m
m
-21-
Naar aanleiding van hetgeen vermeld wordt bij de Comptabiliteitsvoorschriften
1985 spreken wij nogmaals waardering uit voor de tijdige omzetting van de be
groting. Dat gelat tevens voor de aangedragen oplossingen van gesignaleerde
problemen.
Onze fractie gaat accoord met het voorstel om ontheffing te vragen van de ver
plichting meerjarenramingen op te stellen. We vragen ons wel af of u dit als
een tijdelijke of permanente gebeurtenis ziet.
Onder het hoofdstuk financiële verhouding tussen rijk en gemeenten wordt uit
gebreid gesproken over de specifieke uitkeringen. Zij zouden pas in laatste
instantie in aanmerking komen als bekostigingswijze.
Zij bevatten een centraliserende tendens. Een groter aandeel in de inkomsten
van specifieke uitkeringen, maakt de financiële speelruimte kleiner. Onze frac
tie had graag concreet vermeld gezien in hoeverre het probleem van de speci
fieke uitgaven voor Willemstad speelt.
In 1984 bedroegen de begrote specifieke uitkeringen 43% van de inkomsten. Wat
is het percentage voor 1985?
In het hoofdstuk "ontwikkelingen in de financiële verhouding tussen rijk en de
gemeenten" worden de voorstellen van de zogenoemde commissie Christiaanse aan
gestipt. Alles overwegend vreest de fractie van de Partij van de Arbeid dat
deze voorstellen zullen leiden tot enerzijds een lastenverzwaring voor de bur
gers en anderzijds minder middelen voor de gemeenten.
Wat betekenen deze voorstellen voor de Willemstadse situatie?
Met betrekking tot het reservebeleid merken wij op dat reserves niet tot in het
oneindige bewaard mogen worden, zeker niet als andere middelen ontoereikend
blijken te zijn. Onze fractie sluit aanwending van de reserves dus niet geheel
uit.
Onder het hoofdstuk "Privatisering" stelt het college van mening te zijn dat
een versterking van de particuliere sector en een terugdringing van de rol van
de overheid een goede zaak is. De P.v.d.A,-fractie is zo vrij het niet met
co egG eens te ziJn' althans niet in deze algemene terminologie. Enerzijds
hebben wij oog voor de nevendoelstellingen van de privatisering; anderzijds
vrezen wij dat privatisering door afstoting zal leiden tot lastenverzwaring
voor de burgers.
Het komt ons voor dat de tekst op bladzijde 18 over de organisatie van het
binnenlands bestuur onvolledig is. Kan het college duidelijkheid verschaffen?
Met betrekking tot een algemene regeling voor de kwijtschelding van belastingen
zien wij gaarne uw voorstel tegemoet. Wij hopen dat middelen gevonden kunnen
leving °m tegem°et te komen aan de minst draagkrachtigen in de eigen samen-
De P.v.d.A.—fractie kan zich vinden in het investeringsprogramma voor 1985,
met dien verstande dat we het herstel van de brug bij het Mauritshuis nogal
prijzig vinden!
Dan vervolgen wij onze beschouwingen per hoofdfunctie.
Hoofdfunctie 0 - Algemeen bestuur.
We hebben geen bezwaar tegen het opzeggen van het abonnement op het Handboek
raadsleden. Door ons wordt het wel jammer gevonden dat hieromtrent geen over
leg heeft plaatsgevonden en sec wordt medegedeeld wat besloten is.
'e s ellen het op prijs dat het college tegemoet heeft willen komen aan onze
meerdere malen geuite wens te komen tot een herziening van het zeer verouderde
Reglement van orde voor de vergadering van de Raad.
Het voorstel tot wijziging van de legesverordening inzake het in rekening bren
gen van de portikosten aan de abonnementshouders achten wij terecht.
Over het functioneren van de Commissie Openbare Werken kan geconstateerd worden
a e er dan in het recente verleden. Langzaam groeien we naar een
bepaalde vorm toe.