-33- Het schoolzwemmen is nu een prioriteit, maar om financiële redenen zou dit in de toekomst wel eens kunnen veranderen. Met betrekking tot de vervoerskostenregeling ex artikel 13 der Lager- onderwijswet 1920 zegt de voorzitter dat steeds wordt getracht het vervoer van schoolgaande kinderen zoveel mogelijk te combineren. Ten behoeve van de opsteling van de ontwerp-begroting wordt er vooraf advies gevraagd aan de hoofden van de openbare scholen, terwijl ook bij de hoofden van de bijzondere scholen gegevens worden opgevraagd. Met het van de hoofden ontvangen advies wordt zoveel mogelijk rekening gehou den. Het geld is echter schaars, zodat niet alle verzoeken kunnen worden in gewilligd. Hoe de exploitatie van de openbare scholen na 1 augustus 1985 zal verlopen is inderdaad op dit moment nog niet erg duidelijk. De voorzitter vreest dat als straks het rijk de kosten van het onderwijs zelf direct gaat dragen, dus zonder tussenkomst van de gemeente, dit gepaard gaat met lagere vergoedingen en uitkeringen. Het is dan ook niet ondenkbaar dat de openbare- en bijzondere scholen na 1 augustus 1985 met lagere vergoedingen rond moeten zien te komen, dan ze nu van de gemeente krijgen. De vraag zal zich dan ongetwijfeld voor doen of de gemeente bij moet springen. Uit hetgeen de fracties van het C.D.A. en de V.V.D. over de recreatieve ont wikkelingen hebben gezegd, concludeert de voorzitter een omschakeling van het tot nu toe gevoerde beleid. De fractie van de P.v.d.A. heeft heel duidelijk gezegd voor een kwalitatieve verbetering van de recreatie te zijn. In het Toeristisch Recreatief Ontwikkelings-Plan (T.R.O.P.), dat overigens nog maar in concept gereed is, zit Willemstad als het ware in drie banen. De eerste baan is een verbinding tussen Oost- en West Brabant. Er wordt rekening mee gehouden dat er een recreatieve ontwikkeling zal plaatsvinden langs, het water aan de noord-kant van de provincie. Voorts gaat het T.R.O.P.er van uit dat het toerisme gestimuleerd zal worden in de baan tussen Rotterdam en Antwerpen, waarin Willemstad ook ligt. In de derde plaats verwacht het T.R.O.P. dat het watertoerisme zal toenemen, het geen dus ook Willemstad raakt. Tenslotte verwacht het T.R.O.P. nog een toename van vooral de duurdere verblijfsrecreatie Uitgaande van het T.R.O.P. komt Willemstad in een regio te liggen waar zowel het Rijk als de provincie recreatieve ontwikkelingen niet zullen schuwen. De grote vraag voor de raad zal dan ook in de komende jaren zijn, hoe hij hier' tegenover staat. Want uitbreiding van de verblijfsrecreatie betekent meer staanplaatsen, een toename van het watertoerisme waarschijnlijk een extra jachthaven en ga zo maar door. Afgewogen zal dus moeten worden of de raad dergelijke ontwikelingen binnen de grenzen van Willemstad voorstaat. Bij die afweging dient mede in ogenschouw te worden genomen wat de consequen ties zijn als die ontwikkelingen niet positief worden benaderd. Zo zou een negatieve rhouding wel eens tot gevolg kunnen hebben dat het toerisme ongereguleerd verder groeit en dat er over zaken wordt beslist zonder dat de gemeente hierbij wordt betrokken. Voorts zou het dan weieens kunnen zijn dat er in de omgeving allerlei voor zieningen worden getroffen maar dat de vesting Willemstad vanwege haar aantrek kingskracht toch meer toeristen krijgt te verwerken. We zullen ons dus moeten afvragen, aldus de voorzitter, of we er wijs aan doen als recreatieve ontwikkelingen niet positief tegemoet worden getreden. In het komende begrotingsjaar zal een diepgaande, openhartige discussie over deze materie moeten worden gevoerd. Met betrekking tot de op handen zijnde grenswijziging zegt de voorzitter dat aanvankelijk het voornemen bestond om het Hellegatsplein vanaf de Volkerak- sluizen over te doen van Willemstad naar de gemeente Oostflakkee. De toen- malige minister van Binnenlandse Zaken Rood, is bij nader inzien hierop terug gekomen -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 224