-5- Streekgewest Westelijk Noord-Brabant. Het takenpakket van het gewest zal in 1985 verder worden uitgebreid. Onze vraag, mijnheer de voorzitter, wordt het geen tijd, dat bepaalde zaken van het gewest eerst besproken worden in de raad. Onze vertegenwoordiger kent dan de gedachten van de raad en kan zodoende zijn mening kenbaar maken in de gewestraadsvergadering. Dus belangrijke zaken van de agenda eerst bespreken. Wet gemeenschappelijke regelingen. De regionale problematiek moet niet vanuit de provincies, maar primair vanuit de gemeenten worden aangepakt, waar nodig met behulp van intergemeentelijke samenwerking Er zullen daarom gunstige voorwaarden moeten worden geschapen en bestaande problemen zullen zoveel mogelijk opgelost moeten worden. Voorwaarde voor deze nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen is, dat in prin cipe gemeenten moeten samenwerken met gemeenten uit hetzelfde samenwerkings gebied. U verwacht dat het streekgewest Westelijk Noord-Brabant aangewezen zal worden als samenwerkingsgebied ingevolge de Wet gemeenschappelijke regelingen. Heeft dit consequenties voor bijvoorbeeld onze huisvuilophaaldienst? 5l2||DÏ®iij}S®_}}erindeling^ Actueel is op dit moment weer de herindeling van gemeenten. De minister van Binnenlandse Zaken heeft in een concept-notitie zijn gedachten over gemeente lijke herindeling uitgewerkt. Gemeenten van minder dan 10.000 inwoners moeten volgens de concept—notitie bij elkaar worden gevoegd of bij grotere gemeenten worden ingedeeld. De minster denkt daarmee de bestuurskracht te kunnen vergroten en hoopt tevens bezuinigingen te bereiken. Er zijn naar onze mening op dit moment wel andere zaken waar de minister zich druk over kan maken. Wij zullen ons als C.D.A. zeker strijdbaar opstellen, want wij zien totaal niets in een eventuele herindeling. De nadelen welke zich voordeden na dergelijke operaties in andere gemeenten, zijn vele malen groter dan de voordelen. Missen wij soms opeens bestuurskracht? We denken dat we qua bestuurskracht in vergelijking met grotere gemeenten helemaal geen gek figuur slaan of heeft de minister soms andere informatie? Wij zijn in Willemstad best in staat tot het voeren van een goed samenhangend beleid. In Willemstad hebben we te doen met een hechte samenlevingsvorm. Iedereen kent elkaar min of meer en lief en leed worden vaak met een groot deel van de bevolking gedeeld. Er is vaak sprake van een eigen "dorpsgerichtheid", ook een aspect dat de verbondenheid mede bepaalt. Nu is er sprake van een geringe afstand tussen bestuurders en bestuurden: de locale democratie bloeit! In de eerste plaats omdat men snel met elkaar in contact komt aangezien men te maken heeft met een laag inwonertal en een geringe grootte van ons stadje, en in de tweede plaats omdat er sprake is van een sterke verbondenheid tussen de bevolking, die zich onder andere uit in een grote hulpvaardigheid en tolerantie. Na herindeling zullen er zeker veranderingen in deze structuur optreden. De verhouding tussen burgers en overheid zal veranderen. De fysieke afstand tot het gemeentehuis zal voor een groot deel van onze be volking heel wat groter worden. Maar niet alleen de fysieke afstand wordt groter, ook de geestelijke barrière tussen de bestuurders en bestuurden zal in veel gevallen moeilijker te over winnen zijn. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 196