-9- Op 10 augustus 1982 heeft de raad het spreidingsplan besproken. Bestemmings plan Elim kwam naar zijn oordeel in eerste instantie voor de vestiging var een woonwagencentrum in aanmerking. Plan Kloosterblokje viel als locatie af. Als tijdelijke locatie liet de raad zijn oog vallen op het terrein aan de Hellegatsweg. De gedeputeerde staten hebben het spreidingsplan op 12 oktober 1983 vastge steld. Zij hebben geschreven dat als blijkt dat in het bestemmingsplan Elim niet tijdig in een woonwagencentrum kan worden voorzien, zij als alternatief het bestemmingsplan Kloosterblokje in het spreidingsplan hebben opgenomen. De voorgestelde locatie aan de Hellegatsweg komt vanwege de ongunstige lig ging naar het oordeel van de gedeputeerde staten niet in aanmerking voor opname in het spreidingsplan. In de circulaire van 19 januari 1981 heeft de staatssecretaris van Volkshuis vesting en Ruimtelijke Ordening criteria voor locatiekeuze van standplaatsen van woonwagens gegeven. Dit naar aanleiding van het bepaalde in artikel 7 van de Woonwagenwet, waarin wordt gesteld dat het woonwagencentrum zodanig moet zijn gelegen dat de be woners zonder groot bezwaar kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. Uitgangspunt voor de criteria is dat het woonwagencentrum niet meer is dan een kleine verzameling kavels bestemd voor woonwagens die, evenals kavels voor woningbouw, gelegen zijn aan een doorgaande openbare weg welke deel uit maakt van het normale stratenplan van een woonbuurt. Het definitieve woonwagencentrum moet voldoen aan de criteria om voor rijks- steun in aanmerking te komen. Rekening houdend met al deze factoren is het college tot de locatiekeuze voor het perceel D nummer 809 gekomen. voorz^ter voegt hier naar aanleiding van de woorden van de heren van der Sluijs en Boertjes nog aan toe, dat de gedeputeerde staten er nadrukkelijk op hebben gewezen dat er geen sprake van kan zijn het perceel aan de Helle gatsweg als definitieve locatie aan te wijzen. Deze houding van de gedepu teerde staten is te wijten aan het besluit met uitvoeringsmaatregelen voor de Woonwagenwet en waarin onder meer staat dat woonwagens in de directe om geving van woonbebouwing van enige omvang dienen te staan, zonder dat afstand of andere hindernissen zoals water, wegen, dijken, spoorlijn of talud een belemmering vormen voor het integratieproces. Dit betekent dat de woonwagen bewoners die nu op het perceel aan de Hellegatsweg staan, volstrekt zijn af gezonderd van andere mensen en derhalve die locatie op grond van de Woonwagen wet en haar uitvoeringsbesluiten totaal onaanvaardbaar is. Het beleid terzake van de gedeputeerde staten is zodanig dat elke locatie voor een woonwagencentrum die geen onmiddellijke relatie heeft met belenden de bebouwing, volstrekt onaanvaardbaar is. Wijziging van het bestemmingsplan Buitengebied ten behoeve van een woonwagen- centrum aan de Hellegatsweg zal dus niet de goedkeuring van de gedeputeerde staten krijgen en, ingeval van beroep, ook niet van de Kroon. Hiermee moet het college bij het zoeken naar een locatie voor een woonwagen centrum rekening houden. Er zal dus naar een standplaats bij woonbebouwing moeten worden gezocht. Dit is echter verschrikkelijk moeilijk. Enerzijds omdat de gemeente over geen eigen gronden beschikt en anderzijds omdat reke ning gehouden moet worden met het beschermd stadsgezicht, waarin op vrijwel geen enkele locatie gebouwd mag worden, behalve dan op de plaats waar thans gebouwd wordt, namelijk het Kloosterblokje. Als nu binnen afzienbare tijd geen definitieve locatie wordt gekozen dan zal dat tot gevolg hebben dat de gedeputeerde staten er een zullen aanwijzen. Het enige aanvaardbare alternatief voor de plaats tussen het Steenpad en de De Lierestraat zal dan voor de gedeputeerde staten zijn een gedeelte van het plan Kloosterblokje waarop 5 woningwetwoningen zijn gepland waarop dus dan 5 woonwagens zullen moeten komen. Het college probeert op het ogenblik een tijdelijk woonwagenkamp te creëren aan de Hellegatsweg. Dit moet want er staan daar een aantal woonwagens. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1984 | | pagina 109