-20- als weinig motiverende woorden waarmee een trainer zijn elftal een belangrijke voetbalwedstrijd instuurt. Het feit dat er een risico inzit moet juist een stimulans zijn om er hard tegen aan te gaan.Wegens zijn vertrek per 1 januari 1985 naar de gemeente Vlist, moet hierbij de steun van de voorzitter ontbeert worden. De raad zal echter zeker proberen zijn opvolger voor de c.a.i. te motiveren om zodoende "de kar te trek ken" De voorzitter zegt dat dat in het door de raad te schetsen profiel voor een nieuwe burgemeester kan worden gezet. Dat zal zeker worden gedaan, reageert de heer Hoekwater. De heer Hoekwater zegt vervolgens dat het hier om een belangrijke beslissing gaat en dat dus een ieder er zich voor dient in te zetten. Het verhaal kan ook worden omgedraaid, met andere woorden, er wordt geen 60% gehaald maar een aan sluitingspercentage van 95. In het laatste geval zou zelfs de onroerend goed- belasting kunnen worden verlaagd. De waarheid zal wellicht in het midden liggen, aldus de heer Hoekwater. De heer de Visser wijst op de mogelijkheid om eventueel de reserves bij een exploitatie verlies van de c.a.i. aan te spreken. Hierdoor zou dan een deel van het verlies kunnen worden afgeschreven en zou niet in eerste instantie een ver hoging van de onroerend goed-belasting in aanmerking komen. De voorzitter is er niet zeker van dat de gedeputeerde staten met aanwending van een reserve in verband met een nadelig exploitatiesaldo van de c.a.i. accoord zullen gaan. Voorts is het zo dat als een reserve wordt gebruikt, niet alleen de reserve verdwijnt maar ook de rente van de reserve en dus die rente dan ook niet meer ten goede komt aan de post onvoorzien. Hoe het ook zij, ingeval van.een verlies zal het geld ergens vandaan gehaald moeten worden. Anderzijds is het heel goed mogelijk dat in 1985 blijkt dat deze discussie helemaal voor niets is geweest of dat een verlies in het investeringsschema kan worden meegenomen. De heer Versteeg vindt dat het college in plaats van de c.a.i.-commissie het bedrijf Retam had moeten vragen of het een eventueel verlies mede zou willen dragen4 Heeft het college hierover onlangs nog contact gehad met Retam? De fractie van het C.D.A. is niet zoals de V.V.D.-fractie van mening dat heel de exploitatie aan de gemeente moet worden gehouden. Het is beter als Retam, althans de eerste jaren, een eventueel verlies voor zijn rekening wil nemen. De heer Kamp zegt dat neg vrij recent vanuit het college getracht is hierover met een vertegenwoordiger van Retam contact op te nemen; de betreffende persoon kon echter niet worden benaderd. Overigens zou de heer Kamp er geen enkel bezwaar tegen hebben als het hele ca.i.-gebeuren aan Retam zou worden overgelaten, zodat het bedrijf dan helemaal alleen voor verlies of winst zou komen te staan. De voorzitter zegt hierop dat juist het in het voorstel vermelde tarief van ƒ.17,50,kan worden geboden als de gemeente de c.a.i. exploiteert, met andere woorden het kan een dergelijk tarief zijn omdat een deel van de lasten bij de gemeente komt te liggen. Bij privatisering van de c.a.i. zou er wellicht een hoger tarief in rekening worden gebracht. De heer Hoekwater zegt dat in de ca.i-commissie privatisering zeker aan de orde is geweest. Duidelijk is toen ook geworden dat Retam tegen een hoger per centage geld moet lenen als de gemeente. Alleen hierdoor zouden bij privatise ring of een gemengde exploitatie-opzet de tarieven al hoger uitvallen. Vandaar ook dat de V.V.D.-fractie in dit geval niet op privatisering heeft aangedrongen. De heer Versteeg blijft er toch moeite mee hebben. De gemeente kan weliswaar veel voor haar rekening nemen, maar ingeval van verlies zal het geld toch er gens vandaan moeten komen. En het is moeilijk te aanvaarden dat dan "mijn buurman mede van mijn geld" op de c.a.i. is aangesloten, aldus de heer Versteeg. -Als-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 189