-10-
Onder punt 7 van de uitgangspunten deelt het college mee waarmee geen rekening
is gehouden voor wat betreft reserveringen van bedragen. Moeten wij uit de ex
pliciete vermelding ervan opmaken dat het college wellicht verwacht extra be
dragen te moeten verlenen vanwege de aanwezigheid van buitengewone omstandig
heden aan een bijzondere school?
De ingrijpende sanering van de overheidsfinanciën, leidde ertoe dat de finan
ciële positie van de gemeenten in 1986 voor een belangrijk deel bepaald wordt
door het regeringsbeleid in de achter ons liggende jaren.
Als u spreekt over "begrip van de gemeenten" moeten wij u mededelen,dat begrip
voor de ombuigingen in deze vorm niet te kunnen opbrengen.
Ook u zegt dat gemeenten aantoonbaar onevenredig zijn belast tot wat het Rijk
zichzelf heeft aangedaan. De handelwijze van de huidige landelijke overheid is
onredelijk. De gemeenten verliezen mogelijkheden voor een zelfstandig finan
cieel beleid. De zogenaamde profijtkortingen tasten de gemeentelijke autonomie
aan en hoewel er sprake is van enige matiging zijn de kortingen op het gemeente
fonds in 1986 de omvangrijkste van de hele kabinetsperiode Lubbers/Van Aerdenne.
Uw opmerking: "oogsten in andermans tuin" is dan ook volledig van toepassing.Met
u vinden wij het een verontrustende ontwikkeling dat de algemene uitkering
in toenemende mate wordt behandeld als een post op de Rijksbegroting, die naar
believen qua samenstelling, omvang en verdeling, gedurende het belastingjaar
kan worden gewijzigd. Niet uitgesloten moet worden dat de gemeenten in de komende
jaren nog met aanzienlijke financiële problemen zullen worden geconfronteerd.
In dat kader hopen en verwachten wij dat de kiezers in mei 1986 de mogelijk
heden zullen bieden voor een als noodzakelijke voorwaarde te beoordelen even
wichtig Rijksbeleid.
'Janneer verwacht u de Raad een voorstel te kunnen doen met betrekking tot de
vast te stellen verordening volgens de wet gemeentelijke regeling leer
lingenvervoer
Ten aanzien van sanering en specifieke uitkeringen onderschrijven wij uw op
merking dat de gemeenten met lege handen zijn komen te staan.
Decentralisatie en deregulering:
Prachtige begrippen in het streveinaar vergroting van beleidsbevoegdheid en
de beleidsvrijheid van gemeenten.
Het blijken echter woorden, vooral veel woorden in het kader van de lippendienst,
terwijl er in de praktijk nauwelijks iets van de grond komt, of juist minder
bevoegdheden en vrijheden.
Het is ons niet gevraagd, maar toch gaan wij accoord met de medewerking aan
het proefproject Begrotingstoezicht nieuwe stijl.
Wij handhaven onze opvatting dat aanwending van reserves in de toekomst niet
geheel uitgesloten mag worden, zeker niet als andere middelen ontoereikend
blijken te zijn.
Wij zien met belangstelling uw voorstel met betrekking tot kwijtschelding van
gemeentelijke belastingen tegemoet. Ons inziens biedt uitbreiding met een steun
fonds mogelijkheden om grensgevallen te helpen en dient dit als mogelijkheid
onderzocht te worden.
In de investeringsplannen missen wij de Wilhelminalaan. Jaren geleden is al ge
constateerd dat deze straat aan herinrichting toe is. Het wordt tijd dat er
nu iets aan wordt gedaan.
Beleidstoelichting per hoofdfunctie.
Hoofdfunctie 0 - Algemeen Bestuur.
Met betrekking tot het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant is de fractie van
de Partij van de Arbeid teleurgesteld over de afbouw van de rijksbijdrage. Aan
de andere kant verheugt het ons dat de gelijktijdige opbouw van het regiobeleid
niet zal leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdragen.
Inzake de gemeentelijke herindeling taxeren wij het nieuwe drie-sporenbeleid
van Provinciale Staten vooralsnog als een nuance-verschil ten opzichte van de
aanvankelijke plannen.
Zoals bekend rekent de fractie van de P.v.d.A. op een onneembaar en ondeelbaar
Willemstad, maar laten we niet te vroeg juichen.
-Ook-
-11-
0°k Willemstad ontkomt niet aan een gericht onderzoek. Alles zal in het werk
gesteld moeten worden bestuurlijke knelpunten anders dan door samenvoeging
weg te nemen, of te laten nemen.
Met betrekking tot de grenswijziging Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland
kan onze fractie het onmogelijk eens zijn met de opvatting dat het nieuwe
grensoeloop meer aansluit op de wens ontwikkelingen in één hand te houden. Met
hex college zijn ook wij niet diep onder de indruk van de argumenten die in
dit kader gehanteerd zijn. Wanneer - verwacht het college - zal de provinciale
grenswijziging daadwerkéïijk in werking treden? Overigens, voorzitter, kunnen
wij het niet nalaten onze teleurstelling uit te spreken over de summiere bij
dragen van de heren Wiebenga (V.V.D.) en Hennekam (C.D.A.bij de behandeling
van het wetsvoorstel over voornoemde grenswijziging in de Tweede Kamer.
Voordat betreft het ambtelijk apparaat waarderen wij de noodzakelijke uit
breiding op de afdeling Algemene Zaken. Ook de fractie van de P.v.d.A. heeft
in het afgelopen jaar de grote werkdruk geconstateerd waaronder het ambtelijk
apparaat heeft gestaan. Inderdaad is er door enorme inzet en loyale medewerking
veel werk verzet.
Voorzitter, u bent vast bereid onze waardering voor de - onder de bezielende
leiding van de gemeentesecretaris - geleverde grote insDanningen, aan het per
soneel over te brengen.
Met u hopen wij dat de voorgestelde maatregelen in 1986 zullen leiden tot
een vermindering van de werkdruk.
Met betrekking tot de voorlichting vragen wij ons af of u tusen de regels
door aankondigt dat de "Brillant in Gouden Delta" in de toekomst wellicht
minder frekwent zal verschijnen.
Over de uitgave van een nieuwe gemeentegids wordt al jarenlang gesproken.
Wij kunnen alleen maar hopen dat het er in 1986 nu ook werkelijk van komt.
Het afsluiten van een telefonisch abonnement met de stichting Adviescentrum
voor Juridische en Bestuurlijke vraagstukken te Amsterdam/Nijmegen kan onze
goedkeuring wegdragen. Op elk gewenst moment kunt u dan rechtskundig en ander
advies inwinnen.
In verband met de verkiezingen in 1986 worden een aantal nieuwe stemhokies
aangeschaft. Voor welke stembureau1svoorzitter?
rle'ot u hierbij wellicht gedacht aan voor invaliden aangepaste stemhokjes
en andersoortige voorzieningen in dit kader?
Is de Periode tussen de stemming op 19 maart 1986 en de eerste vergadering van
de Raad op 29 april 1986 een blanco periode, of voorziet de gewijzigde kies
wet m procedures gedurende deze 41 dagen?
Wij zijn het met het college eens dat verdere automatisering onontkoombaar is.
"ij waarderen het dat u medewerkers ter secretarie de gelegenheid wilt geven
®^^aJ1SaUt°matlSeringSOplei'iin® te laten en vertrouwd te maken met
apparatuur en orogrammeertaal.
lijkt°ons r:defi8jtk!net0taal"0Pl0SSing W6liSWaar doorvoering
Üf! be^an?s|:eliline «achten wij uw voorstel af terzake de opheffing van de ge-
ovprh nPPh frS'ehng "Iiet samenwerkingsverband voor automatisering van de
overheidsadministraties in Midden- en West-Brabant".
Hoofdfunctie 1 - Openbare orde en veiligheid.
Ten aanzien van het aantal korosleden (21) betreuren wij het dat op ons ver
zoek van vorige jaren geen uitbreiding van hun aantal heeft plaats'gevonden
temeer daar per l juli 1986 gestart wordt met de Gewestelijke Brandweer wa-
uitbreiding van het materieel tot gevolg kan hebben en wat uiteraard nik met
zijn e^slecht^enkele ÏT eigen mate^ieel bemand is,
er oiecnts ennele korpsleden over.
Ten aanzien van de pomp van het blusvaartuig vragen wij zorgvuldig vervanging
te overwegen, daar deze pomp aan alle weersinvloeden bloot staat
Ten aanzien van vervanging van materialen vragen wij ons af of de blusoveralls
geen kortere draagtijd behoeven dan 4 jaar. blusoveralls
U f °P Controle en ^rvanging van blusmiddelen in open-
sare gebouwen en de havens.