iS7'.." -V IB -"i :.f UTO l'Vvliltf. -
-)ct s'ibq svoidiaoq .ns»» r**®-' i hoar-
f--»srwv
ïb^nev s> :i';.\BTT' r>b '.««astsn •le-'ïrt.i v jL q.
*13
j§on- la; >1 J;V 9d Toot .i%- rJbt -i
Cj tocta .!E''lf,<>ifeSfV ':Sf»r
tins UBvajgno 'If; oaónnt<d9oj;l.i;: t; do
t;
'tvolftafefacK.vr.'ovo mniwiv. 3-<W,/r -...<fci9v ..»ii
-
lawtrtnoaoovc- taaohfe'j -:w a- i.
vai,i:3-öi:.;I'onot
.■<-'i'*v- I n; 'jr. P.*fcro*>0.'l«fcf, - pi ?Jx»7 3r.3(|| '.;.u''i|d
h.-j> j;J.v ,'>vi r -)
>-i ooo gor; .i m^Tur
f-v; f; o'Si? I-ïov.-", i
LJ.no n; Uf-siu xs^cjuoV or, 03iq "v
- .lto.OT T.,r.ic'v
na"ff'; ->bf ;•,<-•. Jt; 1
1 tot rti r.! 0
IS -i?i- >11 -v h ,-••• gni ..I i a
s.g<- n - --.-v.- w
Vt'
3Ui "'S-f ;hMi .fl
n-J.T '.-l r.-gbOV 9*1
BK bi9ri>ii;.i-bo. -,,j _,u,x s r-;s:.), X _f
n
f cV j<: )bnof.tev: q;:. rhr:io bi-M ..>b
v. »JH." f tof/t, :;5J 1'V, 1 ,/yrf
IfpR; i, - IO J i i -I "0;n X;n(J ryv
ns .y>v to; v KiiovoT
c;, o.r ''ioo
'•■"1' ,f'i-:A .'-J''!pi: i e>30»" v.v V
r.v ixfbn.v-t'i /Wfcv ooJ
v;i.aS«« ir.^7-» m,i:v r.-pct
'...i'.-io;,
:ii 3gr)--* AW'to)'.K;';oT
abnog1ov
I ■■"'1 .;;W orf'SaOTOq -jC>
j' 'liiao 9S9('i .-fr-ici.'J ..'a, q
istooaoon n-t -aaxq
'••■•..a ari lob ;!.ao $ud.- nobriiv jjv
ns>l "- b •;c»i d-MBBjy.-io .nj.i» «•I'i^o-Ttqgu^
Vaitesj.;;-i',:ssb g| fsW
>S r?9 '■or!f>gqo ra.'-b" a is.rf.-c.» i i*
Ml' ai'+oIS'l fetó'I|W
iW 0 i sag r nssma}- ab:;'; - nee /a'.ib'-or'Viti
it .190 >V ifiodltbqo tari borif
I "V <1
i;O.fOfi
o.. ..T; i".j./rW oi. oi b rto,.n:V.
k oob -'T- na naa rwat o-q.
-5-
Het is zelfs zo dat ouderen, die al lang aan verzorging in een tehuis
toe zijn, in Willemstad blijven wegens hun sociale binding.
Terecht pleiten zij voor een voorziening binnen onze eigen gemeente.
De gemeente Willemstad heeft alle voorbereidingen getroffen die de stich
ting van een bejaardenoord mogelijk kunnen maken. Er zijn principe—af
spraken gemaakt met de gemeente Zevenbergen over het beschikbaar stellen
van de benodigde 20 plaatsen. Bovendien is er een planologische overeen
stemming bereikt over de locatie.
De gedeputeerde staten hebben op 4 mei 1982 medegedeeld dat zij zich ge
wend hebben tot de Provinciale Commissie voor bejaardenoorden met het
verzoek voorstellen te doen omtrent de honorering van het Willemstadse
initiatief.
De gedeputeerde staten zouden aan de hand van die voorstellen een defi
nitieve beslissing nemen. Omdat wij tot op heden hierover nog niets hebben
vernomen willen wij graag de volgende vragen voorleggen:
1. Heeft de provinciale commissie al een voorstel gedaan. Zo ja, wanneer
kan de beslissing van het provinciaal bestuur worden verwacht? Zo neen,
kunnen gedeputeerde staten bij deze commissie aandringen dat het voor
stel zo spoedig mogelijk wordt voorgelegd.
2. kan het provinciaal bestuur behulpzaam zijn bij het creëren van andere
voorzieningen ten behoeve van de bejaarden (know-how, o.a. warme maal-
tijdvoorzieningen, dienstencentrum en extra murale hulp enz.indien
een onderzoek de behoefte daaraan zou bevestigen.
Het zal de heer Van der Harten uit dit betoog duidelijk zijn dat burge
meester en wethouders en de gemeenteraad van Willemstad beslist niet van
plan zijn de claim op een bejaardenoord op te geven."
Het volgende punt betreft de woningbouw in Willemstad.
De heer Boertjes zegt hierover het volgende:
"Wij leggen u dit punt voor omdat de woningbouw te maken heeft met de
mogelijkheden tot uitbreiding van onze gemeente. Het zal u bekend zijn
dat deze mogelijkheden zeer beperkt zijn, omdat de gronden rondom onze
gemeente voor een belangrijk deel in handen zijn van projectontwikkelaars.
Daarnaast is Willemstad ingedeeld in groeiklasse 2 van het streekplan
West-Brabant, hetgeen ook nog eens de hoeveelheid te bouwen woningen be
perkt. Toch is het gelukt om een uitbreidingsplan te realiseren. We
spreken dan over het bestemmingsplan "Kloosterblokje". In dit plan zijn
91 woningen gepland, waarvan 88 als premiewoningen.
De woningbouw in dit plan is verkaveld volgens een bepaalde woningdiffe
rentiatie. De Subcommissie voor de gemeentelijke plannen van de P.P.C.
is met de voorgestelde opzet accoord gegaan. Het probleem nu is dat de
toewijzing van de gesubsidieerde woningbouw niet op de verkaveling wordt
afgestemd. Dit is te meer merkwaardig, aangezien de H.I.D. Volkshuis
vesting toch bij het vooroverleg van het plan in de P.P.C. is betrokken.
Dit leidt welhaast tot de conclusie dat de toewijzing van gesubsidieerde
woningbouw verre van flexibel is. De toewijzing voor 1982 bestond uit
7 woningwetwoningen, maar door de verkaveling kunnen slechts 6 van deze
woningen worden gerealiseerd, terwijl de toewijzing voor 1983 3 woning
wetwoningen betreft en 12 premiekoop A-woningen.
In dit laatste geval biedt de verkaveling slechts mogelijkheden voor de
bouw van respectievelijk 4 en 13 woningen. Ondanks het feit dat de woning
contingenten voor 1982 en 1983 gelijktijdig gerealiseerd worden, blijkt
het onmogelijk om die ene woningwetwoning van 1982 naar 1983 over te
hevelen, alsmede één premiekoop A—woning extra beschikbaar te krijgen.
U zult ongetwijfeld begrijpen dat dit grote problemen voor onze gemeente
met zich brengt.
De verkaveling is zodanig opgezet dat het bouwrijp maken en de woning
bouw vanwege het kostenaspect gefaseerd kunnen worden uitgevoerd. Een
andere indeling is derhalve niet mogelijk.
-Wij-