-15- 2. te bepalen dat van dit krediet geen gebruik kan worden gemaakt dan nadat de subsidietoezegging op grond van de Bijdrageregeling kostbare riolerings werken definitief is. Voor de rondvraag zijn de volgende vragen van de fractie van de V.V.D. inge komen 1Brandgang tussen Voorstraat - Achterstraat. Er hebben de fractie van de V.V.D. klachten bereikt over deze brandgang, vooral de begaanbaarheid laat te wensen over. Ie) Is het mogelijk deze brandgang te herstraten? 2e) Het aanwezige afval te verwijderen? De heer Munters antwoordt dat het mogelijk is de brandgang te herstraten. Enkele maanden geleden is daarvoor al een globale kostenraming gemaakt. Het college is van de uitkomst van de begroting geschrokken. Het op eenvoudige wijze herstraten, waarbij gebruik gemaakt wordt van het aan wezige materiaal, kost al snel enkele duizenden guldens. Het behoeft geen maatwerk te worden; confectie is ook voldoende. Daarom wordt de herstrating gefaseerd in eigen beheer door het personeel van openbare werken gedaan. In het zomerseizoen zal de brandgang weer begaanbaar zijn. Naast het aanwezige afval is er ook sprake van wildgroei van struiken, planten en heesters in de achtertuinen van de bewoners. De ranken van deze beplanting hangen uitgestrekt over het pad. In overleg met de bewoners zal over het op schonen van de beplanting worden gesproken. 2. Instellen van 30 km. zone. Is het college bereid voor de Vesting van onze gemeente en Helwijk een 30 km. zone in te stellen? Tevens vraagt de fractie van de V.V.D. te onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om een parkeerverbodszone in te stellen, met het doel langparkeerders (niet— Willemstadtersbuiten de vesting te houden met uitzondering van het te creëren parkeerterrein aan de Achterstraat. De voorzitter deelt mede dat het college omtrent de mogelijkheden met betrekking tot de 30 km. maatregel een advies inwacht van de rijkspolitie. Dit advies wordt op korte termijn verwacht. De voorzitter is niet optimistisch over de mogelijk heden tot invoering van een 30 km. zone in Willemstad. Hij verwijst ook naar een artikel in het Brabants Nieuwsblad van 9 januari 1984. Het enthousiasme van deze nieuwe regel is reeds voorbijwant waar de gemeenten deze maatregel willen in stellen mag het niet. Het is zeker niet zo dat zonder meer een 30 km. zone voor de vesting en Helwijk ingesteld wordt als dit mogelijk zou zijn. Op wegen met doorgaand verkeer bijvoorbeeld kan de maatregel niet van toepassing worden ver klaard. De commissie verkeers- en parkeerproblematiek heeft in haar rapport uitvoerig aandacht besteed aan de mogelijkheden ten aanzien van het parkeren in de vesting. Over het parkeren door anderen dan Willemstadters is nogal intensief gesproken indertijd. De vraag is al direct wie wordt er tot de Willemstadters gerekend en wie niet? Voorts is een vraag waar wel geparkeerd mag worden en waar niet, geldt een bij- zondere/regeling alleen in het weekend, of alleen in de zomermaanden? enz. Deze materie is zo ingewikkeld dat de voorzitter toezegt de vraag nog eens in het college ter discussie te stellen. /parkeer Besluiten kunnen echter pas genomen worden nadat de werkzaamheden aan de straten in verband met de vergroting van het bergingsriool beëindigd zijn. In verband met dit werk komt de bestrating van zowat de gehele vesting op zijn kop te staan. De heer Boertjes wijst er op dat de 30 km. zone alleen ingesteld mag worden als er geen voorrangswegen of -kruisingen in het betreffende gebied zijn gelegen. Dit staat los van de doorgaande wegen. Na de vergroting van het bergingsriool wordt een rapport tegemoet gezien. -Sluiting-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 15