-60- Maar we zitten nu eenmaal in die gemeenschappelijke regeling; uittreding is zonder een flinke financiële aderlating ook niet mogelijk, want de gemeente moet dan toch blijven betalen. Maar afgezien daai-van acht ik het beter de ontwikkelingen af te wachten. De bedoe- ling is om het schap in 1986 op te heffen; hiervoor is al een commissie ingesteld die de consequenties ervan op papier moet zetten. De plaats voor ons woonwagencentrum is het grote knelpunt. Als het C.D.A. een sug gestie daarvoor wil doen zou dat zeer welkom zijn, maar die lokatie moet door verschillende instanties worden geaccepteerd. Een jachthaven bij de Haringvlietbrug is van de baan. Gemeentelijke jachthaven. Voor zover onze informaties juist zijn loopt het gebruik van alle jachthavens iets terug; men wijt dit doorgaans aan de economische teruggang. De sanitaire voorzieningen zijn aangepast aan de normen van de A.N.W.B. en voldoen -ook naar de mening van het bestuur van de watersportvereniging- aan de te stellen eisen. De Willemstadse jachthaven hanteert voor de vaste ligplaatsen een middentarief voor de passanten liggen de havengelden iets boven het gemiddelde, maar deze ta rieven zijn zeker niet onredelijk. We zitten met onze tarieven niet het hoogste, maar ook niet het laagste. Ik zou het op prijs stellen indien de fractie van het C.D.A. iets concreter wilde zijn omtrent de bedoeling van "de totale zaak door de lichten"denkt men dan aan deskundigen die een duur rapport moeten maken? Naar mijn mening is de jachthaven een overzichtelijk gebeuren. Omdat het C.D.A. verder niet reageert op het idee om de commissie voor openbare werken in te schakelen voor de grotere werken in de jachthaven neem ik aan dat de fractie daarmee kan instemmen. Bijstand minimumuitkeringstrekkers Gevraagd wordt om voor de minimumuitkeringstrekkers iets te doen om hun lasten te verlichten. Het C.D.A. denkt daarbij aan onder andere teruggave van gemeentelijke belastingen of iets dergelijks. Voor zover het in zijn vermogen ligt, wil het col lege hieraan medewerken, maar de afschrijving van de gemeentelijke belastingen is niet zo eenvoudig als soms wordt voorgesteld. Wat betreft de onroerend—goedbelas— tingen heeft de gemeente geen bevoegdheid; voor hondenbelasting en woonforensen— belasting acht het college dit niet zonder meer nodig. Resteert dan nog alleen de afvalstoffenheffing. In de aanbiedingsnota is het college op pag. 51 uitvoerig hierop ingegaan. We zullen trachten objectieve normen te vinden, waarbij we denken aan de richtlijnen die gehanteerd worden bij de Rijksbelastingen. Er moet naar de mening van het college in de regio gebruik worden gemaakt van dezelfde normen om voor afschrijving in aanmerking te komen; deze zaak is nog een onderwerp van studie. Centrale antenne installatie. Bij de presentatie van de begroting voor het voltallige college heb ik niet als voorzitter van de commissie, maar uitdrukkelijk mijn persoonlijke visie gegeven op de c.a.i. Ik veronderstel dat ik toch ook wel een eigen mening mag hebben. Als de commissieleden andere, positieve informatie hebben, dan hadden ze er goed aan gedaan mij zulks te zeggen. De commissieleden hadden dan kunnen aandringen op een commissievergadering, om die ontwikkelingen uit de doeken te doen. In de commissievergadering is besloten eerst eens in Eindhoven te gaan kijken, en daar is op gewacht. Als er al fouten gemaakt zijn, dan zijn ook de commissieleden hieraan schuldig, en niet alleen de voorzitter, want de commissieleden hebben het volste recht om de voorzitter te vragen een vergadering uit te schrijven. Overigens weet ik nog niet in welke richting die positieve ontwikkelingen gaan. -Tenslotte-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 209