',+«w oV 'ïneprrsr» -;o,e?k
n'?.- •--'••oh et 'u'-V "ji-tl so i
ft
v 'Osm ry- b n;,:-. roo
U"! "t r,: ft f nr;
i'b 0>qK; :l;' t i":}rU~
•v
4-
Volkeraksluizencomplex kan voor de hulpverlening raet een gerust hart op een derge
lijke dienst worden teruggevallen.
De voorzitter deelt mede dat de gemaakte opmerkingen betreffende de financiële
consequenties van uitbreiding van het personeelsbestand ter kennis zullen worden
gebracht van het streekgewest
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten in te stemmen met het ont—
werp-programma voor 1984 van het streekgewest Westelijk Noord-Brabant, echter
met het voorbehoud dat de taken in 1984 met het huidige personeelsbestand zullen
moeten worden vervuld en dat een uitbreiding ervan zeker niet zonder meer de
instemming van de raad zal kunnen hebben.
Taakoverdracht gewestelijk overleg-platform voor werkgelegenheidsbeleid.
De heer Versteeg zegt dat de fractie van het C.D.A. van mening is dat het zeker
goed is dat er een overleg-platform voor werkgelegenheidsbeleid wordt gevormd
omdat de werkgelegenheid, ook in onze gemeente, wat beter begeleid kan worden.
De fractie van het C.D.A. zet overigens wel enige vraagtekens bij de samen
stelling van het overleg-platform. Voorgesteld wordt dat 7 vertegenwoordigers van
de 18 samenwerkende gemeenten in het overlegplatform zitting nemen. Er worden
groepen van gemeenten samengesteld die ieder één vertegenwoordiger mogen aanwijzen.
Het zou, naar de mening van de fractie van het C.D.A., veel beter zijn als van
iedere deelnemende gemeente een afgevaardigde in het overleg-platform zitting
kon nemen.
Hiertegen kan dan wel als argument worden aangevoerd dat het overleg-platform te
log zal zijn om goed te functioneren, maar als de samenstelling van het over—
lef-platform wordt bekeken, betekent 11 leden méér geen enkel bezwaar. Daarom
wordt voorgesteld met het pre-advies accoord te gaan onder voorwaarde dat iedere
deelnemende gemeente een afgevaardigde in het overleg-platform kan aanwijzen.
Gezamenlijk zal getracht moeten worden de werkloosheid te bestrijden.
De voorzitter vindt inderdaad dat de werkloosheid als een schaduw over West-
Brabant valt. Hoewel er getalsmatig ten opzichte van februari 1983 in maart 1983
een lichte daling van het aantal werklozen is waar te nemen, waren er eind maart
in het werkgebied van het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal nog 6812 werkloze
mannen en 2525 werkloze vrouwen geregistreerd. In Willemstad zijn er 82 mannen
en 31 vrouwen werkloos. Dit is op zichzelf genomen een heel bedroevend beeld.
Wanneer getracht wordt daar gezamenlijk iets aan te doen is dat een goede zaak.
Het is echter ook een heel moeilijke aangelegenheid. Voorkomen dient te worden
dat alles dreigt te verstikken in regels. Het is onvoorstelbaar welke regels en
criteria er gelden om bij de gemeente iemand in tijdelijke dient te nemen. Dan
ontdek je pas hoe bureaucratisch de bestuurlijke organisatie is geworden. Dit
heeft tot gevolg dat de creativiteit ten aanzien van deze groep mensen bijna
teruggebracht is tot nul. Het is jammer om dit te moeten constateren maar de
feiten wijzen uit dat de werkelijke situatie zo is.
Nu kan het zijn dat een gewestelijk overleg—platform ook een bureaucratische
instelling wordt, waardoor dit niet functioneert. Gehoopt wordt dat dit niet het
geval zal zijn. Het overleg-platform moet een mogelijkheid bieden om met elkaar
door de starre bureaucratische regels heen te prikken.
De heer Versteeg heeft een heel moeilijk punt met betrekking tot de instelling
van een overleg-platform aangevoerd, namelijk de vertegenwoordiging. Dit speelt
niet alleen in dit geval maar ook ten aanzien van de dagelijkse besturen van
verschillende gemeenschappelijke regelingen. Het gewest omvat 18 gemeenten en
wil voortvarend en slagvaardig werken. Dit heeft tot gevolg dat het dagelijks
bestuur en andere vertegenwoordigende lichamen uit een klein aantal personen
samengesteld worden. Echter alle gemeenten willen in de verschillende vertegen
woordigende lichamen zitting nemen. Voorts is het voor kleine gemeenten vaak
moeilijk om in een vertegenwoordigend onderdeel van het gewest zitting te krijgen.
Dit is laatstelijk weer gebleken bij de samenstelling van het dagelijks bestuur
van het streekgewest. Geen enkele vertegenwoordiger van een gemeente met minder
dan 10.000 inwoners heeft zitting in het dagelijks bestuur. Alleen vertegenwoor
digers van de grotere gemeenten maken deel uit van het dagelijks bestuur.
-De-