-12- Wij zijn verheugd dat na inspectie het materieel wederom in orde is bevonden. 'Jij danken het korps voor zijn inzet en feliciteren de cursisten, waarvan wij aannemen dat zij allen geslaagd zijn. Met betrekking tot de korpsen Rijkspolitie spreken wij wederom onze waardering uit over hun functioneren en hopen dat het jaarlijks besprekingscontact blijft bijdragen tot meer begrip. Ten aanzien van de rampenbestrijding zijn weer plannen gereed gekomen. Wij zien de verwezenlijking daarvan tegemoet, want daar zullen wij het van moeten hebben. Het opnemen van de Volkeraksluizen in de regeling Rijn-Schelde- verbinding is een verbetering in de plannen. De voorstellen in de brief van 13 augustus 1985 zouden wij gaarne in een andere volgorde zien. Ten eerste: op de Schelde-Rijnverbinding een blusvaartuig ten oosten van de Volkeraksluizen omdat onze woonbebouwing dicht langs de vaarweg ligt; Ten tweede: schepen van Rijkswaterstaat uitrusten voor brandbestrijding (voor hulpverlening zijn ze al uitgerust) Ten derde: de sluizen voorzien van een brandbestrijdingsuitrusting die niet al leen is toegespitst op behoud van het project. Graag alle drie deze zaken op korte termijn. Hoofdfunctie 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat. Ook hier worden de uitkeringen van het Rijk inzake de Wet Uitkeringen afgebouwd. Te hopen valt, dat de toewijzing van de polderwegen niet door zal gaan. Zoals wij begrepen hebben, zal in 1986 de beslissing hierover vallen. Wat betreft de aanvrage van de ambachtsheerlijkheid Cromstrijen voor de stor ting van verontreinigd slib in de putten van het Bollandsch Diep vragen wij aan Q. en W. om alert te reageren, mochten zich nieuwe ontwikkelingen in deze zaak voordoen. We zijn blij dat de aandacht, besteed aan de oeververdediging van het Hollandsch Diep niet voor niets geweest is. Een zo spoedig mogelijk aanbrengen van een stortkade kan misschien de schade van de komende winter beperken. En wij hopen met B. en W. dat na de uitvoering van het werk de gorzen zich weer zo goed mogelijk kunnen herstellen. Hoofdfunctie 3 - Economische Zaken. De fractie van de P.v.d.A. is voorstander van een acceptabel plaatselijk ver zorgingsniveau en van de instandhouding daarvan. Zowel detailhandel als weekmarkt dragen daartoe bij. In uw toelichting op het streven naar een zo groot mogelijke diversiteit in nrodukten zegt u dat een af weging dient plaats te vinden van de belangen van zowel de plaatselijke consu ment als de plaatselijke middenstand. Daar kunnen wij ons in vinden. Toch constateert ook u dat, hoewel het publiek een grote verscheidenheid in goederen wordt aangeboden, de consument mogelijk voordeel van de elkaar becon currerende markthandelaren wordt onthouden. In dit kader vragen wij u toch vooral de belangen van de consument nauwlettend in het oog te blijven houden. Uw argument om ter wille van de continuïteit de weekmarkt op een en dezelfde locatie te houden is aan de ene kant een sterk argument, maar aan de andere kant ook vrij zwak. Sterk vanwege de gesignaleerde gewenningstijd; zwak omdat het destijds ook had kunnen gelden voor het handhaven van de locatie in de Achterstraat. Wat toen niet gold, geldt nu kennelijk wel. Uiteindelijk heeft de commissie voor de markt- en straathandel geadviseerd om de markt maar te houden waar ze is. Maar de meningen in de commissie liepen nogal sterk uiteen. Zowel markt handelaren als publiek waren zeer tevreden over de locatie Achterstraat. Wie heeft of hebben nu eigenlijk zijn of hun zin gekregen9 Met betrekking tot de centrale antenne-inrichting verwacht u het aansluitper- centage van 80% te halen. Is daarover inmiddels zekerheid? Voor wat betreft de exploitatie-begroting 1986 voor de c.a.i. wordt een batig saldo van 7.072,- geconstateerd. -13- Een beetje ondeugend zouden we willen opmerken; "Wie had dat nou gedacht"? U zegt momenteel te onderzoeken of eigendom, onderhoud en beheer van de c.a.i. kunnen worden geprivatiseerd. Op voorhand delen wij u mede dat uw nadere kon- krete mededelingen hierover door ons zullen worden beoordeeld met het uitgangs punt dat zowel de gemeente als de abonnee er financieel, maar ook qua voor waarden, ontvangst, e.d., niet slechter van mogen worden. Met betrekking tot het gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid spreken wij onze waardering uit voor het streven een positieve bijdrage te leveren ten aanzien van het behouden en bevorderen van de werkgelegenheid in onze gemeente. Met het college wachten wij de uit te kristalliseren visie binnen het gewest af over de vorming van een regionaal werkgelegenheidsinstituut. Overigens zijn wij het met het college eens dat er in Westelijk Noord-Brabant een taak kan liggen voor zo'n werkgelegenheidsinstituut. Hoofdfunctie 4 - Onderwijs. Per 1 augustus j.l. bestaat de openbare basisschool in onze gemeente. Welke naam voert deze school, of welke naam gaat gevoerd worden? Is daar iets over bekend? In de aanbiedingsnota zegt het college dat aktiviteiten- en schoolwerkplan aan de inspecteur zijn voorgelegd. Het college is het waarschijnlijk met ons eens dat - nu al zoveel mogelijk, maar zeker straks als de inspecteur de plannen be commentarieerd heeft - het de bedoeling is dat er gewerkt wordt volgens de voorgelegde plannen? Nu reeds enkele maanden is er sprake van een zieke leerkracht op de openbare basisschool, die overigens op uitnemende wijze vervangen wordt door mevrouw Lucas. Is het college, dat immers het schoolbestuur van de openbare school is, ervan op de hoogte of de controlerend geneesheer de betrokken leerkracht slechts alle werkzaamheden aan en voor de school verboden heeft? Is net college bereid de werkzaamheden van de P.R. commissie van de openbare basisschool zoveel mogelijk te ondersteunen of te begeleiden? Wanneer verwacht het college voldoende reserve te hebben opgebouwd om (al thans financieel) tot nieuwbouw van een openbare school over te gaan? En wat is in dit kader voldoende? De nieuwbouw van de school wordt al jaren pro memorie geraamd. Wij roepen het schoolpestuur op zoveel als mogelijk is te doen voor de nieuwbouw. Het zal het college bekend zijn dat van nieuwbouw ook wervende kracht uitgaat. Op 'olz. 48 een klein scnrijffoutje. Sprekend over bijzonder basisonderwijs lijkt het verstandig bij het subhoofd reserve instandhouding ook over bij zonder i.p.v. openbaar onderwijs te spreken. De raming van de ouderbijdrage met betrekking tot de schoolbus lijkt aan de hoge kant. Het instandhouden van de bijdrage in de vervoerskosten van het voortgezet onderwijs wordt door ons een goede zaak gevonden. Dat geldt ook voor de gemeentelijke studiebijdrageregeling. Alleen vragen wij ons af of u met 1.000,-- toekomt9 Hoofdfunctie 5 - Cultuur en Recreatie. Deze functie zal in de komende jaren onze aandacht in hoge mate opeisen. In het kader van de TROP is te verwachten dat aangedrongen zal worden op uit breiding van de recreatie op diverse gebieden. Ons idee is slechts een kwali teitsverbetering na te streven. Op welke manier deze ingevuld kan worden, willen wij ondermeer af laten hangen van de uitkomsten van het onderzoek, ver richt door het Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme. Wij denken dat het mogelijk is door het cultuurhistorisch aanzicht van Willem stad een ander soort toeristen te trekken, die geïnteresseerd zijn in het ver leden, maar desondanks niet minder geld uitgeven in het heden. Wij vinden met het college dat het uitdiepen van de vestinggrachten een hoge prioriteit moet krijgen. Echter het mag niet een te zware financiële belasting voor de gemeente gaan vormen. De mogelijkheid tot het verkrijgen van subsidie hiervoor dient onderzocht te worden. En desnoods kan de uitdieping van de gracht in fasen plaats vinden. -Ten-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 178