-14- Wij zijn van mening dat het idee van gemeentelijke herindeling het doelmatigst bestreden kan worden door aan de hogere overheden duidelijk te laten blijken dat kleine gemeenten volledig voor hun taak berekend zijn, nu, maar zeker ook voor de toekomst. Ook, indien meer taken terecht naar de gemeenten worden toegeschoven en deze gemeenten tevens worden geconfronteerd met arbeidstijd-verkortingsmaatregelen, zal aan een aanpassing, hoe pijnlijk deze ook kan zijn, aan de huidige struc tuur van de organisatie niet zijn te ontkomen. Automatisering van die taken, welke ervoor in aanmerking komen, en dat zijn er velen, zal met kracht moeten worden nagestreefd. Daar onze gemeente te klein is om een zelfstandig automatiseringsbeleid te voeren, bevelen wij nadrukkelijk aan om op korte termijn samenwerking te zoe ken met andere buurgemeenten. "Het wielis al te vaak opnieuw uitgevonden". De gemeenten en de minima. Indrukwekkend is de lijst van gemeenten in ons land, die op de een of andere manier hebben getracht de nood van de minst draagkrachtigen te verlichten. Met belangstelling zien wij uw voorstellen met betrekking tot een kwijtschel dingsregeling tegemoet. Wij bevelen de grootst mogelijke omzichtigheid aan bij het ontwerpen van zo een algemene regeling. Een regeling waarbij het mogelijk wordt in individuele gevallen hulp te bieden, spreekt ons hef meest aan. Investeringsplanning. Naar het gevoelen van de fractie van de V.V.D. bestaat er een wanverhouding tussen het investeringsprogramma zoals opgenomen in de aanbiedingsbrief 1984 en datgene wat onder handen is genomen zonder in de oorspronkelijke planning te zijn opgenomen. Indien wij op deze manier doorgaan, heeft het opstellen van investerings programma's slechts een papieren waarde. Het kan bijna geen toeval zijn dat de post kapitaalslast tengevolge van voor genomen investeringen en de post onvoorzien voor toekomstige kapitaalslasten exact eenzelfde bedrag aangeven. Hoofdfunctie 0 - Algemeen Bestuur. Streekgewest Westelijk Noord-Brabant en Wet gemeenschappelijke regelingen. Wij hebben grote moeite met uw stellingname dat de uitgaven voor het streek gewest voor onze gemeente onontkoombaar moeten worden verhoogd, omdat er waar schijnlijk taken naar het streekgewest toegaan, welke dan ook nog structu reel zijn. Indien het taken zijn, welke nu bij de aangesloten gemeenten liggen, zal moeten worden aangetoond dat er besparingen in de aangesloten gemeenten tegen over staan. Zijn het nieuwe taken, dan zal aangetoond moeten worden dat bestaande streek- gewestelijke taken nog steeds even nuttig zijn en dat de nieuwe taken door het uitvoeren van efficiënty verbeterende maatregelen niet binnen het bestaande kader kunnen worden uitgevoerd. Indien u werkelijk beducht bent voor het ontstaan van een vierde bestuurslaag, zult u krachtig stelling dienen te nemen tegen het ongecontroleerd uitbreiden van taken van het streekgewest. Ambtelijk apparaat. Het is goed te vernemen dat het ziekteverzuim minimaal is geweest dit jaar. Benieuwd zijn wij evenwel naar het aantal nog niet opgenomen verlofdagen over 1984 en mogelijk vorige jaren. Voorlichting. Gaarne geven wij u in overweging geavanceerde tekstverwerkende apparatuur aan te schaffen ter vermindering van de werkdruk op de secretarie, alsmede het vervaardigen van de "Brillant in Gouden Delta" en de gemeentegids te priva tiseren. -Hoofdfunctie 1-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 205