A -7- Een en ander betekent dat er dagelijks tussen de vier- en vijfhonderd schepen en jachten passeren. Zonder meer kunnen we dan ook stellen dat de Volkeraksluizen een van de grootste sluizencomplexen zijn in Nederland. En juist daarom., mijnheer de voorzitter, wordt het hoog' tijd, dat voldoende materiaal wordt aangeschaft voor het eventueel bestrijden van rampen. U vindt het onbegrijpelijk dat het treffen van zo'n voorziening op één van de allergrootste sluizencomplexen in een zeer druk bevaren scheepvaartroute nog langer achterwege blijft. Wij als C.D.A. vinden het volstrekt onaanvaardbaar en wij doen dan ook een dringend beroep op u, om alles in het werk te stellen, dit op de zo kortst mogelijke termijn gerealiseerd te krijgen. Onoverzichtelijk zijn de consequenties bij een eventuele ramp, maar zij worden nog onoverzichtelijker, wanneer onvoldoende materiaal aanwezig is voor de bestrijding. Wat ons betreft staat de klok nu op: "1 minuut voor 12". Door onze fractie is naar aanleiding van een ongeluk op de brug over de Volkeraksluizen gevraagd of de slagbomen verplaatst kunnen worden? Een vrachtwagen is toen bijna in de sluis gestort, verplaatsing van de slag bomen zou de kans aanzienlijk verminderen. Ook wanneer de brug open is, staan wachtende mensen (vaak rokend) te kijken naar het passerende scheepvaartverkeer. Eén weggegooide sigaret op een schip met een gevaarlijke stof en de ramp is compleet. Hebben deze gesprekken, welke u met de verantwoordelijke instanties zou voeren, naar aanleiding van het bovenstaande, tot resultaat geleid. VerkeerJ__vervoer_en_waterstaat Overdracht eigendom, beheer en onderhoud van polderwegen in het kader van de ruilverkaveling Willemstad. Op 26 juni 1984 hebben we besloten beroep in te dienen bij de Kroon tegen het besluit van de gedeputeerde staten, hetgeen inhieldt dat in het kader van de ruilverkaveling Willemstad de polderwegen met de daartoe behorende kunstwerken in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente zouden komen. Tevens werd besloten, om aan de Voorzitter van de Afdeling voor geschillen van bestuur van de Raad van State te verzoeken, het voornoemde besluit te schorsen en terzake een voorlopige voorziening te treffen. Hoofdzaak van onze motivering was met name de onderhoudstoestand van de wegen en de financiële gevolgen voor de gemeente ten gevolge van de over dracht. Onze gemeente zou voor een onevenredige lastenverzwaring komen te staan. Wij zijn dan ook zeer verheugd, dat onze verzoeken zijn ingewilligd, en dat het beheer en onderhoud van de wegen met de daarbij behorende kunst werken is toegewezen aan het waterschap De Striene. Het betekent in ieder geval dat deze zware last nu niet op onze schouders rust. Vlij zien dan ook. de toekomst met een zekere mate van vertrouwen tegemoet. Economische zakeru. Markt- en straathandel. Sedert 5 november 1984 is de markt tijdelijk verplaatst naar het parkeer terrein in de Achterstraat. Toch zal vóór het zomerseizoen 1985 een nieuwe definitieve locatie moeten worden aangewezen, omdat het middenpad op de Voorstraat na de renovatie niet meer gebruikt kan worden. Vlij vinden het jammer, dat de middenstandsvereniging geen eensluidend stand punt heeft- over de nieuwe marktlocatie Of heeft zij inmiddels, na een paar maanden markt in de Achterstraat, wel een eensluidend standpunt? -Wij-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 198