:;,jerigens zou een verhoging van de gemeentelijke tarieven met 10% precies de profijtkortingen varl 80.000,hebben opgevangen. Het college vindt echter dat een dergelijke verhoging de inwoners niet mag worden aangedaan. Uiteindelijk is er dan ook een verhoging van 3% uitgekomen. Dat percentage is nog enigszins trendmatig voor zover er althans nog van een zekere trend mag worden gesproken. Aan een zekere verhoging valt niet te ontkomen, aldus de voorzitter; de gemeente wordt daar nu eenmaal door het Rijk toe gedwongen. De voorzitter zet vervolgens tegenover de verhoging van de tarieven de ver hoging van de uitgaven in 1986. Zo zullen voor volgend jaar door structureel de per 1 augustus 1985 ingevoerde arbeidsduurverkorting op te vullen, de per soneelskosten met f. 60.000,toenemen. Voorts komt met ingang van 1986 een bedrag van eveneens bijna 60.000,dat tot dan aan het Woningbedrijf in rekening werd gebracht voor doorberekening van (personeels-)kosten ten be hoeve van het gemeentelijk woningbezit gemaakt, ten laste van de algemene dienst. Daarbij komt nog op termijn een daling van de algemene uitkering uit het Ge meentefonds van 26.000,als gevolg van de provinciale grenswijziging tussen Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland. Voorts zullen de lasten, indien de raad vanavond tot aankoop van een gedeelte van het bedrijfscomplex Steenpad 5 besluit, met 35.000,stijgen. Inclusief de profijtkortingen van 80.000,"betekent dit allees een ver zwaring van de lasten met ruim 250.000, Voor wat betreft de doorberekening van de 60.000,aan de algemene dienst, welk bedrag voordien ten laste van het gemeentelijk Woningbedrijf kwam, merkt de voorzitter op dat een en ander hoofdzakelijk verband hout met vanwege de afdeling openbare werken ten behoeve van het Woningbedrijf verrichte werkzaam heden. Nu bestaat de dringende behoefte aan uitbreiding van de personeelsformatie echter ter secretarie en niet bij de afdeling openbare werken, zodat een en ander el kaar niet dekt. Het effect van de 3% tariefsverhoging is een stijging van de inkomsten met slechts f. 24.000,Ondanks de verhoging van de tarieven zal dus nog voor ruim 225.000,in de begroting voor 1986 bezuinigd moeten worden. Het col lege heeft zich echter voor die taak gesteld omdat het vindt dat niet meer geld van de burgers mag worden gevraagd dan hetgeen strikt noodzakelijk is. Waar overigens op bezuinigd gaat worden is nog niet bekend. Binnen het college is daarentegen al wel de afspraak gemaakt dat het 1 a 2 dagen in "conclaaf" zal gaan om dat te bepalen. "Als dan de witte rook naar buiten komt zijn we er uit", zegt de voorzitter laconiek. Met betrekking tot het aanwenden van de reserves merkt de voorzitter op dat later deze avond nog een voorstel aan de orde komt om ten behoeve van de aan koop van een gedeelte van het bedrijfscomplex Steenpad 5 de reserves voor een bepaald bedrag aan te spreken. Bij het aanwenden van de reserves dient echter grote zorgvuldigheid te worden betracht. De rente van de reserves komt immers jaarlijks aan de algemene dienst ten goede. Wanneer nu regelmatig een beroep op de reserves wordt gedaan heeft dit als gevolg dat de rente-opbrengst ervan daalt, zodat minder rente aan de algemene dienst kan worden toegevoegd en de gemeente zich dus uiteindelijk minder uitgaven kan veroorloven. De voorzitter verzoekt dan ook met klem om de reserves niet meer aan te wenden dan strikt noodzakelijk is. Als het college kans ziet om zonder een beroep op de reserves te bezuinigen dan moeten die reserves ook behouden worden. Br is in het voorstel een vergelijk gemaakt met een zogenaamde artikel 12 ge meente om duidelijk aan te geven hoe laag de belastingdruk in Willemstad wel is. De gemeente ontvangt aan onroerend-goedbelastingen ƒ.300.000,Als Willem stad een "artikel 12-gemeente" zou zijn zouden die belastingen naar een niveau van 800.000,moeten stijgen. De afvalstoffenheffing is thans voor 48% kostendekkend. Dit moet 100% zijn ingeval van een "artikel 12 gemeente". -Rekening houdend-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 152