-6- ilevrouw Kroon-Xlink merkt nog op niet de intentie te hebDen gehad te zeggen cat rijkswaterstaat slecht werk levert en neemt vervolgens het voorstel tot verstrekking van een éénmalige bijdrage aan de stichting Reinwater terug. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden dan ver volgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders de inge komen stukken voor kennisgeving aangenomen. tijziging van de Algemene Plaatselijke Strafverordening De C.D.A.-fractie kan accoord gaan met de voorgestelde wijziging aldus de heer Dane. Toch heeft de fractie nog een opmerking aangaande dit punt. Afgesproken is bij het laatstgehouden Algemene Zaken—overleg tussen de ge meenten Willemstad, Fijnaart en i'IeijningenDinteloorü ca. en Steenbergen dat terwille van de uniformiteit de Algemene Plaatselijke Strafverordenin gen van alle vier de gemeenten overeenkomstig zullen worden aangepast. Het C.D.A. hoopt dat die uniformiteit inderdaad haalbaar blijkt, want in het. verleden is namelijk anders gebleken, terwijl 'toen toch ook onderling goede afspraken waren gemaakt. Dan wordt verwezen naar een ingekomen brief van de groepscommandant van de rijkspolitie te Steenbergen, waarin deze verzoekt de huidige bepalingen in de A.P.V. inzake het tegen de wil van de bewoner betreden van woningen, andere gebouwen en cerreinen zodanig aan te vullen dat in het vervolg de last cot binnentreding ook tussen zonsonder- en zonsopgang kan worden uitgevoerd. De heer van de Muuren verzoekt dan ook een zogenaamde vertegenwoordigings- machtiging te willen verlenen. Bijgaand wordt wel aangetroffen het ontwerp-besiuit tot wijziging van.de vuurwerkbepalingen, maar naar de mening van het C.D.A. ontbreekt de wijziging tot de oihnentredingsbepaling en een vertegenwoordigingsmachtiging. Zijn deze zaken misschien met andere bewoordingen opgenomen in artikel III artikel 208, .lid 2? De heer Boertjes zegt dat ook de V.V.D.-fractie zich kan vinden in dit voorstel He-c name de verhoging van de leeftijdsgrens van 14 naar 16 jaar voor het hinderlijk afsteken van vuurwerk acht de V.V.D.-fractie een goede zaak. De naleving echter van deze wijziging valt of staat met de contröle door de policie. Op dit moment wordt zelfs al vuurwerk afgestoken in dè gemeente wat oetekenc dat er nu al werk aan de winkel is voor de rijkspolitie. Verder vraagt ook de V.V.D. zich af of de eerder door de heer Dane genoemde uniformiteit aangaande de A.P.V. inderdaad haalbaar is. ïs bij het college al oekend wat de raden van de overige aan het Algemene Zaken-overleg deel nemende gemeenten hebben besloten ten aanzien van de voorgestelde wijzigingen. De voorzitter antwoordt dat voo, wat betreft de andere gemeenten de wijzigin gen inmiddels door de raad zijn vastgesteld of volgende maand worden vastge steld mee uitzondering van de gemeente Fijnaart en Heijningen die overigens deze regeling wel zal overnemen. Met betrekking tot deze materie is er ambte lijk overleg geweest tussen de ambtenaren algemene zaken. Uniformiteit is er aus wel alleen het tijdstip van vaststelling van de .wij-- - ziging loopt niet geheel synchroon. Voor wat oetreft de last tot huiszoeking deelt de voorzitter mede dat de burgemeester - zich kan doen vertegenwoordigen door de groepscommandant van het korps der rijkspolitie of diens vervanger of door de postcommandant van de rijkspolitie. Het is een uitvoeringsmaatregel waarbij de burgemeester in die zin betrokken is. De brief van de groepscommandant ligt bij de overige stuk ken ter inzage en hier staat exact in vermeld hoe een en ander in elkaar zit. .Oaaï de raad de algemene plaatselijke strafverordening en daarop betrekking hebbende wijzigingen vaststelt kan de genoemde vertegenwoordiging niet in dezelide verordening geregeld worden. Deze vertegenwoordiging is opgedragen aan de burgemeester en ois zal daar gepast gebruik van maken, aldus de voor zitter -Zonder= -7- Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten de verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Strafverordening voor wat betreft de vuurwerkbepalingen alsmede de binneritredingsbepaling, vast te stellen. Vaststelling van de "Verordening met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en het beheer van de geldmiddelen van de algemene dienst van de gemeente Willemstad" alsmede de instucties voor comptabele, kassier en subkassiersT - De heer Hoekwater merkt op dat terecht door het college wordt gewezen op het niet verenigbaar zijn van een aantal functies in één persoon. Dit bemoei lijkt inderdaad de contröle. De V.V.D. is dan ook gelukkig met de voorgestelde functie-scheiding en de voorgestelde verordening. Toch blijven er nog was vragen. In eerste instantie mist de fractie in het voorstel een opsomming van maat regelen die het college wellicht in voorbereiding heeft om te gaan contro leren op de juiste uitvoering van de verordening. In de tweede plaats zou de fractie van de V.V.D., en waarschijnlijk de gehele raad, graag geïnformeerd worden over de personele invulling van alle genoemde functies. Ook is de taakafbakening gemeentesecretaris en comptabele niet geheel dui delijk De V.V.D. heeft begrepen dat beide personen zelfstandig aan bur gemeester en wethouders rapporteren. De fractie vraagt ziclv af of deze maatregel een goed functioneren tussen secretaris en comptabele tot gevolg kan hebben. Als laatste zou de fractie van de V.V.D. willen weten waarom de sub-kassiers niet rechtstreeks vallen onder de verantwoordelijkheid van de kassier maar onder toezicht van de comptabele. Dit lijkt wat merkwaardig. De voorzitter merkt op dat ook het college blij is met deze verordening en functiescheiding. Het verificatiebureau van de V.N.G. heeft de gemeente er ook meerdere malen op gewezen dat tot een dergelijke opzet gekomen moest worden wat dan nu gjêiffectü^dr^aat worden. De contröle van de financiën berust overigens ook bij het verificatie- bureau van de V.N.G.In deze zin is de contröle dus gewaarborgd. Voor wat de taakafbakening betreft tussen de secretaris en de comptabele antwoordt de voorzitter dat in feite heel veel zaken via de secretaris als eerste beleidsambtenaar, bij het college komen. Blijft onverlet natuurlijk dat ook de comptabele zijn zaken rechtstreeks bij het college kan brengen op grond van de gemeentewet, wat overigens in de praktijk ook gebeurd. In deze zin is er sprake van aan de ene kant een beetje hiërarchie en aan de andere kant eigenlijk geen hiërarchie. Dit is inherent aan de organisatie zoals de gemeente Willemstad die kent. Wanneer nu de organisatie geheel gereorganiseerd zou worden en in plaats van een secretaris gekozen zou gaan worden voor het management-model dan zou de functie van comptabele en secre taris er anders uitzien. Echter in de hiërarchie zoals Willemstad die kent is dat niet mogelijk en is de secretaris de man die de zaken vanuit de secretarie-afdelingen bij het college brengt. Als zich specifieke zaken voordoen zoals bijvoorbeeld een begrotingsbehandeling, dan moge duidelijk zijn dat .de comptabele dit in het college brengt. Aangaande de personele invulling van de verschillende functies deelt de voorzitter mede dat als comptabele zal worden aangewezen de heer M.J.N. Withagen. Als waarnemend comptabele wordt aangewezen de heer C.G.M. Wage- makers, die per 15 januari 1986 is benoemd. Als kassier wordt aangewezen mevrouw A. Smit-Strootman en als waarnemend kassier de heer S.A.M. Remijn. Als sub-kassiers zullen worden aangewezen respectievelijk de heer A.P. a^!nbe^g r°r te le^elden' de heer P. Joosten voor de haven-en opslag- n'.-^eer l' Kreeft voor de zwembadaangelegenheden en de heer M Oostenrijk voor de marktgelden. -Deze-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 161