-4-
Vandaag, 2 jaar na deze hartekreet, moeten wij vaststellen, dat het college
doorgegaan is met zijn traditioneel, enigszins conservatief reserveringsbeleid.
Concreet mijnheer de voorzitter, het C.D.A. wenst op dit punt een ander beleid.
Namelijk het volgende beleid: de huidige saldi reserve moet worden vermeerderd
met de inflatie procenten. Daarnaast een beleid met reserveringen, voor komen
de kostbare investeringen, met dien verstande, dat de rente's van deze reser
ve's ook bijgeschreven worden bij die reserve.
Bij het huidige beleid wordt de meeste rente gebruikt voor de algemene mid
delen, waardoor een toestand wordt gecreëerd, die ons gemeentelijk apparaat
volledig afhankelijk maakt van deze bron van inkomsten.
Mijnheer de voorzitter, het C.D.A. houdt niet van potverteren, wel van een
gezond financieel beleid. Voorstellen omtrent ombuigingen van het beleid zien
wij met belangstelling tegemoet.
De_gerneent^n_eri_de_miriima^
Kwijtschelding, oninbaarverklaring en betalingsregeling.
De onroerendgoed belasting wordt krachtens artikel 302 van de gemeentewet in
gevorderd door de rijksbelastingdienst.
De bevoegdheid tot kwijtschelding van andere gemeentelijke belastingen komt
toe aan de raad.
Kwijtschelding kan, maar moet niet. De mogelijkheid bestaat om bij inning van
gemeentelijke belastingen rekening te houden met de financiële positie van de
minst draagkrachtigen.
Van belang is, dat men op een kwijtschelding nooit geen recht kan laten gelden.
Wij stellen u voor, om ook over te gaan tot het ontwikkelen van een kwijtschel-
dingsbeleid. In principe stellen wij een kwijtscheldingsbeleid voor waarbij
de normen van de onroerendgoed belasting gehanteerd worden.
Op deze manier wordt met alle omstandigheden van de belastingplichtige reke
ning gehouden.
Investeringsplanning
Het investeringsprogramma voor 1985.
Het Hoogheemraadschap West-Brabant heeft al jaren aangedrongen op de vervan
ging van het huidige rioolnet, dat een doorsnede heeft van slechts 20 cm,
In de praktijk blijkt dit veel te gering. Het gevolg is, dat bij regenval her
haaldelijk overlast ontstaat bij de diverse plaatsen, waar overstort plaats
vindt.
We zijn dus blij, dat naar alle waarschijnlijkheid, in februari met het omvang
rijke karwei (fase 1) kan worden begonnen.
Ongeveer de helft van de kosten wordt verkregen uit een bijdrage op grond van
de regeling kostbare rioleringswerken.
De vernieuwing van de riolering (fase 2) is gepland voor 1986.
Voor deze fase wordt geen subsidie verkregen. Wij vragen ons dan ook af of
deze fase niet verschoven moet worden naar een later tijdstip.
Wanneer op dit moment de riolering in het gebied waarvoor fase 2 is gepland,
nog zonder problemen functioneert, vinden wij verschuiven zelfs wenselijk.
Wij stellen wel voor, een fonds te vormen voor uitbreiding.
Algemeent> e s tuur
Leges.
Uw voorstel tot wijziging van de legesverordening, teneinde portikosten aan
de abonnementhouders in rekening te kunnen brengen zien wij met belangstelling
tegemoet.
Het zijn weliswaar l^Leine besparingen, maar wij vinden het onjuist dat de ge
meente extra kosten maakt voor zijn abonnementhouders.
Nu we toch aan het besparen zijn, zou ik de suggestie mee willen geven, om
zoveel mogelijk stukken tweezijdig te bedrukken (bijvoorbeeld onze uitgebreide
notulen)
-Streekgewest-