-s- maar dat Willemstad toch voldoende belang zou hebben bij de algemene zorg van het waterschap voor de bewoonbaarheid en leefbaarheid, zodat opneming in waterschaps- verband gerechtvaardigd is. Welke belangen worden hier bedoeld? In het betreffende rapport heeft de fractie van het C.D.A. hieromtrent niets kunnen ontdekken. De fractie van het C.D.A. meent juist dat, gezien het bijzondere karakter van de Willemstadse grachten, opneming in een nieuw waterschap van de kern Willem stad niet wenselijk is hetgeen nóg eens wordt onderstreept door het feit dat de vesting Willemstad qua ontwatering helemaal niets te maken heeft met het omringende poldergebied. De fractie van het C.D.A. kan dan ook volledig instemmen met het voorstel om de door het college opgestelde bezwaren tegen het opnemen van de kern Willem stad in het waterschapsgebied,bij het provinciaal bestuur naar voren te brengen. De voorzitter is het met de heer de Visser eens dat de raad hier op vrij korte termijn een oordeel wordt gevraagd. Gezien het tijdstip waarop het betreffende rapport bij de gemeente is ingekomen, valt het college hier echter niets te verwij ten. Wat betreft de lusten en lasten van een en ander zegt de voorzitter dat het op nemen van de kern Willemstad in waterschapsverband tot gevolg heeft dat alle eigenaren van gebouwde en ongebouwde eigendommen in de vesting waterschaps lasten moeten gaan betalen. Voor de gemeente zelf betekent dit dat straks rekening gehouden moet worden met waterschapslasten voor 40 ha. gemeentelijk ongebouwd eigendom. Deze lasten zullen jaarlijks ongeveer 130,a 140,per hectare be dragen. Voor de gebouwde gemeentelijke eigendommen binnen de vesting zal de gemeente eveneens een aanslag gaan ontvangen. Voor een eigenaar van een woning binnen de wallen zullen de waterschapslasten, afhankelijk van de grootte van de woning, 50,a 80,per jaar gaan bedragen. Wanneer we dit alles bij elkaar optellen betekent dit, aldus de voorzitter, dat er straks een behoorlijk bedrag vanuit de gemeentekas en vanuit de gemeenschap van de kern van Willemstad naar de kas van het waterschap zal vloeien. Het college heeft niet kunnen ontdekken dat er tegenover deze lasten ook lusten staan. Iet opnemen van de kern van Willemstad in waterschapsverband betekent dan ook, voor zover het college dit heeft kunnen beoordelen, uitsluitend een lastenver zwaring waar geen handelingen van het waterschap tegenover staan die voor de gemeente kostenverlagend zouden kunnen gaan werken. Het industrieterrein Moerdijk zal niet in waterschapsverband worden opgenomen omdat dit terrein nog in het recente verleden werd ontpolderd. De filosofie die hier achter zit berust op het feit dat het Industrie- en Havenschap Moer dijk aan het waterschap "De Striene" in verband met de aanleg van het industrie terrein Moerdijk een zogenaamde ontpolderingsvergoeding heeft moeten betalen. Met die ontpolderingsvergoeding kan "De Striene" de lasten dragen van de kapi taalsuitgaven die het waterschap indertijd vóór de aanleg van het industrie terrein voor het betreffende gebied heeft gedaan. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan investeringen voor watergangen en wegen die destijds zijn gedaan. Met de door het Industrie- en Havenschap te betalen ontpolderingsvergoeding zijn indertijd de provinciale staten accoord gegaan. De voorzitter weet niet of de werkgroep die ten behoeve van de concentratie van de waterschappen voorbereidend werk heeft verricht nog bereid is om terzake informatie te komen verstrekken. Die werkgroep heeft zijn taak inmiddels immers ver afgerond. De voorzitter denkt wel dat het mogelijk is om bijvoorbeeld iemand van die werkgroep uit te nodigen om in een informele bijeenkomst van de raad over een en ander uitleg te geven. -We-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1985 | | pagina 10