m
m
-2-
5. brief van het dagelijks bestuur van het streekarchivariaat Nassau-Brabant
van 3 mei 1983 waarbij de ontwerp-(slot)wijziging van de begroting voor
het dienstjaar 1982 van het streekarchivariaat overeenkomstig het bepaalde
in de gemeenschappelijke regeling wordt overgelegd;
6. brief van het dagelijks bestuur van het streekgewest Westelijk Noord-Brabant
van 9 mei 1983 houdende mededeling omtrent de goedkeuring van het "beslui-
tenpakket over de gewestelijke gezondheidsdienst";
7. idem van 25 mei 1983 over het gewestelijk overlegplatform werkgelegenheids
beleid;
8. brief van de dijkgraaf van het hoogheemraadschap West-Brabant van 16 mei
1983 waarbij een afschrift wordt overgelegd van het proces-verbaal dat is
opgemaakt in verband met de aanwijzing van de leden voor de algemene ver
gadering van het hoogheemraadschap ten behoeve van de op 1 juli 1983 aan te
vangen nieuwe zittingsperiode 1983-1989;
9. brief van de directeur van stichting Garantie Instituut Woningbouw van 2 mei
1983 waarbij de brochure Garantieregeling Eengezinshuizen E.1983.1 wordt
overgelegd
10.jaarverslag 1982 van het Koningin Juliana Fonds;
11.arbeidsmarktverslag van het gewest Roosendaal per ultimo april 1983 van het
Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal.
De heer Dane heeft in eerste instantie een vraag omtrent ingekomen stuk nummer
2, het afschrift van een brief van de gedeputeerde staten van Noord-Brabant
van 26 april 1983 gericht aan het dagelijks bestuur van het waterschap De
Striene handelend over onder meer de instelling van een maximum-snelheid op de
Noordlangeweg
De fractie van het C.D.A. heeft er best begrip voor dat naar aanleiding van de
resultaten van een snelheidsmeting, die verricht is door de rijkspolitie, niet
tot wijziging wordt overgegaan van de toegestane maximumsnelheid voor motor
voertuigen in de Noordlangeweg.
Wel bestaat er ernstig bezwaar tegen het voornemen van de gedeputeerde staten
om de bestaande verkeersmaatregelen op de kruisingen van de Noord— en Zuid—
langeweg met de Oost- en Westmiddelweg te wijzigen.
Dit roept naar de mening van de fractie van het C.D.A. levensgevaarlijke situa
ties op. Met klem wordt dan ook tegen de voorgenomen handelingen van het pro
vinciaal bestuur geprotesteerd.
Jaren geleden zijn de borden model 8a (aanduiding, dat op de volgende kruising
aan alle bestuurders op de aldus aangeduide weg de doorgang moet worden vrij
gelaten) en 9 (aanduiding nadering voorrangskruising) reeds nabij de kruisingen
geplaatst. Praktisch iedereen is bekend met deze situatie, die in de prak
tijk naar tevredenheid voldoet.
Nu is bij een door de provinciale waterstaat ingesteld onderzoek gebleken dat
op de kruisingen van de Noord— en Zuidlangeweg met de Oost— en Westmiddelweg
bijzondere voorrangsregelingen zijn ingesteld, zonder dat daartoe een formeel
besluit is genomen. Het provinciaal bestuur vindt dat zowel de Noord— als de
Zuidlangeweg met een zeer geringe intensiteit worden bereden. Eveneens is men
van mening dat het uitzicht op de kruisingen goed is. Dit standpunt geeft het
provinciaal bestuur aanleiding om de borden model 8a en 9 te vervangen door
borden model 71 (gevaarlijke kruising van wegen).
Met name de opmerking over de zeer geringe verkeersintensiteit op zowel de
Noord- als Zuidlangeweg is onjuist.
Deze uitspraak is slechts gebaseerd op een meting die gedurende enkele uren
op een winterdag is gehouden. In de praktijk blijkt dat de beide wegen druk
worden bereden. Over het goede uizicht op de kruisingen valt ook het een en
ander op te merken.
-Gewezen-