iS7'.." -V IB -"i :.f UTO l'Vvliltf. - -)ct s'ibq svoidiaoq .ns»» r**®-' i hoar- f--»srwv ïb^nev s> :i';.\BTT' r>b '.««astsn •le-'ïrt.i v jL q. *13 j§on- la; >1 J;V 9d Toot .i%- rJbt -i Cj tocta .!E''lf,<>ifeSfV ':Sf»r tins UBvajgno 'If; oaónnt<d9oj;l.i;: t; do t; 'tvolftafefacK.vr.'ovo mniwiv. 3-<W,/r -...<fci9v ..»ii - lawtrtnoaoovc- taaohfe'j -:w a- i. vai,i:3-öi:.;I'onot .■<-'i'*v- I n; 'jr. P.*fcro*>0.'l«fcf, - pi ?Jx»7 3r.3(|| '.;.u''i|d h.-j> j;J.v ,'>vi r -) >-i ooo gor; .i m^Tur f-v; f; o'Si? I-ïov.-", i LJ.no n; Uf-siu xs^cjuoV or, 03iq "v - .lto.OT T.,r.ic'v na"ff'; ->bf ;•,<-•. Jt; 1 1 tot rti r.! 0 IS -i?i- >11 -v h ,-••• gni ..I i a s.g<- n - --.-v.- w Vt' 3Ui "'S-f ;hMi .fl n-J.T '.-l r.-gbOV 9*1 BK bi9ri>ii;.i-bo. -,,j _,u,x s r-;s:.), X _f n f cV j<: )bnof.tev: q;:. rhr:io bi-M ..>b v. »JH." f tof/t, :;5J 1'V, 1 ,/yrf IfpR; i, - IO J i i -I "0;n X;n(J ryv ns .y>v to; v KiiovoT c;, o.r ''ioo '•■"1' ,f'i-:A .'-J''!pi: i e>30»" v.v V r.v ixfbn.v-t'i /Wfcv ooJ v;i.aS«« ir.^7-» m,i:v r.-pct '...i'.-io;, :ii 3gr)--* AW'to)'.K;';oT abnog1ov I ■■"'1 .;;W orf'SaOTOq -jC> j' 'liiao 9S9('i .-fr-ici.'J ..'a, q istooaoon n-t -aaxq '••■•..a ari lob ;!.ao $ud.- nobriiv jjv ns>l "- b •;c»i d-MBBjy.-io .nj.i» «•I'i^o-Ttqgu^ Vaitesj.;;-i',:ssb g| fsW >S r?9 '■or!f>gqo ra.'-b" a is.rf.-c.» i i* Ml' ai'+oIS'l fetó'I|W iW 0 i sag r nssma}- ab:;'; - nee /a'.ib'-or'Viti it .190 >V ifiodltbqo tari borif I "V <1 i;O.fOfi o.. ..T; i".j./rW oi. oi b rto,.n:V. k oob -'T- na naa rwat o-q. -5- Het is zelfs zo dat ouderen, die al lang aan verzorging in een tehuis toe zijn, in Willemstad blijven wegens hun sociale binding. Terecht pleiten zij voor een voorziening binnen onze eigen gemeente. De gemeente Willemstad heeft alle voorbereidingen getroffen die de stich ting van een bejaardenoord mogelijk kunnen maken. Er zijn principe—af spraken gemaakt met de gemeente Zevenbergen over het beschikbaar stellen van de benodigde 20 plaatsen. Bovendien is er een planologische overeen stemming bereikt over de locatie. De gedeputeerde staten hebben op 4 mei 1982 medegedeeld dat zij zich ge wend hebben tot de Provinciale Commissie voor bejaardenoorden met het verzoek voorstellen te doen omtrent de honorering van het Willemstadse initiatief. De gedeputeerde staten zouden aan de hand van die voorstellen een defi nitieve beslissing nemen. Omdat wij tot op heden hierover nog niets hebben vernomen willen wij graag de volgende vragen voorleggen: 1. Heeft de provinciale commissie al een voorstel gedaan. Zo ja, wanneer kan de beslissing van het provinciaal bestuur worden verwacht? Zo neen, kunnen gedeputeerde staten bij deze commissie aandringen dat het voor stel zo spoedig mogelijk wordt voorgelegd. 2. kan het provinciaal bestuur behulpzaam zijn bij het creëren van andere voorzieningen ten behoeve van de bejaarden (know-how, o.a. warme maal- tijdvoorzieningen, dienstencentrum en extra murale hulp enz.indien een onderzoek de behoefte daaraan zou bevestigen. Het zal de heer Van der Harten uit dit betoog duidelijk zijn dat burge meester en wethouders en de gemeenteraad van Willemstad beslist niet van plan zijn de claim op een bejaardenoord op te geven." Het volgende punt betreft de woningbouw in Willemstad. De heer Boertjes zegt hierover het volgende: "Wij leggen u dit punt voor omdat de woningbouw te maken heeft met de mogelijkheden tot uitbreiding van onze gemeente. Het zal u bekend zijn dat deze mogelijkheden zeer beperkt zijn, omdat de gronden rondom onze gemeente voor een belangrijk deel in handen zijn van projectontwikkelaars. Daarnaast is Willemstad ingedeeld in groeiklasse 2 van het streekplan West-Brabant, hetgeen ook nog eens de hoeveelheid te bouwen woningen be perkt. Toch is het gelukt om een uitbreidingsplan te realiseren. We spreken dan over het bestemmingsplan "Kloosterblokje". In dit plan zijn 91 woningen gepland, waarvan 88 als premiewoningen. De woningbouw in dit plan is verkaveld volgens een bepaalde woningdiffe rentiatie. De Subcommissie voor de gemeentelijke plannen van de P.P.C. is met de voorgestelde opzet accoord gegaan. Het probleem nu is dat de toewijzing van de gesubsidieerde woningbouw niet op de verkaveling wordt afgestemd. Dit is te meer merkwaardig, aangezien de H.I.D. Volkshuis vesting toch bij het vooroverleg van het plan in de P.P.C. is betrokken. Dit leidt welhaast tot de conclusie dat de toewijzing van gesubsidieerde woningbouw verre van flexibel is. De toewijzing voor 1982 bestond uit 7 woningwetwoningen, maar door de verkaveling kunnen slechts 6 van deze woningen worden gerealiseerd, terwijl de toewijzing voor 1983 3 woning wetwoningen betreft en 12 premiekoop A-woningen. In dit laatste geval biedt de verkaveling slechts mogelijkheden voor de bouw van respectievelijk 4 en 13 woningen. Ondanks het feit dat de woning contingenten voor 1982 en 1983 gelijktijdig gerealiseerd worden, blijkt het onmogelijk om die ene woningwetwoning van 1982 naar 1983 over te hevelen, alsmede één premiekoop A—woning extra beschikbaar te krijgen. U zult ongetwijfeld begrijpen dat dit grote problemen voor onze gemeente met zich brengt. De verkaveling is zodanig opgezet dat het bouwrijp maken en de woning bouw vanwege het kostenaspect gefaseerd kunnen worden uitgevoerd. Een andere indeling is derhalve niet mogelijk. -Wij-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 52