-18- Daarop werd toen geantwoord dat dit misschien wel zou worden gedaan, maar dat dan ook in een eventuele winst zou moeten worden gedeeld, hetgeen de heer Kamp redelijk vond. Nadien heeft de heer Kamp echter hierover niets meer van Retam vernomen. Niemand zal er graag meer belasting gaan betalen, maar als er geen aansluitings percentage van 80 wordt gehaald zal er toch een exploitatie-verlies moeten worden gedekt. De heer Kamp betwijfeld of een aansluitings-percentage van 90, zoals de V.V.D.- fractie mogelijk acht, haalbaar is. Als de C.D.A.-fractie andere mogelijkheden ziet om een eventueel nadelig exploi tatiesaldo te dekken, dan verneemt de heer Kamp deze gaarne. Het zal echter volgens hem toch "lood om oud ijzer" zijn, omdat een verlies nu eenmaal ergens mee moet worden gedekt. Het zal volgens de heer Kamp niet zo erg lang duren voordat een aansluitings percentage van 80 wordt gehaald. Er is overigens uitgegaan van 80%, want wordt dit niet gehaald dan is er meteen sprake van verlies. De heer Kamp is het verre van eens met de namens de V.V.D-fractie gedane uit spraak dat Willemstad zonder c.a.i. een achter-gebleven gebied zou zijn. De drukte in vooral het weekeinde is maar al te goed een bewijs dat Willemstad zonder c.a.i. helemaal geen achter-gebleven gebied is. Met de heer Hoekwater hoopt de heer Kamp dat niettemin een aansluitingspercen tage van 90 wordt gehaald. Eigenlijk is 80% al voldoende, want dan is er al geen verlies en hoeft de onroerend goed-belasting niet omhoog. De financiële kant van de zaak laat de heer Kamp verder liever aan de voor zitter over, omdat het hier voor hem, zo zegt hij schertsend, om te grote be dragen gaat. De voorzitter haakt op dit laatste in met: "kunt u nagaan wat de wedde van een wethouder hier in Willemstad is". Als de gemeente zelf de c.a.i. aanlegt en exploiteert, vervolgt de voorzitter, loopt de gemeente risico, tenzij een aansluitingspercentage van 80 wordt ge haald. Ondanks het feit dat er sprake is van een basis-voorziening en ondanks het feit dat in omliggende gemeenten ditpercentage is gehaald, is het voorals nog niet bewezen dat zulks in Willemstad haalbaar is. Er is nu enkele malen een enquête gehouden en de uitslagen daarvan geven geen aanleiding tot te stellen dat een aansluitingspercentage van 80 zeker zal worden gehaald. Er zal risico worden gelopen. Het is daarentegen denkbaar dat het aansluitings percentage geleidelijk van 60 naar 80 groeit. Gedurende die "groeiperiode" zal dan verlies worden geleden, dat bijvoorbeeld uit de begrotingspost onvoorzien kan worden gedekt. Blijft het aansluitingspercentage echter op 60 steken dan zal er een structureel tekort ontstaan van ƒ.36.000,op jaarbasis. Indien het investeringsschema voor 1985 onverkort wordt gehandhaafd dan blijft er voor dat jaar een beperkte post onvoorzien over. Deze post is echter voor een aantal zaken, onder andere ook structurele zaken, nodig. Er moet nu eenmaal een post onvoorzien blijven. Dit betekent dat als de gemeente ingeval van een aansluitingspercentage van 60 met een jaarlijkse structurele uitgaaf van ƒ.36.000,komt te zitten, wellicht niet het eerste jaar, maar toch zeker het jaar daarop de onroerend goed- belasting verhoogd zal moeten worden. Als de c.a.i. evenals sportaccommodaties en een gemeenschapshuis als een basis voorziening wordt beschouwd, dan gaat automatisch op dat die basis-voorziening uit de inkomsten van de gemeente moet worden betaald. Het is heel eerlijk, aldus de voorzitter, om nu reeds op een mogelijk verlies en een daarmee wellicht gepaard gaande verhoging van de onroerend goed-belas ting te wijzen. Het is begrijpelijk dat in dit verband niet wordt gesproken van bijvoorbeeld een verhoging van de hondenbelasting; dit zou immers niet af doende zijn. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 187