-10- Onder punt 7 van de uitgangspunten deelt het college mee waarmee geen rekening is gehouden voor wat betreft reserveringen van bedragen. Moeten wij uit de ex pliciete vermelding ervan opmaken dat het college wellicht verwacht extra be dragen te moeten verlenen vanwege de aanwezigheid van buitengewone omstandig heden aan een bijzondere school? De ingrijpende sanering van de overheidsfinanciën, leidde ertoe dat de finan ciële positie van de gemeenten in 1986 voor een belangrijk deel bepaald wordt door het regeringsbeleid in de achter ons liggende jaren. Als u spreekt over "begrip van de gemeenten" moeten wij u mededelen,dat begrip voor de ombuigingen in deze vorm niet te kunnen opbrengen. Ook u zegt dat gemeenten aantoonbaar onevenredig zijn belast tot wat het Rijk zichzelf heeft aangedaan. De handelwijze van de huidige landelijke overheid is onredelijk. De gemeenten verliezen mogelijkheden voor een zelfstandig finan cieel beleid. De zogenaamde profijtkortingen tasten de gemeentelijke autonomie aan en hoewel er sprake is van enige matiging zijn de kortingen op het gemeente fonds in 1986 de omvangrijkste van de hele kabinetsperiode Lubbers/Van Aerdenne. Uw opmerking: "oogsten in andermans tuin" is dan ook volledig van toepassing.Met u vinden wij het een verontrustende ontwikkeling dat de algemene uitkering in toenemende mate wordt behandeld als een post op de Rijksbegroting, die naar believen qua samenstelling, omvang en verdeling, gedurende het belastingjaar kan worden gewijzigd. Niet uitgesloten moet worden dat de gemeenten in de komende jaren nog met aanzienlijke financiële problemen zullen worden geconfronteerd. In dat kader hopen en verwachten wij dat de kiezers in mei 1986 de mogelijk heden zullen bieden voor een als noodzakelijke voorwaarde te beoordelen even wichtig Rijksbeleid. 'Janneer verwacht u de Raad een voorstel te kunnen doen met betrekking tot de vast te stellen verordening volgens de wet gemeentelijke regeling leer lingenvervoer Ten aanzien van sanering en specifieke uitkeringen onderschrijven wij uw op merking dat de gemeenten met lege handen zijn komen te staan. Decentralisatie en deregulering: Prachtige begrippen in het streveinaar vergroting van beleidsbevoegdheid en de beleidsvrijheid van gemeenten. Het blijken echter woorden, vooral veel woorden in het kader van de lippendienst, terwijl er in de praktijk nauwelijks iets van de grond komt, of juist minder bevoegdheden en vrijheden. Het is ons niet gevraagd, maar toch gaan wij accoord met de medewerking aan het proefproject Begrotingstoezicht nieuwe stijl. Wij handhaven onze opvatting dat aanwending van reserves in de toekomst niet geheel uitgesloten mag worden, zeker niet als andere middelen ontoereikend blijken te zijn. Wij zien met belangstelling uw voorstel met betrekking tot kwijtschelding van gemeentelijke belastingen tegemoet. Ons inziens biedt uitbreiding met een steun fonds mogelijkheden om grensgevallen te helpen en dient dit als mogelijkheid onderzocht te worden. In de investeringsplannen missen wij de Wilhelminalaan. Jaren geleden is al ge constateerd dat deze straat aan herinrichting toe is. Het wordt tijd dat er nu iets aan wordt gedaan. Beleidstoelichting per hoofdfunctie. Hoofdfunctie 0 - Algemeen Bestuur. Met betrekking tot het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant is de fractie van de Partij van de Arbeid teleurgesteld over de afbouw van de rijksbijdrage. Aan de andere kant verheugt het ons dat de gelijktijdige opbouw van het regiobeleid niet zal leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdragen. Inzake de gemeentelijke herindeling taxeren wij het nieuwe drie-sporenbeleid van Provinciale Staten vooralsnog als een nuance-verschil ten opzichte van de aanvankelijke plannen. Zoals bekend rekent de fractie van de P.v.d.A. op een onneembaar en ondeelbaar Willemstad, maar laten we niet te vroeg juichen. -Ook- -11- 0°k Willemstad ontkomt niet aan een gericht onderzoek. Alles zal in het werk gesteld moeten worden bestuurlijke knelpunten anders dan door samenvoeging weg te nemen, of te laten nemen. Met betrekking tot de grenswijziging Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland kan onze fractie het onmogelijk eens zijn met de opvatting dat het nieuwe grensoeloop meer aansluit op de wens ontwikkelingen in één hand te houden. Met hex college zijn ook wij niet diep onder de indruk van de argumenten die in dit kader gehanteerd zijn. Wanneer - verwacht het college - zal de provinciale grenswijziging daadwerkéïijk in werking treden? Overigens, voorzitter, kunnen wij het niet nalaten onze teleurstelling uit te spreken over de summiere bij dragen van de heren Wiebenga (V.V.D.) en Hennekam (C.D.A.bij de behandeling van het wetsvoorstel over voornoemde grenswijziging in de Tweede Kamer. Voordat betreft het ambtelijk apparaat waarderen wij de noodzakelijke uit breiding op de afdeling Algemene Zaken. Ook de fractie van de P.v.d.A. heeft in het afgelopen jaar de grote werkdruk geconstateerd waaronder het ambtelijk apparaat heeft gestaan. Inderdaad is er door enorme inzet en loyale medewerking veel werk verzet. Voorzitter, u bent vast bereid onze waardering voor de - onder de bezielende leiding van de gemeentesecretaris - geleverde grote insDanningen, aan het per soneel over te brengen. Met u hopen wij dat de voorgestelde maatregelen in 1986 zullen leiden tot een vermindering van de werkdruk. Met betrekking tot de voorlichting vragen wij ons af of u tusen de regels door aankondigt dat de "Brillant in Gouden Delta" in de toekomst wellicht minder frekwent zal verschijnen. Over de uitgave van een nieuwe gemeentegids wordt al jarenlang gesproken. Wij kunnen alleen maar hopen dat het er in 1986 nu ook werkelijk van komt. Het afsluiten van een telefonisch abonnement met de stichting Adviescentrum voor Juridische en Bestuurlijke vraagstukken te Amsterdam/Nijmegen kan onze goedkeuring wegdragen. Op elk gewenst moment kunt u dan rechtskundig en ander advies inwinnen. In verband met de verkiezingen in 1986 worden een aantal nieuwe stemhokies aangeschaft. Voor welke stembureau1svoorzitter? rle'ot u hierbij wellicht gedacht aan voor invaliden aangepaste stemhokjes en andersoortige voorzieningen in dit kader? Is de Periode tussen de stemming op 19 maart 1986 en de eerste vergadering van de Raad op 29 april 1986 een blanco periode, of voorziet de gewijzigde kies wet m procedures gedurende deze 41 dagen? Wij zijn het met het college eens dat verdere automatisering onontkoombaar is. "ij waarderen het dat u medewerkers ter secretarie de gelegenheid wilt geven ®^^aJ1SaUt°matlSeringSOplei'iin® te laten en vertrouwd te maken met apparatuur en orogrammeertaal. lijkt°ons r:defi8jtk!net0taal"0Pl0SSing W6liSWaar doorvoering Üf! be^an?s|:eliline «achten wij uw voorstel af terzake de opheffing van de ge- ovprh nPPh frS'ehng "Iiet samenwerkingsverband voor automatisering van de overheidsadministraties in Midden- en West-Brabant". Hoofdfunctie 1 - Openbare orde en veiligheid. Ten aanzien van het aantal korosleden (21) betreuren wij het dat op ons ver zoek van vorige jaren geen uitbreiding van hun aantal heeft plaats'gevonden temeer daar per l juli 1986 gestart wordt met de Gewestelijke Brandweer wa- uitbreiding van het materieel tot gevolg kan hebben en wat uiteraard nik met zijn e^slecht^enkele ÏT eigen mate^ieel bemand is, er oiecnts ennele korpsleden over. Ten aanzien van de pomp van het blusvaartuig vragen wij zorgvuldig vervanging te overwegen, daar deze pomp aan alle weersinvloeden bloot staat Ten aanzien van vervanging van materialen vragen wij ons af of de blusoveralls geen kortere draagtijd behoeven dan 4 jaar. blusoveralls U f °P Controle en ^rvanging van blusmiddelen in open- sare gebouwen en de havens.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 177