A
-7-
Een en ander betekent dat er dagelijks tussen de vier- en vijfhonderd
schepen en jachten passeren.
Zonder meer kunnen we dan ook stellen dat de Volkeraksluizen een van de
grootste sluizencomplexen zijn in Nederland.
En juist daarom., mijnheer de voorzitter, wordt het hoog' tijd, dat voldoende
materiaal wordt aangeschaft voor het eventueel bestrijden van rampen.
U vindt het onbegrijpelijk dat het treffen van zo'n voorziening op één van
de allergrootste sluizencomplexen in een zeer druk bevaren scheepvaartroute
nog langer achterwege blijft.
Wij als C.D.A. vinden het volstrekt onaanvaardbaar en wij doen dan ook een
dringend beroep op u, om alles in het werk te stellen, dit op de zo kortst
mogelijke termijn gerealiseerd te krijgen.
Onoverzichtelijk zijn de consequenties bij een eventuele ramp, maar zij
worden nog onoverzichtelijker, wanneer onvoldoende materiaal aanwezig is
voor de bestrijding.
Wat ons betreft staat de klok nu op: "1 minuut voor 12".
Door onze fractie is naar aanleiding van een ongeluk op de brug over de
Volkeraksluizen gevraagd of de slagbomen verplaatst kunnen worden?
Een vrachtwagen is toen bijna in de sluis gestort, verplaatsing van de slag
bomen zou de kans aanzienlijk verminderen.
Ook wanneer de brug open is, staan wachtende mensen (vaak rokend) te kijken
naar het passerende scheepvaartverkeer.
Eén weggegooide sigaret op een schip met een gevaarlijke stof en de ramp is
compleet.
Hebben deze gesprekken, welke u met de verantwoordelijke instanties zou
voeren, naar aanleiding van het bovenstaande, tot resultaat geleid.
VerkeerJ__vervoer_en_waterstaat
Overdracht eigendom, beheer en onderhoud van polderwegen in het kader van
de ruilverkaveling Willemstad.
Op 26 juni 1984 hebben we besloten beroep in te dienen bij de Kroon tegen
het besluit van de gedeputeerde staten, hetgeen inhieldt dat in het kader
van de ruilverkaveling Willemstad de polderwegen met de daartoe behorende
kunstwerken in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente zouden komen.
Tevens werd besloten, om aan de Voorzitter van de Afdeling voor geschillen
van bestuur van de Raad van State te verzoeken, het voornoemde besluit te
schorsen en terzake een voorlopige voorziening te treffen.
Hoofdzaak van onze motivering was met name de onderhoudstoestand van de
wegen en de financiële gevolgen voor de gemeente ten gevolge van de over
dracht.
Onze gemeente zou voor een onevenredige lastenverzwaring komen te staan.
Wij zijn dan ook zeer verheugd, dat onze verzoeken zijn ingewilligd, en
dat het beheer en onderhoud van de wegen met de daarbij behorende kunst
werken is toegewezen aan het waterschap De Striene. Het betekent in ieder
geval dat deze zware last nu niet op onze schouders rust.
Vlij zien dan ook. de toekomst met een zekere mate van vertrouwen tegemoet.
Economische zakeru.
Markt- en straathandel.
Sedert 5 november 1984 is de markt tijdelijk verplaatst naar het parkeer
terrein in de Achterstraat.
Toch zal vóór het zomerseizoen 1985 een nieuwe definitieve locatie moeten
worden aangewezen, omdat het middenpad op de Voorstraat na de renovatie niet
meer gebruikt kan worden.
Vlij vinden het jammer, dat de middenstandsvereniging geen eensluidend stand
punt heeft- over de nieuwe marktlocatie
Of heeft zij inmiddels, na een paar maanden markt in de Achterstraat, wel
een eensluidend standpunt?
-Wij-