-7-
We moeten ons, aldus de voorzitter, wel realiseren dat het inmiddels "vijf voor
twaalf" is; vóór 1 maart 1985 dient immers op het rapport gereageerd te worden.
Het zal vrijwel niet haalbaar zijn om nog vóór die datum een informatie-bij
eenkomst te beleggen en naar aanleiding daarvan nog een officieel standpunt
te vormen.
De heer de Visser zegt dat hij uit de betreffende bescheiden niet heeft kunnen
opmaken dat er met betrekking tot deze materie een officiële bezwarenprocedure
is. Hij vraagt dan ook wat de kansen zijn van de gemeentelijke reactie op het
rapport als het gaat om het voorkomen van het opnemen van de kern van Willem
stad in waterschapsverband.
De voorzitter weet niet wat de kansen van de gemeentelijke reactie zullen
zijn.
Het college heeft het onderhavige voorstel gedaan in de hoop dat ook de raad
niet accoord zou gaan met het opnemen van de vesting Willemstad in een water-
schapsgebied.
Dit bezwaar zal aan het provinciaal bestuur kenbaar worden gemaakt, welk be
stuur uiteindelijk terzake zal beslissen.
De voorzitter neemt aan dat tegen het provinciaal besluit bij de Kroon in
beroep kan worden gegaan, van welke mogelijkheid, indien nodig, zeker gebruik
gemaakt dient te worden.
De gemeente en de inwoners van de vesting worden immers, uitgaande van het
rapport, straks met een aanzienlijke lastenverzwaring geconfronteerd.
Overigens heeft het waterschap "De Striene" de afgelopen jaren de gemeente,
populair gezegd, nog al eens "een been uitgetrokken".
Zo wordt sedert enkele jaren nu ook het gebouwd dat afwaterd op het Hollandsch
Diep aangeslagen.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan ver-
volgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten
in te stemmen met het voornemen van het college om naar aanleiding van het
rapport inzake de concentratie van de waterschappen De Oude Prinslandse
Polder, De Striene, De Volkerakpolders en de Willemspolder, bij de gedepu
teerde staten van Noord-Brabant bezwaar in te dienen tegen het opnemen van
de kern van Willemstad in het waterschapsgebied.
In de reactie op het rapport zal er voorts op worden gewezen dat het gebouwd
25 a 30% van de zetels in het dagelijks bestuur dient te verkrijgen ongeacht
de toe te passen verdeelsleutel.
Dit percentage is gerelateerd aan de verhouding gebouwd-ongebouwd in de to
tale opbrengst aan waterschapslasten.
Instelling van een vertrouwenscommissie in verband met de vervulling van de
vacature van burgemeester alsmede vaststelling van een verordening terzake.
De voorzitter stelt voor om, alvorens tot instelling van de vertrouwenscommis
sie en tot aanwijzing van haar leden over te gaan, de verordening terzake
vast te stellen.
De heren de Visser, van derSluijs en Hoekwater verklaren achtereenvolgens dat
respectievelijk de P.v.d.A.-fractie, C.D.A.-fractie en de V.V.D.-fractie met
de voorgestelde verordening accoord gaan.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan over
eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot vaststel
ling van de "Verordening op de vertrouwenscommissie in verband met de vervul
ling van de vacature van burgemeester."
De voorzitter vraagt vervolgens welk raadslid van iedere fractie kandidaat
wordt gesteld voor het lidmaatschap van de vertrouwenscommissie.
De heer Tuinman zegt dat de fractie van de P.v.d.A. de heer de Visser als
kandidaat heeft aangewezen.
De heer Versteeg zegt dat de C.D.A.-fractie de heer van der Sluijs kandidaat
stelt.
Tenslotte zegt de heer Hoekwater dat hijzelf namens de fractie van de V.V.D.
kandidaat is.
-De-