-7- hen bewoonde woning kadastraal bekend gemeente Willemstad, sectie C num mers 630 en 1130, plaatselijk bekend Stadsedijk 12; II. als aanvullende voorwaarde te stellen dat gedurende de eerste vijf jaren ƒ.3.000,per jaar extra afgelost moet worden; III.aan de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieube heer te verzoeken uit 's Rijks kas 50% bij te dragen in het eventuele verlies voortvloeiende uit de onder I bedoelde zekerheidsstelling. Aanvragen en aanvaarden van rijksvoorschotten voor de woningen Prins Willem Alexanderstraat 10 en Prins Johan Frisostraat 12. Overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders wordt zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besloten: tot het aanvragen en aanvaarden van rijksleningen, alsmede een jaarlijkse bijdrage in het exploi tatietekort voor de aangekochte voormalige woningwetwoningen Prins Johan Frisostraat 12 en Prins Willem Alexanderstraat 10. Reactie op de notitie Perspectief op een streekgewestelijk afvalstoffen beleid. De heer van der Sluijs deelt mede dat de fractie van het C.D.A. accoord kan gaan met het verrichten van een onderzoek naar de stortmogelijkheden te Zeven bergen Gevraagd wordt of de gemeente Bergen op Zoom in een monopoliepositie komt te verkeren nu voor de afvalverwerking op korte termijn de afvalstoffen van de samenwerkende gemeenten op de Kragge kunnen worden aangeboden. Hoe zal het storttarief voor de Kragge zich in de toekomst ontwikkelen? Kan het tarief jaarlijks ongelimiteerd stijgen? De fractie van het C.D.A. zou ook gaarne vernemen wat de positie van het openbaar lichaam Vuilverwerking Roosendaal (V.V.R.) in dit kader is. Wat zijn de financiële consequenties voor de zes gemeenten die hun afvalstoffen doen verbranden in verhouding tot de in de notitie vermelde oplossingen voor de afvalstoffenproblematiek. Graag verneemt de fractie van het C.D.A. waarom de Kragge niet bij het ge houden locatieonderzoek naar mogelijke stortplaatsen is belicht. Mevrouw Kroon zegt namens de fractie van de P.v.d.A. het volgende: "Dat er een hoop werk verricht moet gaan worden op het gebied van de afval stof fenverwerking is duidelijk. Dat dit echter wel noodzakelijk is, is lang zaam zéér duidelijk geworden. Wij denken dat de notitie van het Streekgewest goed gefundeerd is en dat geprobeerd is aan alle eisen en verlangens van Rijk en gemeenten tegemoet te komen. Eén strukturele oplossing in het kader van de Afvalstoffenwet en het provin ciaal afvalstoffenplan is vooralsnog niet te geven. Juist daarom is er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen oplossingen op korte, middellange en lange termijn. Gestreefd is naar een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde aanpak. Ook het financiële aspect wordt niet uit het oog verloren. Terecht wordt op gemerkt dat niet alleen samengewerkt zal moeten worden op het gebied van het storten en het verwerken van de afvalstoffen, maar ook dat samenwerking nodig zal zijn bij het inzamelen en transport. Het belangrijkste punt uit de notitie van het streekgewest is het locatie- onderzoek geweest. Hieruit blijkt dat er in ons gewest eigenlijk geen gebied aan te wijzen valt dat aan de combinatie van gecontroleerd storten en indus triële afvalverwerking op één terrein kan voldoen. Hierdoor wordt de planning voor de middellange en lange termijn bemoeilijkt. Voor wat betreft de planning op de korte termijn lijken er minder problemen te zijn. De stortplaats "De Kragge" kan vanaf juli 1984 tot 1988 gebruikt gaan worden met een storttarief van ƒ.20,18 per ton. Waarop is echter een verhoging van deze prijs met ruim 30% per 1 januari 1985 gebaseerd? Overleg met de gemeenteraad van Bergen op Zoom met betrekking tot de exploitatie van "De Kragge" lijkt ons op zijn plaats. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 41