-55-
In de eerste plaats is Willemstad een eindpunt. Dat is niet in het voordeel maar
in het nadeel. In de tweede plaats is er slechts gedurende bepaalde uren, met name
de uren dat kinderen van en naar school gaan, een behoorlijke belangstelling voor
het openbaar vervoer. De meeste tijd is het openbaar vervoer toch bezig met het
verplaatsen van lucht van Willemstad naar Rotterdam, Fijnaart en omgekeerd. Het is
begrijpelijk, dat als het aanbod niet groter wordt, er geen enkele maatschappij
toestemming krijgt om het aantal ritten uit te breiden. Het aantal ritten wordt
bepaald aan de hand van het aantal bezette plaatsen. Zo is het voor inwoners van
Willemstad een probleem dat ze wel met de bus in Roosendaal kunnen komen, maar
niet met het openbaar vervoer terug kunnen. Dat is een verschrikkelijk slechte
dienstverlening. Laatst heeft de voorzitter hierover nog gesproken met de directie
van de B.B.A. Van die zijde wordt dan gesteld dat de gemeente, gelet op de moge
lijkheden binnen het bedrijf,er niet op behoeft te rekenen dat in deze situatie ver
andering kan worden gebracht.
De enquête waarnaar de V.V.D. vraagt heeft op dit moment weinig zin. De Z.W.N. en
de B.B.A. zijn er een groot voorstander van om te proberen de aansluiting van de
Willemstadse lijnen op de A29 te bewerkstelligen. Zij zien in die route brood
Voor de B.B.A. komt daar wel het probleem bij dat de bussen buiten het huidige
concessiegebied komen te rijden. Dit kan nog wel eens een aantal administratieve
problemen met zich brengen.
Belastingen.
Op het afschrijven van belastingen en het verlenen van vrijstellingen van belas
tingen, zoals dat door een aantal fracties is aangedragen, zal wethouder Kamp het
een en ander zeggen.
Woningbedrijf
Op de vragen betreffende het woningbedrijf zal wethouder Munters ingaan.
De voorzitter deelt nog wel mede dat er goed gekeken wordt naar de achterstand van
huren. Wie achterstand oploopt haalt dat vandaag de dag zo bijzonder moeilijk in.
Het college is bijzonder kien op de betaling van huishuur. De huurachterstand is
ten opzichte van de totale huur minimaal.
Getracht zal worden voor de houten woningen aan de Folke Bernadottelaan een sane
ringscontingent te krijgen. Als die woningen afgebroken worden, moeten er nieuwe
voor teruggebouwd kunnen worden.
De drie fracties hebben vragen gesteld over een eventueel meer gemeenten omvattend,
grootschalig woningbedrijf. Er is gevraagd naar de voor- en nadelen.
De V.V.D. heeft reeds gesteld niet zo'n voorstander van een dergelijke woningbouw
vereniging te zijn, tenzij zou blijken dat er grote voordelen aan verbonden zijn.
Op dit moment kan worden volstaan met de mededeling dat dit initiatief nog in een
onderzoekstadium verkeert.
Bezien wordt of een en ander haalbaar is, wat de voordelen en wat de nadelen zijn.
Als alles op een rij staat, zal het resultaat aan de raad worden bekend gemaakt.
Het is thans voorbarig om te zeggen: "wij zijn voor of tegen".
Tenslotte heeft de voorzitter nog 3 opmerkingen.
De P.v.d.A. heeft gesteld dat het rijk niet verder op de gemeenten mag bezuinigen.
Het college kan dit standpunt delen. Het afwentelen van rijksproblemen op gemeen
ten is een slechte zaak. Genoteerd wordt dat de fractie van de P.v.d.A. tegen
post 164 (bescherming bevolking) is.
Dan heeft de P.v.d.A. het voorstel gedaan de vergoeding voor de raadsleden op het
peil van 1983 te bevriezen, althans in 1984 niet te verhogen. De voorzitter ver
zoekt de andere fracties op dit voorstel te reageren.
De voorzitter heeft de visie van de V.V.D. ten aanzien van de prioriteiten reeds
weerlegd.
De V.V.D. heeft gevraagd een andere procedure voor de vaststelling van de begroting
in overweging te nemen. De voorzitter zou een andere procedure erg betreuren. In
de eerste plaats is het woordelijk brengen van de algemene beschouwingen in een
openbare vergadering een goed democratisch gebruik. Het wisselen van schriftelijke
stukken, past wellicht in grote gemeenten, voor zover men dat daar doet, maar in
-een-