belastingen' in een vergevorderd stadium verkeert. -Want-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 180