-14-
Wij zijn van mening dat het idee van gemeentelijke herindeling het doelmatigst
bestreden kan worden door aan de hogere overheden duidelijk te laten blijken
dat kleine gemeenten volledig voor hun taak berekend zijn, nu, maar zeker ook
voor de toekomst.
Ook, indien meer taken terecht naar de gemeenten worden toegeschoven en deze
gemeenten tevens worden geconfronteerd met arbeidstijd-verkortingsmaatregelen,
zal aan een aanpassing, hoe pijnlijk deze ook kan zijn, aan de huidige struc
tuur van de organisatie niet zijn te ontkomen.
Automatisering van die taken, welke ervoor in aanmerking komen, en dat zijn
er velen, zal met kracht moeten worden nagestreefd.
Daar onze gemeente te klein is om een zelfstandig automatiseringsbeleid te
voeren, bevelen wij nadrukkelijk aan om op korte termijn samenwerking te zoe
ken met andere buurgemeenten.
"Het wielis al te vaak opnieuw uitgevonden".
De gemeenten en de minima.
Indrukwekkend is de lijst van gemeenten in ons land, die op de een of andere
manier hebben getracht de nood van de minst draagkrachtigen te verlichten.
Met belangstelling zien wij uw voorstellen met betrekking tot een kwijtschel
dingsregeling tegemoet.
Wij bevelen de grootst mogelijke omzichtigheid aan bij het ontwerpen van zo
een algemene regeling.
Een regeling waarbij het mogelijk wordt in individuele gevallen hulp te bieden,
spreekt ons hef meest aan.
Investeringsplanning.
Naar het gevoelen van de fractie van de V.V.D. bestaat er een wanverhouding
tussen het investeringsprogramma zoals opgenomen in de aanbiedingsbrief 1984
en datgene wat onder handen is genomen zonder in de oorspronkelijke planning
te zijn opgenomen.
Indien wij op deze manier doorgaan, heeft het opstellen van investerings
programma's slechts een papieren waarde.
Het kan bijna geen toeval zijn dat de post kapitaalslast tengevolge van voor
genomen investeringen en de post onvoorzien voor toekomstige kapitaalslasten
exact eenzelfde bedrag aangeven.
Hoofdfunctie 0 - Algemeen Bestuur.
Streekgewest Westelijk Noord-Brabant en Wet gemeenschappelijke regelingen.
Wij hebben grote moeite met uw stellingname dat de uitgaven voor het streek
gewest voor onze gemeente onontkoombaar moeten worden verhoogd, omdat er waar
schijnlijk taken naar het streekgewest toegaan, welke dan ook nog structu
reel zijn.
Indien het taken zijn, welke nu bij de aangesloten gemeenten liggen, zal
moeten worden aangetoond dat er besparingen in de aangesloten gemeenten tegen
over staan.
Zijn het nieuwe taken, dan zal aangetoond moeten worden dat bestaande streek-
gewestelijke taken nog steeds even nuttig zijn en dat de nieuwe taken door het
uitvoeren van efficiënty verbeterende maatregelen niet binnen het bestaande
kader kunnen worden uitgevoerd.
Indien u werkelijk beducht bent voor het ontstaan van een vierde bestuurslaag,
zult u krachtig stelling dienen te nemen tegen het ongecontroleerd uitbreiden
van taken van het streekgewest.
Ambtelijk apparaat.
Het is goed te vernemen dat het ziekteverzuim minimaal is geweest dit jaar.
Benieuwd zijn wij evenwel naar het aantal nog niet opgenomen verlofdagen over
1984 en mogelijk vorige jaren.
Voorlichting.
Gaarne geven wij u in overweging geavanceerde tekstverwerkende apparatuur aan
te schaffen ter vermindering van de werkdruk op de secretarie, alsmede het
vervaardigen van de "Brillant in Gouden Delta" en de gemeentegids te priva
tiseren.
-Hoofdfunctie 1-