:;,jerigens zou een verhoging van de gemeentelijke tarieven met 10% precies de
profijtkortingen varl 80.000,hebben opgevangen. Het college vindt echter
dat een dergelijke verhoging de inwoners niet mag worden aangedaan.
Uiteindelijk is er dan ook een verhoging van 3% uitgekomen. Dat percentage is
nog enigszins trendmatig voor zover er althans nog van een zekere trend mag
worden gesproken. Aan een zekere verhoging valt niet te ontkomen, aldus de
voorzitter; de gemeente wordt daar nu eenmaal door het Rijk toe gedwongen.
De voorzitter zet vervolgens tegenover de verhoging van de tarieven de ver
hoging van de uitgaven in 1986. Zo zullen voor volgend jaar door structureel
de per 1 augustus 1985 ingevoerde arbeidsduurverkorting op te vullen, de per
soneelskosten met f. 60.000,toenemen. Voorts komt met ingang van 1986
een bedrag van eveneens bijna 60.000,dat tot dan aan het Woningbedrijf
in rekening werd gebracht voor doorberekening van (personeels-)kosten ten be
hoeve van het gemeentelijk woningbezit gemaakt, ten laste van de algemene
dienst.
Daarbij komt nog op termijn een daling van de algemene uitkering uit het Ge
meentefonds van 26.000,als gevolg van de provinciale grenswijziging
tussen Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland.
Voorts zullen de lasten, indien de raad vanavond tot aankoop van een gedeelte
van het bedrijfscomplex Steenpad 5 besluit, met 35.000,stijgen.
Inclusief de profijtkortingen van 80.000,"betekent dit allees een ver
zwaring van de lasten met ruim 250.000,
Voor wat betreft de doorberekening van de 60.000,aan de algemene dienst,
welk bedrag voordien ten laste van het gemeentelijk Woningbedrijf kwam, merkt
de voorzitter op dat een en ander hoofdzakelijk verband hout met vanwege de
afdeling openbare werken ten behoeve van het Woningbedrijf verrichte werkzaam
heden.
Nu bestaat de dringende behoefte aan uitbreiding van de personeelsformatie echter
ter secretarie en niet bij de afdeling openbare werken, zodat een en ander el
kaar niet dekt.
Het effect van de 3% tariefsverhoging is een stijging van de inkomsten met
slechts f. 24.000,Ondanks de verhoging van de tarieven zal dus nog voor
ruim 225.000,in de begroting voor 1986 bezuinigd moeten worden. Het col
lege heeft zich echter voor die taak gesteld omdat het vindt dat niet meer
geld van de burgers mag worden gevraagd dan hetgeen strikt noodzakelijk is.
Waar overigens op bezuinigd gaat worden is nog niet bekend. Binnen het college
is daarentegen al wel de afspraak gemaakt dat het 1 a 2 dagen in "conclaaf"
zal gaan om dat te bepalen. "Als dan de witte rook naar buiten komt zijn we
er uit", zegt de voorzitter laconiek.
Met betrekking tot het aanwenden van de reserves merkt de voorzitter op dat
later deze avond nog een voorstel aan de orde komt om ten behoeve van de aan
koop van een gedeelte van het bedrijfscomplex Steenpad 5 de reserves voor een
bepaald bedrag aan te spreken.
Bij het aanwenden van de reserves dient echter grote zorgvuldigheid te worden
betracht. De rente van de reserves komt immers jaarlijks aan de algemene dienst
ten goede. Wanneer nu regelmatig een beroep op de reserves wordt gedaan heeft
dit als gevolg dat de rente-opbrengst ervan daalt, zodat minder rente aan de
algemene dienst kan worden toegevoegd en de gemeente zich dus uiteindelijk
minder uitgaven kan veroorloven.
De voorzitter verzoekt dan ook met klem om de reserves niet meer aan te wenden
dan strikt noodzakelijk is. Als het college kans ziet om zonder een beroep op
de reserves te bezuinigen dan moeten die reserves ook behouden worden.
Br is in het voorstel een vergelijk gemaakt met een zogenaamde artikel 12 ge
meente om duidelijk aan te geven hoe laag de belastingdruk in Willemstad wel
is.
De gemeente ontvangt aan onroerend-goedbelastingen ƒ.300.000,Als Willem
stad een "artikel 12-gemeente" zou zijn zouden die belastingen naar een niveau
van 800.000,moeten stijgen.
De afvalstoffenheffing is thans voor 48% kostendekkend. Dit moet 100% zijn
ingeval van een "artikel 12 gemeente".
-Rekening houdend-