m -ïi- verwerkt kunnen worden. Het treffen van voorzieningen elders in het land om ziekenhuisafval te verwerken zal een kostbare aangelegenheid zijn. Waarom neemt het streekgewest het stoppen met de V.V.R. niet mee in de alternatieven? Binnen het bestuur van de gemeenschappelijke regeling "open baar lichaam Vuilverwerking Roosendaal" wordt sinds kort gesproken over de vraag of het beëindigen van de gemeenschappelijke regeling een oplossing kan bieden voor de afvalverwerking op de middellange/lange termijn. Theoretisch is er een mogelijkheid de regeling te beëindigen; praktisch is die mogelijkheid er misschien ook. Bij de behandeling van de begroting 1984 in de decembervergadering van 1983 heeft de heer van der Sluijs naar aan leiding van krantenberichten vragen gesteld over het stoppen met de V.V.R. De kosten tot beëindiging van de gemeenschappelijke regeling zullen hoog zijn. Op een gegeven moment zal toch een antwoord gegeven moeten worden op de vraag of de kosten van het stoppen inclusief de daaruit voortvloeiende personeelslasten enz., voor de zes c.q. achttien gemeenten plus het elders gecontroleerd storten van het afval, toch niet goedkoper is dan doorgaan met de V.V.R. De heer Hoekwater heeft reeds gewezen op het feit dat de vuilverbrandings installatie maar over één oven beschikt. Als die uitvalt moet er gestort worden. Het alternatief om met de V.V.R. te stoppen wordt binnen de kring van de V.V.R. steeds serieuzer naarmate een ander gebruik dan thans door de zes gemeenten steeds verder weg raakt. Hoe meer blijkt dat het alternatief waarop nu gestudeerd is, namelijk het verbranden van ziekenhuisafval, niet haalbaar iszal een studie naar de gevolgen van het beëindigen van de V.V.R. steeds dichterbij komen. De voorzitter hoopt dat er dan geen studie behoeft te worden verricht die ƒ.100.000,kost met als resultaat dat de V.V.R. niet kan worden beëindigd. In de reactie naar het streekgewest zal gesteld worden dat een onderzoek naar een privaatrechtelijke mogelijkheid voor inzamelirg en transport van af valstoffen op de lange termijn niet op voorhand uitgesloten moeten worden. Wellicht kan privatisering van een huisvuilophaaldienst goedkoper zijn dan wanneer de overheid deze taak verricht. In deze tijd moet een structuur verandering niet geschuwd worden. De heer Hoekwater denkt dat de fractie van de V.V.D. en wellicht meerdere leden van de raad blij zijn met het betoog van de voorzitter met betrekking tot het stoppen van de V.V.R. Het is beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het steeds opnieuw moeten investeren in een versleten installa tie zonder ooit het uitzicht op een rendabele installatie te hebben, is geen oplossing. Het nemen van een besluit om te stoppen met de V.V.R. zal moei lijk zijn, maar moet wel degelijk overwogen worden. Met de voorzitter is de heer Hoekwater van mening dat een onderzoek om te stoppen met de V.V.R. niet ƒ.100.000,behoeft te kosten. Het licht dat de heer Hoekwater aan het einde van die lange tunnel zag gloren, is nog meer licht geworden naar aanleiding van het betoog van de voorzitter betreffende de verwerking van ziekenhuisafval. De fractie van de V.V.D., was niet op de hoogte van het feit dat er een wettelijke regeling op komst is voor de verwerking van ziekenhuisafval zodanig dat het afval ook grensoverschrijdend vervoerd mag gaan worden. Onder druk van de rijks- en provinciale overheid kan wellicht in dit kader een oplossing voor de V.V.R. worden gevonden. De fractie van de V.V.D. blijft bij haar opmerkingen betreffende de verho ging van het stortrecht voor de Kragge. De voorzitter heeft aangegeven dat in wezen aan de verhoging van het tarief goede argumenten ten grondslag lig gen c.q. er begrijpelijke redenen zijn dat het tarief omhoog gaat. Het zou de heer Hoekwater niet verwonderen als het stortrecht voor de Kragge terecht komt op of omstreeks het storttarief dat in Zevenbergen in rekening gebracht wordt. Gecontroleerd storten heeft behoorlijk wat personeelslasten tot ge volg. De gemeenten moeten bereid zijn daarvoor te betalen. De forse verho ging is naar de mening van de fractie van de V.V.D. geen onredelijke verho ging -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 45