-36- Wanneer die investeringen niet worden gedaan dan zal de installatie stop gezet moeten worden. Stopzetten betekent echter dat reeds geïnvesteerde miljoenen worden weggegooid. De zes bij de V.V.R. aangesloten gemeenten draaien dus eigenlijk als het ware in een vicieuze cirkel Voor dit probleem is eigenlijk maar één oplossing, namelijk dat een alternatieve bestemming voor de oven wordt gevonden, tenzij de installatie in de streekgewestelijke afvalverwijdering wordt geïntegreerd. Er zijn nogal wat opmerkingeigemaakt over de decentralisatie in haar alge meenheid. Het afstoten van taken door het rijk zonder dat daar een geldelijke tege moetkoming tegenover staat, is een manier van decentraliseren waarop de ge meenten niet zitten te wachten. Voorts zal het rijk moeten beseffen dat door decentralisatie de invloed van lagere overheden, waaronder de gemeenten, wordt opgevoerd. Decentralisatie mag dan ook niet samengaan met een hoop regels van bovenaf. In dit verband noemt de voorzitter het vestigingsbeleid voor huisartsen. Dit beleid wordt naar de gemeenten gedecentraliseerd maar door de centrale overheid wordt voorgeschreven hoeveel inwonex^s een praktijk dient te omvatten. Dit is nu typisch een vorm van decenti^alisatie waar niemand op zit te wachten. Decentralisatie moet inhouden dat het rijk de lagere overheid vrij laat orr. bepaalde activiteiten op haar eigen manier te regelen of juist niet te regelen. Tenslotte zegt de voorzitter dat de ontwerp-begroting 1985 geen reden geeft tot ontevredenheid. We mogen ons gelukkig prijzen, aldus de voorzitter, dat de gemeente finan cieel nog zoveel kan doen. Er dient wel rekening mee te worden gehouden dat de verplichtingen die de gemeente in 1985 aangaat hun weerslag zullen hebben op de financiële ruimte in de komende jaren. In de loop van 1985 zal de raad een voorstel bereiken over het vaststellen van een andere procedure voor de begrotingsbehandeling. Overigens vindt de voorzitter dat de V.V.D.-fractie er wel erg snel'vanuit gaat dat dan een procedure zal worden vastgesteld zoals die fractie zich voorstelt. Het kan best eens zijn dat de meerderheid van de raad over de betreffende procedure anders denkt dan de V.V.D.-fractie. Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan wethouder Munters om in te gaan op zaken die zijn portefeuille betreffen. De heer Munters zegt dat het college zich waarschijnlijk best kan verenigen met de door de C.D.A.-fractie gemaakte opmerking dat de uitvoering van de tweede fase van de vernieuwing van het rioolnet, die voor 1986 is gepland, beter kan worden opgeschort zolang de riolering die de tweede fase omvat nog zonder problemen functioneert. Dit met het oog op het feit dat voor die tweede fase geen specifieke rijksvergoeding kan worden verkregen. In die tussentijd zou can inderdaad zoals de C.D.A.-fractie voorstelt een reserve voor die tweede fase kunnen worden opgebouwd. Wat dit betreft kan de raad hierover beslissen als hij de jaarrekeningen vaststelt. De heer Munters vermoedt dat ook onder het regime van de nieuwe Wet Gemeen schappelijke Regelingen de huisvuilophaaldienst van de gemeenten Fijnaart ca., Klundert en Willemstad zal kunnen blijven draaien. Eén van de gemeenten, te weten Klundert, ligt weliswaar buiten het samenwerkingsgebied van het streekgewest, maar vanwege het feit dat het hier maar om een kleine gemeen schappelijke regeling gaat, zal dit naar alle waarschijnlijkheid niet zoveel problemen geven. De heer Munters wil op de gemeentelijke herindeling niet al te uitgebreid ingaan omdat dit ondei-werp in de toekomst wellicht nog nader aan de orde zal komen. Met de drie x^aadsfracties heeft het college met verbazing geconstateerd dat de herindeling van gemeenten met minder dan 10.000 inwoners weer zeer actueel is. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 227