-28-
Volgens de plannen van de commissie Christiaanse zouden dus de "eigen" gemeen
telijke inkomsten door een verhoging van de onroerend goed-belastingen veel
en veel meer kunnen gaan bedragen. Er moet dan echter wel rekening mee worden
gehouden dat het rijk ongetwijfeld zijn uitkeringen gaat verlagen. Op dit
punt zullen we, aldus de voorzitter, heel voorzichtig dienen te zijn en dus
niet te vroeg de plannen van de commissie Christiaanse moeten toejuichen.
Ombuiging van het reservebeleid is niet zo eenvoudig, omdat vrijwel alle
rente van de opgebouwde reserves jaarlijks bij de algemene financiële midde
len wordt gevoegd. Dit betekent dat als reserves worden aangesproken, de
rente daarvan komt te vervallen en dus de financiële ruimte op de algemene
dienst kleiner wordt. Mede in dit verband dient derhalve nagegaan te worden
of aanwending van de reserves al of niet verantwoord is.
De voorzitter zegt toe dat bij de behandeling van de gemeenterekening 1982
aan de orde zal worden gesteld wat en hoe er gereserveerd dient te worden,
alsmede of de rente van de reserves in het vervolg aan de reserves moet
worden toegevoegd.
Een zaak als privatisering noopt tot grote voorzichtigheid. Elk voorstel dien
aangaande zal dan ook door het college goed onderbouwd warden, waarbij vooral cp
eventuele schadelijke neven-effecten en een mogelijke lastenverzwaring voor
de burger, gelet zal worden.
In zijn vergadering van 15 januari 1985 zal de raad worden voorgesteld de
Legesverordening zodanig te wijzigen, waardoor in het vervolg bij abonnements
houders die raadsstukken krijgen toegezonden de daaraan verbonden portikosten
geheel in rekening kunnen worden gebracht. Voorts zullen stukken voortaan zo
veel mogelijk tweezijdig worden bedrukt.
Een voorstel tot wijziging van het reglement van orde voor de raadsvergade
ring zal de raad in de loop van 1985 bereiken.
Met betrekking tot het functioneren van de gemeente is de positie van het
streekgewest Westelijk Noord-Brabant van groot belang. Een belangrijke rol
in die positie zal de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen gaan vervullen
De fractie van het C.D.A. heeft gevraagd om belangrijke punten op de agenda
voor de vergadering van de gewestraad voortaan eerst in de raadsvergadering
aan de orde te stellen. In verband hiermede wijst de voorzitter erop dat bij
de ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 11 december 1984 de agenda
stukken voor de vergadering van de gewestraad van 17 december 1984 waren gevoegd.
Geen van de raadsleden heeft hier toen echter op gereageerd.
Het is uiteraard een goede zaak dat onderwerpen die door de gewestraad zullen
worden behandeld zo veel mogelijk eerst tijdens de raadsvergadering becommen
tarieerd worden. Dit laatste is echter niet altijd mogelijk gezien de data
waarop de gewestraad en de gemeenteraad plegen te vergaderen.
Overigens kan de vertegenwoordiger van Willemstad in de gewestraad niet op
gedragen c.q. gedwongen worden een standpunt in te nemen dat niet het zijne
is. Dit betekent dus dat discussies van de raad over het streekgewest wel
degelijk diepgaand kunnen zijn, maar dat zij de vertegenwoordiger van de
gemeente in de gewestraad geenszins binden. De voorzitter wijst er echter op
dat ingevolge de nog niet van kracht zijnde nieuwe Wet gemeenschappelijke
regelingen gemeentelijke vertegenwoordigers ter verantwoording kunnen worden
geroepen door de gemeenteraad.
Hierdoor zal de invloed van de raad op beslissingen van onder meer het streek
gewest zeker toenemen.
In het verleden is getracht het binnenlands bestuur te reorganiseren door
van boven naar beneden de verschillende bestuursniveaus te wijzigen. Deze
reorganisatie is jammerlijk mislukt.
De nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen is de enige concrete nieuwe ont
wikkeling op het gebied van het binnenlands bestuur. Deze wet gaat niet uit
van een verandering in de bestuursstructuur van "boven naar beneden" maar
van samenwerking op regionaal niveau. Dat is een heel goede zaak omdat er
steeds meer taken komen die met name de wat kleinere gemeenten niet of nauwe
lijks alleen aankunnen.
-Het-