',+«w oV 'ïneprrsr» -;o,e?k n'?.- •--'••oh et 'u'-V "ji-tl so i ft v 'Osm ry- b n;,:-. roo U"! "t r,: ft f nr; i'b 0>qK; :l;' t i":}rU~ •v 4- Volkeraksluizencomplex kan voor de hulpverlening raet een gerust hart op een derge lijke dienst worden teruggevallen. De voorzitter deelt mede dat de gemaakte opmerkingen betreffende de financiële consequenties van uitbreiding van het personeelsbestand ter kennis zullen worden gebracht van het streekgewest Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten in te stemmen met het ont— werp-programma voor 1984 van het streekgewest Westelijk Noord-Brabant, echter met het voorbehoud dat de taken in 1984 met het huidige personeelsbestand zullen moeten worden vervuld en dat een uitbreiding ervan zeker niet zonder meer de instemming van de raad zal kunnen hebben. Taakoverdracht gewestelijk overleg-platform voor werkgelegenheidsbeleid. De heer Versteeg zegt dat de fractie van het C.D.A. van mening is dat het zeker goed is dat er een overleg-platform voor werkgelegenheidsbeleid wordt gevormd omdat de werkgelegenheid, ook in onze gemeente, wat beter begeleid kan worden. De fractie van het C.D.A. zet overigens wel enige vraagtekens bij de samen stelling van het overleg-platform. Voorgesteld wordt dat 7 vertegenwoordigers van de 18 samenwerkende gemeenten in het overlegplatform zitting nemen. Er worden groepen van gemeenten samengesteld die ieder één vertegenwoordiger mogen aanwijzen. Het zou, naar de mening van de fractie van het C.D.A., veel beter zijn als van iedere deelnemende gemeente een afgevaardigde in het overleg-platform zitting kon nemen. Hiertegen kan dan wel als argument worden aangevoerd dat het overleg-platform te log zal zijn om goed te functioneren, maar als de samenstelling van het over— lef-platform wordt bekeken, betekent 11 leden méér geen enkel bezwaar. Daarom wordt voorgesteld met het pre-advies accoord te gaan onder voorwaarde dat iedere deelnemende gemeente een afgevaardigde in het overleg-platform kan aanwijzen. Gezamenlijk zal getracht moeten worden de werkloosheid te bestrijden. De voorzitter vindt inderdaad dat de werkloosheid als een schaduw over West- Brabant valt. Hoewel er getalsmatig ten opzichte van februari 1983 in maart 1983 een lichte daling van het aantal werklozen is waar te nemen, waren er eind maart in het werkgebied van het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal nog 6812 werkloze mannen en 2525 werkloze vrouwen geregistreerd. In Willemstad zijn er 82 mannen en 31 vrouwen werkloos. Dit is op zichzelf genomen een heel bedroevend beeld. Wanneer getracht wordt daar gezamenlijk iets aan te doen is dat een goede zaak. Het is echter ook een heel moeilijke aangelegenheid. Voorkomen dient te worden dat alles dreigt te verstikken in regels. Het is onvoorstelbaar welke regels en criteria er gelden om bij de gemeente iemand in tijdelijke dient te nemen. Dan ontdek je pas hoe bureaucratisch de bestuurlijke organisatie is geworden. Dit heeft tot gevolg dat de creativiteit ten aanzien van deze groep mensen bijna teruggebracht is tot nul. Het is jammer om dit te moeten constateren maar de feiten wijzen uit dat de werkelijke situatie zo is. Nu kan het zijn dat een gewestelijk overleg—platform ook een bureaucratische instelling wordt, waardoor dit niet functioneert. Gehoopt wordt dat dit niet het geval zal zijn. Het overleg-platform moet een mogelijkheid bieden om met elkaar door de starre bureaucratische regels heen te prikken. De heer Versteeg heeft een heel moeilijk punt met betrekking tot de instelling van een overleg-platform aangevoerd, namelijk de vertegenwoordiging. Dit speelt niet alleen in dit geval maar ook ten aanzien van de dagelijkse besturen van verschillende gemeenschappelijke regelingen. Het gewest omvat 18 gemeenten en wil voortvarend en slagvaardig werken. Dit heeft tot gevolg dat het dagelijks bestuur en andere vertegenwoordigende lichamen uit een klein aantal personen samengesteld worden. Echter alle gemeenten willen in de verschillende vertegen woordigende lichamen zitting nemen. Voorts is het voor kleine gemeenten vaak moeilijk om in een vertegenwoordigend onderdeel van het gewest zitting te krijgen. Dit is laatstelijk weer gebleken bij de samenstelling van het dagelijks bestuur van het streekgewest. Geen enkele vertegenwoordiger van een gemeente met minder dan 10.000 inwoners heeft zitting in het dagelijks bestuur. Alleen vertegenwoor digers van de grotere gemeenten maken deel uit van het dagelijks bestuur. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 62