■-33- tijd kunnen dan ook zeker adviezen van deze commissie werden verwacht. Met betrekking tot het 'lang parkeren" zegt de voorzitter dat het hoofdzake lijk mensen zijn die er met hun jacht op uit trekken, die in Willemstad voor langere tijd hun auto parkeren. Hopelijk is dit probleem, door de aanleg van het parKeerterrexn in ue ncnterstraat opgelost. Vanwege de watersportvereniging zijn aan de ligplaatshouders van de jachthaven stickers uitgereikt met het verzoek deze op hun auto te plakken. Zodoende kan dan worden nagegaan in hoeverre door de ligplaatshouders van het parkeerterrein in de Achterstraat gebruik wordt gemaakt. Overigens valt er aan het "lang-parkeren" weinig te doen. Parkeert iemand zijn auto voor bijvoorbeeld zes weken op een plaats in de vesting waar parkeren niet verboden is dan is daar niets tegen te doen. Door het invoeren van zogenaamde blauwe zones kan het "lang-parkeren" worden tegengegaan, maar degenen die maar een paar uren willen parkeren zijn daar dan ook de dupe van. In verband hiermede is het beter parkeergelegenheid te creeëren zoals bijvoorbeeld in de Achterstraat is gebeurd waarop de lang- parkeerder zijn auto kwijt kan. In het afgelopen jaar zijn er heel wat woorden gewisseld over de markt, zoals hoe groot mag de markt zijn, hoe klein moet hij worden en waar moet hij wor den gehouden. Over dit soort zaken heeft het college met de plaatselijke middenstandsvereniging gesproken. Deze vereniging is, naast de markthandel en de consument, ook vertegenwoordigd in de door het college ingestelde commis sie voor de markt- en straathandel. De commissie zal zeker te zijner tijd het college adviseren over het te voeren marktbeleid. Momenteel wordt in verband met de renovatie van de Voorstraat de markt op het parkeerterrein in de Achterstraat gehouden. Zowel de marktkooplui als de con sument zijn over deze (tijdelijke) locatie zeer tevreden. Voor het zomersei zoen 1985 dient echter een andere, definitieve locatie voor de weekmarkt te worden gekozen; het parkeerterrein dient dan immers weer beschikbaar te zijn voor de "lang-parkeerders" c.q. de houders van ligplaatsen in de jachthaven. Overigens is goede parkeergelegenheid toch een onderdeel van het service pakket voor houders van vaste ligplaatsen in de jachthaven. Het college is van mening dat een markt thuishoort in het centrum van een kern en dat derhalve de markt naar de Voorstraat terug moet. Daarbij komt, volgens de voorzitter, dat de middenstanders best over een paar maanden zullen zeggen van laat de markt maar terugkomen op de Voorstraat, want het is hier thans zo stil. Het is immers toch zo dat naast de concurrentie die de midden stand van de markt ondervindt, de markt ook een aantrekkingseffect heeft voor de consument, waarvan ook de middenstand profiteert. Alle fracties hebben laten weten dat zij met belangstelling de beleidsnotitie inzake vent- en standplaatsvergunningen tegemoet zien. De fractie van de P.v.d.A. heeft daarenboven nog gesteld dat zij het beleid ten behoeve van de middenstand terdege zal toetsen. In Nederland is er vrijheid van ondernemerschapAls in een bestemmingsplan tien woningen in een straat voor detailhandelsactiviteiten zijn bestemd dan is er niets tegen te doen als er in elk van die tien panden een kruidenierswinkel komt; een en ander is geheel vrij. Het weigeren van een vent- of standplaatsvergunning ter bescherming van de plaatselijke middenstand is blijkens uitspraken van de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State niet toegestaan. Wel mogen in het belang van de openbare orde en de verkeersveiligheid dergelijke vergunningen worden geweigerd of op die grond' het aantal uit te geven vent- en standplaatsvergunningen aan een maximum worden gebonden, het beschermen van de plaatselijke middenstand, zoals de voorzitter uit de woorden van de P.v.d.A.-fractie heeft begrepen., zal derhalve zonder meer niet mogelijk zijn. Van jaar tot jaar kan worden beoordeeld of het schoolzwemmen nog financieel verantwoord is. =-~Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 223