-2- Naar aanleiding van ingekomen stuk nr. 2 zegt de heer Tuinman namens de P.v.d.A.-fractie het volgende. In het schrijven van het streekgewest wordt gesteld dat bij de vaststelling van de gemeentelijke bijdragen, in het kader van de bijzondere schoolgymnas- tiek en medische logopedie, abusievelijk een verdeling heeft plaatsgevonden over alle samenwerkende gemeenten. De gemeenten, dus ook Willemstad, worden geconfronteerd met een herziene vaststelling. In het geval van onder andere Willemstad valt er door het streekgewest een bedrag te vorderen. Andere gemeenten krijgen geld gerestitueerd. Wat, met de ter beschikking van de fractie staande gegevens, niet duidelijk werd, was waarom Bergen op Zoom niet in de verdeling meedoet. Die gemeente krijgt het gehele bedrag bij de herziening gerestitueerd. Moet hieruit worden opgemaakt dat Bergen op Zoom bijzondere schoolgymnastiek en medische logopedie op een andere wijze organiseert? De voorzitter antwoordt dat inderdaad gesteld kan worden dat Bergen op Zoom een en ander op een andere wijze organiseert. Bij de vaststelling van de ver rekening was de verificateur niet op de hoogte van het feit dat de gemeente Bergen op Zoom niet meedeed in de samenwerkingsregeling vandaar dat deze gemeente abusievelijk een bedrag van ƒ.10.000,in rekening werd gebracht. Deze foutieve doorberekening is nu gecorrigeerd wat inhoudt dat de gemeente Willemstad ƒ.237,moet bijbetalen. De heer Tuinman vraagt of bekend is waarom de gemeente Bergen op Zoom niet meedoet aan dit onderdeel binnen het streekgewest. De voorzitter zegt hier het antwoord op schuldig te moeten blijven aangezien niet bekend is bij het college waarom Bergen op Zoom niet meedoet. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders de ingekomen stuk ken voor kennisgeving aangenomen. Beschikbaar stellen van een krediet voor de aanschaf van reprografische appa ratuur Namens de fractie van het C.D.A. zegt de heer Dane moeite te hebben met dit voorstel waarbij wederom maar één offerte van een leverancier wordt overgelegd. Dat het C.D.A. moeite heeft met één offerte is door de fractie al vaker gezegd, doch meestal kon zij instemmen met het voorstel omdat het college de fractie kon overtuigen van het waarom van slechts één offerte. De reden van één offerte is deze keer gelegen in het feit dat de sbencilkamer van de secretarie geheel is ingericht met apparatuur van hetzelfde merk. Een merk dat goed bekend staat en waarmee de gemeente Willemstad altijd al heeft gewerkt. Toch zet het feit, dat de in 1980 aangeschafte stencilmachine en de in 1981 aangeschafte scanner blijkbaar hard aan vervanging toe zijn en regelmatig reparaties verlangen, de C.D.A.-fractie aan het denken. Voor zover bekend zijn de machines toch steeds optimaal in onderhoud geweest? Toch blijkt uit de offerte de restwaarde van de machines zeer minimaal. Het lijkt het C.D.A. daarom ook zinvol om ook offertes bij andere leveranciers van stencilmachines enz. op te vragen. Het bedoelde merk wordt nu exclusief door maar één bedrijf verkocht. Het gevaar bestaat, door automatisch steeds voor dit merk en deze leverancier te kiezen, dat ontgaat wat andere merken te bieden hebben. Ook is het gevaar aanwezig dat de leverancier in offertes en met prijzen ge bruik gaat maken van zijn positie. Naar het idee van het C.D.A. is dit thans namelijk het geval. Rekening houdende met de R.I.B.-korting en inruil van een jaar" oude stencilmachine, gaat een nieuwe stencilmachine model 4170 de gemeente ƒ.6.937,70 incl. b.t.w. kosten blijkens het voorstel. Het is de C.D.A.-fractie bekend dat twee maanden terug, hetzelfde bedrijf, dezelfde machine, van hetzelfde model, aan een ander voor een lager bedrag heeft aangeboden. Ook rekening houdend met de R.I.B.-korting en de inruil van een 10 jaar oude handmachine werd een nieuwe stencilmachine, model 4170, aangeboden voor ƒ.6.188,incl b.t.w. -Dit- Dit geeft maar liefst een verschil van ƒ.749,70 waarbij in het geval van de gemeente Willemstad een heel wat betere machine wordt ingeruild namelijk een 5 jaar oude electrische ten opzichte van een 10 jaar oude handmachine. De heer Dane zegt desgewenst bewijzen hiervan te kunnen overleggen. Gezien bovenstaande kan het C.D.A. dan ook niet accoord gaan met het voorstel van burgemeester en wethouders. Verder merkt de heer Dane neg cp dat cp het moment dat de leverancier vernam, dat ook een concurrend bedrijf in aanmerking kwam, het door de gemeente Willem stad aangezochte bedrijf met een totaal nieuwe en veel gunstiger offerte op tafel kwam. Hiermee zij duidelijk dat praten met andere firma's wel degelijk zin heeft. Voor wat betreft de electronische scanner, zegt de heer Dane dat, volgens de offerte en het college-voorstel een nieuwe scanner model 1593, met inruil van een nog maar 4 jaar oude scanner en op R.I.B.-condities ƒ.4.789,75 incl. b.t.w. gaat kosten. Ook deze scanner werd aan de eerder genoemde instantie aangeboden en wel voor een bedrag van ƒ.4.730,25 incl. b.t.w. zonder inruil van een "oude" scanner. Een rekensommetje laat zien dat de gemeente dus ƒ.60,meer moet betalen en ook nog de oude scanner moet inleveren. Het C.D.A. vindt zaken doen met dit bedrijf een hoogst merkwaardige gang van zaken Op korte termijn heeft het C.D.A. geen vergelijkbare cijfers beschikbaar voor wat de prijs van de vergaarmachine betreft doch de heer Dane wil er nadruk kelijk op wijzen dat het in het college -voorstel genoemde merk niet exclu sief door de bedoelde firma op de markt wordt gebracht. Ook concurrerende be drijven hebben deze machine in hun programma. Het lijkt daarom dan ook zinvol om bij andere bedrijven offerte aan te vragen voor een vergaarmachine. Wat in het voorstel van het college wel aanspreekt is het voornemen om alvorens tot aanschaf van een vergaarmachine over te gaan zo'n machine een tijdje op proef te nemen om te bezien of deze voldoet voor de geplande werkzaamheden. Immers eerder is al gebleken dat een vergaarmachine niet voldeed bij gebruik van tweezijdig bedrukt stencilpapier en er moet te allen tijde worden voorkemen dat door de aanschaf van een vergaarmachine duurder papier gebruikt moet gaan worden. Gezien dit alles is de C.D.A.-fractie van mening dat het college berer het voorstel terug kan nemen om de zaak nog eens kritisch te bekijken. De heer Hoekwater zegt dat de fractie van de V.V.D. van mening is dat eerst een volledig overzicht van de problematiek met betrekking tot het vermenig vuldigen van informatie aan de raad voorgelegd dient te worden alvorens tot aanschaf van apparatuur kan worden overgegaan. Bij de begrotingsbehandeling 1985 heeft de fractie van de V.V.D. hierover al vragen gesteld. Toen is toegezegd dit nader te zullen bezien. In het college voorstel wordt met geen woord over dit onderwerp gerept. De stencilkamer dient naar de mening van de V.V.D. geen drukkerij te worden. Natuurlijk dient de secretarie te beschikken over kopieerapparatuur ten be hoeve van afdrukken die snel en in een kleine oplage benodigd zijn. Vermenig- vuldigwerk met een grotere oplage zoals de Brillant, de raadsstukken en be grotingsstukken dienen vplgens de fractie van de V.V.D. buitenshuis verzorgd te worden door een vakmap. Alvorens dus de gemeente zich weer voor 5 jaar aan hetzelfde bedrijf en de zelfde apparatuur bindt acht de V.V.D. het raadzaam eerst een volledig plan ter tafel te brengen waaruit blijkt wat in de toekomst de bedoeling is van het vermenigvuldigwerkBovenstaande is voor de V.V.D.-fractie reden tot afwijzing van het voorstel van burgemeester en wethouders. De voorzitter antwoordt dat de prijzenvergelijking van de heer Dane op zich vrij interessant is. Een particulier bedrijf koopt echter wat makkelijker dan de overheid. Desalniettemin is door het college een en ander wel geverifieerd en het-bedrijf Gestetner heeft de prijzen zoals deze voor particuliere bedrij ven worden gehanteerd doorgegeven. Hieruit blijkt dat deze prijzen aanzien lijk hoger liggen dan de bedragen die de gemeente zijn geoffreerd. Gestetner heeft namelijk een contract met het Rijksinkoopbureau (R.I.B.) en de gemeente -koopt-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 119