Si-
De situatie in Helwijk, waarbij een groep baldadige jeugd de buurt nogal wat
overlast bezorgde, heeft de rijkspolitie gelukkig weer onder controle. Het
gaat hier overigens maar om een kleine groep raddraaiers zodat de zaak ook
weer niet te veel gedramatiseerd mag worden.
De vorming van zogenaamde burgerwachten spreekt het college geenszins aan.
We zijn echt verkeerd bezig, aldus de voorzitter, als iedereen eigen rechter
gaat spelen.
Het probleem bij de rampen-bestrijding is, dat er onvoldoende of helemaal
geen materiaal is om ingeval van een calamiteit effectief op te kunnen treden.
De vraag doet zich dan voor wie de financiële middelen voor de aanschaf van
materialen beschikbaar moet stellen en wie kosten voor onderhoud en dergelijke
moet dragen.
De heer de Visser heeft, aldus de voorzitter, terecht geconstateerd dat Wil
lemstad met zijn 3300 inwoners te klein is om dit alles te bekostigen. Bij
voortduring wordt echter gesteld dat brandpreventie en dergelijke primair een
gemeentelijke aangelegenheid is.
De brandblusinstallatie op de Volkeraksluizen dient uitsluitend ter bescher-
ming van het comnplex zelf en is dus niet gericht op hulpverlening aan derden.
Het is dan ook noodzakelijk dat voor die hulpverlening voorzieningen op het
complex worden aangebracht.
De fractie van de V.V.D. heeft mede de ernst van deze situatie onderkend en
derhalve de raad terzake een motie voorgelegd.
Deze motie zit echter volgens de voorzitter op twee sporen.
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het Volkeraksluizencomplex. Bij de
minister van Verkeer en Waterstaat en de directeur-generaal van Rijkswater
staat ware er derhalve op aan te dringen dat de plannen voor de aanleg van
brandblusvoorzieningen op net sluizencomplex gerealiseerd dient te worden.
Op het moment dat Rijkswaterstaat wordt gevraagd om schepen uit te rusten
met brandblus- en rampenbestrijdingsmateriaal belanden we volgens de voorzit
ter in de beroemde discussie wie er verantwoordelijk is voor de bestrijding
van calamiteiten. Rijkswaterstaat heeft er nu juist de laatste jaren alles
aan gedaan om te voorkomen dat haar schepen en haar personeel met de rampen
bestrijding worden opgezadeld. Materiaal dat voor de rampenbestrijding voor
handen was heeft Rijkswaterstaat dan ook terug genomen.
In verband met een en ander lijkt het de voorzitter beter als bij de minister
van Verkeer en Waterstaat met klem wordt aangedrongen op een brandblusinstal
latie voor hulpverlening op het Volkeraksluizencomplex en dat daarnaast in
eerste instantie de minister van Binnenlandse Zaken maar ook de minister van
Verkeer en Waterstaat worden gevraagd, er voor te zorgen dat er op de druk
bevaren Rijn-Schelde verbinding goede hulpverleningsmogelijkheden komen.
Wellicht dat de motie door de V.V.D-fractie overeenkomstig kan worden aange
past
Over verplaatsing van de slagbomen op de weg over het sluizencomplex kan het
college op dit moment nog niets mededelen. Deze kwestie zal dan ook opnieuw
door het college worden aangekaart. Een probleem hierbij is dat het beheer
van het sluizencomplex en het beheer van de weg daarover in verschillende
handen is.
Ondanks de schorsing door de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen
van bestuur van de Raad van State van het provinciaal bestuur tot toewijzing
van polderwegen aan de gemeente, mag nog niet al te optimistisch over de af
loop van deze kwestie worden gedacht. Het is weliswaar te hopen dat de Kroon
in dezen een voor de gemeente gunstige beslissing neemt. Het zal zeker nog wel
enkele jaren duren voordat de Kroon terzake beslist. Het is vrijwel zinloos
om in die tussentijd op de gedeputeerde staten van Noord-Brabant druk uit te
oefenen. Gedeputeerde staten hebben, gesteund door de provinciale staten, een
zeer hard standpunt ingenomen, namelijk wegen bij gemeenten en waterlopen bij
waterschappen. Bij vrijwel iedere ruilverkaveling wordt dit standpunt door
gevoerd c.q. doorgedrukt. De gedeputeerde staten zullen dan ook zeker niet
voordat de Kroon in deze kwestie een besluit heeft genomen, hun standpunt her
zien.
De commissie voor verkeersaangelegenheden heeft inmiddels een inventarisatie
gemaakt van knelpunten in de verkeerssituatie in de gemeente. Te zijner tijd
-tijd-