a 5— Het is echter wel zo dat deze pakhuizen ernstig verkrotten. Ondanks het feit dat er aan de panden een bord van een aannemer hangt is er nog geen steen ver anderd. Op zichzelf is dit zeer spijtig. De panden zijn beschermde monumenten ingevolge de Monumentenwet. En de Rijksdienst voor de Monumentenzorg èn het gemeentebestuur hebben alle mogelijke medewerking verleend om de restauratie van die panden voor elkaar te krijgen. Om financiële redenen komt het plein helaas niet van de grond. Een alternatieve bestemming voor die panden is er niet of het zou een horecabe- stemming moeten zijn. Deze laatste bestemming is voor de raad onaanvaardbaar. Regelmatig is met de eigenaren van de pakhuizen gesproken. De eigenaren hebben verschillende malen gevraagd of de bestemming gewijzigd kan worden. Overeen komstig het beleid van de raad heeft het college steeds gesteld dat de bestem ming "woondoeleinden en detailhandel" volgens het bestemmingsplan Vesting Willemstad voldoende mogelijkheden biedt. Een horecabestemming is onaanvaard baar. Voor het voormalig graanpakhuis Bovenkade 9 is bouwvergunning verleend voor het oprichten van 10 vrije sector woningen en 200 mz bedrijfsruimte. Het bouwplan is prachtig opgezet, doch onhaalbaar. De thans aanwezig schuur zal er nog wel in lengte van jaren staan. Een andere bestemming is niet realiseerbaar. Het is erg jammer dat het graanpakhuis indertijd niet opgenomen geworden is in het Sa- nèringsplan; destijds was dit voor de minister van Volkshuisvesting en Ruim telijke Ordening niet haalbaar. De garage Voorstraat 29 was wel in het Saneringsplan opgenomen. In het kader van de stadsvernieuwing is dit pand vorig jaar door de gemeente aangekocht. Een uitvloeisel hiervan is dat het gebruik als garagebedrijf c.q. stalling van autobussen niet langer meer toegestaan is. In het bestemmingsplan Vesting Willemstad is het perceel Voorstraat 29 bestemd voor "woondoeleinden en detail handel". Het college heeft nog geen besluit genomen over een eventueel te koop aanbieden van het perceel. Te zijner tijd zal de raad hieromtrent wel een voorstel tegemoet kunnen zien. De heer Boertjes denkt dat de provinciale directie volkshuisvesting de planning van de woningbehoefte beter tot de kortere termijn kan beperken zodat de cijfers op de realiteit kunnen worden afgestemd. voor>zitter wijst er op dat de tijdsperiode waarin thans geleefd wordt de tijd van de planning is. Sinds het eind van de zeventiger jaren is het bijna mode om alles planmatig op te zetten. Zo ook op het terrein van de volkshuisvesting. Daar is niets op tegen. Planning is echter goed zolang je er maar van af kunt wijken. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders de vragenlijst nieuwbouw en vernieuwbouw voor de jaren 1984 t/m 1986 vastgesteld. Bezwaar tegen de voorgenomen toewijzing van wegen in het kader van de ruil verkaveling Willemstad. De heer Van der Sluijs deelt mede dat bij de fractie van het C.D.A. enkele vragen en opmerkingen gerezen zijn. Gevraagd wordt hoe veel de uitkering bedraagt die de gemeente krijgt voor de quartaire wegen. Als de voorgenomen toewijzing doorgaing vindt, staat de gemeente voor een extra last van 133.200,voor ca. 22,2 km. weg. De heer Van der Sluijs informeert of in dit bedrag ook de kosten voor glad- heidsbestrijding zijn begrepen. Het is wellicht ook niet uitgesloten dat de gemeente in de toekomst voor hetfeit geplaatst wordt dat er langs de wegen open bare verlichting aangebracht dient te worden. Het is voor de gemeente een onoverkomenlijke zaak wegen te moeten overnemen die volgens de beschikbare gegevens in een slechte staat verkeren en waarvoor tevens waterschapslasten betaald moeten worden. Het C.D.A. staat dan ook volledig achter de bezwaren die bij de gedeputeerde staten ingediend gaan worden. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 86