Si- De situatie in Helwijk, waarbij een groep baldadige jeugd de buurt nogal wat overlast bezorgde, heeft de rijkspolitie gelukkig weer onder controle. Het gaat hier overigens maar om een kleine groep raddraaiers zodat de zaak ook weer niet te veel gedramatiseerd mag worden. De vorming van zogenaamde burgerwachten spreekt het college geenszins aan. We zijn echt verkeerd bezig, aldus de voorzitter, als iedereen eigen rechter gaat spelen. Het probleem bij de rampen-bestrijding is, dat er onvoldoende of helemaal geen materiaal is om ingeval van een calamiteit effectief op te kunnen treden. De vraag doet zich dan voor wie de financiële middelen voor de aanschaf van materialen beschikbaar moet stellen en wie kosten voor onderhoud en dergelijke moet dragen. De heer de Visser heeft, aldus de voorzitter, terecht geconstateerd dat Wil lemstad met zijn 3300 inwoners te klein is om dit alles te bekostigen. Bij voortduring wordt echter gesteld dat brandpreventie en dergelijke primair een gemeentelijke aangelegenheid is. De brandblusinstallatie op de Volkeraksluizen dient uitsluitend ter bescher- ming van het comnplex zelf en is dus niet gericht op hulpverlening aan derden. Het is dan ook noodzakelijk dat voor die hulpverlening voorzieningen op het complex worden aangebracht. De fractie van de V.V.D. heeft mede de ernst van deze situatie onderkend en derhalve de raad terzake een motie voorgelegd. Deze motie zit echter volgens de voorzitter op twee sporen. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het Volkeraksluizencomplex. Bij de minister van Verkeer en Waterstaat en de directeur-generaal van Rijkswater staat ware er derhalve op aan te dringen dat de plannen voor de aanleg van brandblusvoorzieningen op net sluizencomplex gerealiseerd dient te worden. Op het moment dat Rijkswaterstaat wordt gevraagd om schepen uit te rusten met brandblus- en rampenbestrijdingsmateriaal belanden we volgens de voorzit ter in de beroemde discussie wie er verantwoordelijk is voor de bestrijding van calamiteiten. Rijkswaterstaat heeft er nu juist de laatste jaren alles aan gedaan om te voorkomen dat haar schepen en haar personeel met de rampen bestrijding worden opgezadeld. Materiaal dat voor de rampenbestrijding voor handen was heeft Rijkswaterstaat dan ook terug genomen. In verband met een en ander lijkt het de voorzitter beter als bij de minister van Verkeer en Waterstaat met klem wordt aangedrongen op een brandblusinstal latie voor hulpverlening op het Volkeraksluizencomplex en dat daarnaast in eerste instantie de minister van Binnenlandse Zaken maar ook de minister van Verkeer en Waterstaat worden gevraagd, er voor te zorgen dat er op de druk bevaren Rijn-Schelde verbinding goede hulpverleningsmogelijkheden komen. Wellicht dat de motie door de V.V.D-fractie overeenkomstig kan worden aange past Over verplaatsing van de slagbomen op de weg over het sluizencomplex kan het college op dit moment nog niets mededelen. Deze kwestie zal dan ook opnieuw door het college worden aangekaart. Een probleem hierbij is dat het beheer van het sluizencomplex en het beheer van de weg daarover in verschillende handen is. Ondanks de schorsing door de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State van het provinciaal bestuur tot toewijzing van polderwegen aan de gemeente, mag nog niet al te optimistisch over de af loop van deze kwestie worden gedacht. Het is weliswaar te hopen dat de Kroon in dezen een voor de gemeente gunstige beslissing neemt. Het zal zeker nog wel enkele jaren duren voordat de Kroon terzake beslist. Het is vrijwel zinloos om in die tussentijd op de gedeputeerde staten van Noord-Brabant druk uit te oefenen. Gedeputeerde staten hebben, gesteund door de provinciale staten, een zeer hard standpunt ingenomen, namelijk wegen bij gemeenten en waterlopen bij waterschappen. Bij vrijwel iedere ruilverkaveling wordt dit standpunt door gevoerd c.q. doorgedrukt. De gedeputeerde staten zullen dan ook zeker niet voordat de Kroon in deze kwestie een besluit heeft genomen, hun standpunt her zien. De commissie voor verkeersaangelegenheden heeft inmiddels een inventarisatie gemaakt van knelpunten in de verkeerssituatie in de gemeente. Te zijner tijd -tijd-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 222