-20-
als weinig motiverende woorden waarmee een trainer zijn elftal een belangrijke
voetbalwedstrijd instuurt.
Het feit dat er een risico inzit moet juist een stimulans zijn om er hard tegen
aan te gaan.Wegens zijn vertrek per 1 januari 1985 naar de gemeente Vlist, moet
hierbij de steun van de voorzitter ontbeert worden. De raad zal echter zeker
proberen zijn opvolger voor de c.a.i. te motiveren om zodoende "de kar te trek
ken"
De voorzitter zegt dat dat in het door de raad te schetsen profiel voor een
nieuwe burgemeester kan worden gezet.
Dat zal zeker worden gedaan, reageert de heer Hoekwater.
De heer Hoekwater zegt vervolgens dat het hier om een belangrijke beslissing
gaat en dat dus een ieder er zich voor dient in te zetten. Het verhaal kan ook
worden omgedraaid, met andere woorden, er wordt geen 60% gehaald maar een aan
sluitingspercentage van 95. In het laatste geval zou zelfs de onroerend goed-
belasting kunnen worden verlaagd.
De waarheid zal wellicht in het midden liggen, aldus de heer Hoekwater.
De heer de Visser wijst op de mogelijkheid om eventueel de reserves bij een
exploitatie verlies van de c.a.i. aan te spreken. Hierdoor zou dan een deel van
het verlies kunnen worden afgeschreven en zou niet in eerste instantie een ver
hoging van de onroerend goed-belasting in aanmerking komen.
De voorzitter is er niet zeker van dat de gedeputeerde staten met aanwending
van een reserve in verband met een nadelig exploitatiesaldo van de c.a.i.
accoord zullen gaan. Voorts is het zo dat als een reserve wordt gebruikt, niet
alleen de reserve verdwijnt maar ook de rente van de reserve en dus die rente
dan ook niet meer ten goede komt aan de post onvoorzien.
Hoe het ook zij, ingeval van.een verlies zal het geld ergens vandaan gehaald
moeten worden.
Anderzijds is het heel goed mogelijk dat in 1985 blijkt dat deze discussie
helemaal voor niets is geweest of dat een verlies in het investeringsschema kan
worden meegenomen.
De heer Versteeg vindt dat het college in plaats van de c.a.i.-commissie het
bedrijf Retam had moeten vragen of het een eventueel verlies mede zou willen
dragen4 Heeft het college hierover onlangs nog contact gehad met Retam?
De fractie van het C.D.A. is niet zoals de V.V.D.-fractie van mening dat heel
de exploitatie aan de gemeente moet worden gehouden. Het is beter als Retam,
althans de eerste jaren, een eventueel verlies voor zijn rekening wil nemen.
De heer Kamp zegt dat neg vrij recent vanuit het college getracht is hierover met
een vertegenwoordiger van Retam contact op te nemen; de betreffende persoon
kon echter niet worden benaderd.
Overigens zou de heer Kamp er geen enkel bezwaar tegen hebben als het hele
ca.i.-gebeuren aan Retam zou worden overgelaten, zodat het bedrijf dan helemaal
alleen voor verlies of winst zou komen te staan.
De voorzitter zegt hierop dat juist het in het voorstel vermelde tarief van
ƒ.17,50,kan worden geboden als de gemeente de c.a.i. exploiteert, met andere
woorden het kan een dergelijk tarief zijn omdat een deel van de lasten bij de
gemeente komt te liggen.
Bij privatisering van de c.a.i. zou er wellicht een hoger tarief in rekening
worden gebracht.
De heer Hoekwater zegt dat in de ca.i-commissie privatisering zeker aan de
orde is geweest. Duidelijk is toen ook geworden dat Retam tegen een hoger per
centage geld moet lenen als de gemeente. Alleen hierdoor zouden bij privatise
ring of een gemengde exploitatie-opzet de tarieven al hoger uitvallen. Vandaar
ook dat de V.V.D.-fractie in dit geval niet op privatisering heeft aangedrongen.
De heer Versteeg blijft er toch moeite mee hebben. De gemeente kan weliswaar
veel voor haar rekening nemen, maar ingeval van verlies zal het geld toch er
gens vandaan moeten komen.
En het is moeilijk te aanvaarden dat dan "mijn buurman mede van mijn geld" op
de c.a.i. is aangesloten, aldus de heer Versteeg.
-Als-