Vie 1. sb nrv "V". r rp.frl:;,."f9e' I srt ••j'rjSM -69- Het college doet niet mee aan een geruchtenstroom. In geen geval! Naar het oordeel van burgemeester en wethouders wordt er op de openbare school voortreffelijk onder wijs gegeven. Laat dat buiten alle kijf zijn. Naast de door de voorzitter genoemde mond-op-mond reclame, is er terecht op gewezen dat er nog andere vormen mogelijk zijn om propaganda te maken voor het Willemstadse onderwijs. Misschien kunnen de scholen eens gezamenlijk naar buiten treden om zich te presenteren. Dit is een waardevolle suggestie die meegenomen wordt. In het overleg met de hoofden der scholen, zal dit punt ingebracht worden. Aangenomen wordt dat de dienstregelingen van het openbaar vervoer niet of nauwe lijks een wijziging in verband met het schoolvervoer ondergaan. Het vervoer van leerlingen van Helwijk naar Willemstad geschiedt 's morgens met de B.B.A. en 's middags terug met de Z.W.N. Er is op dit moment geen sprake van dat de lijn diensten hun tijden gaan veranderen. Dit kan ook haast niet omdat Willemstad voor de verschillende lijnen een eindpunt is. Als de verschillende scholen hun lesroos ter aanpassen aan het openbare vervoer moet aangenomen worden dat de openbaar-ver- voerstijden onwrikbaar zijn. De lesroosters kunnen niet steeds aangepast worden. Er is door de fractie van de P.v.d.A. op gewezen dat het vervoer per schoolbus van kinderen van levensbelang kan zijn voor een school. Dit is tot nu toe nog niet gebleken. Er is een afweging van kosten gemaakt. De kosten van het vervoer voor schoolzwemmen zijn afgewogen tegen de kosten van het vervoer van huis naar school en terug. Enkele keren per week gaan tientallen kinderen schoolzwemmen. Van de schoolbus maakt, afhankelijk van de weergesteldheid, een beperkt aantal kinderen gebruik. Die afweging is in samenwerking met de scholen gemaakt. Alle scholen, ook de open bare school, hebben gekozen voor het schoolzwemmen. Als straks blijkt dat het schoolvervoer ook plaats kan vinden met het openbaar vervoer, is er een goede keuze gemaakt. Voor zover de voorzitter is geïnformeerd, is het spreidingsplan voor het voortge zet onderwijs, gezien de ontwikkelingen op het ministerie van Onderwijs en Weten schappen, op de lange baan geschoven. De voorzitter zal echter nog eens naar cte exacte stand van zaken informeren. De opmerking dat contact gezocht moet worden met organisaties die op het finan ciële vlak kunnen bijspringen ten aanzien van de bouw van een voorziening voor ouderenwordt meegenomen Natuurlijk zijn de adhesie-betuigingen op de motie betreffende de overstaphalte op de A 29 doorgezonden naar de minister van Verkeer en Waterstaat en de verkeers— specialisten van de verschillende fracties in de Tweede Kamer der Staten Generaal. De voorzitter heeft gezegd dat er niet al te veel technische problemen gemaakt moeten worden ten aanzien van de overstaphalte op de A 29. De fractie van de P.v.d.A. heeft hierop ingehaakt. Terzake is een aantal opmerkingen te maken. Dit wordt gedaan aan de hand van een voorbeeld. Een bus rijdt van Willemstad naar Numansdorp en moet de oversteek van de A 29 maken. Vanuit Willemstad rijdt de bus over de parallelweg. Aan het einde van deze weg gaat de bus rechtsaf naar Numans dorp. Die bus blijft namenlijk de oude route volgen. Dus bij de afslag moeten de reizigers voor de sneldienst richting Oud-Beijerland/Rotterdam dan overstappen. Deze reizigers moeten gebruik maken van de bus uit Goeree-Overflakkee die over de autoweg komt. Nu is er een hoogteverschil te overwinnen. De reizigers voor de snel dienst vanuit Willemstad moeten naar beneden. Een ander probleem doet zich ook andersom voor. De sneldienst komt dan van de richting Rotterdam en stopt bij het viaduct op het hoogteniveau van de snelweg. De reizigers richting Willemstad moe ten naar boven, dan over het viaduct heen om te komen bij de bus vanuit Numansdorp. Er moet dus steeds een niveauverschil overwonnen worden. Bij rijkswaterstaat be staan ideeën om een aparte voetgangersvoorziening te maken op het viaduct. Deze voorziening zou zo duur zijn dat de overstap nog jaren vergeten kan worden. Dan moet er een keuze gemaakt worden tussen: öf overstappen, over het viaduct lopen waar weinig voorzieningen zijn getroffen en het niveauverschil overbruggen öf de overstaphalte nog jaren vooruitschuiven. Voor de B.B.A. is er nog het probleem dat een bus van dit vervoersbedrijf aldaar moet keren. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 218