;r: "I Txffio,1 I* I c'J' >OC ;.v" f i:.vr i. I- a-rli'v"v >c": -i-»',# J.-,;., ,XfljK^ j r,i|r, X"X x M: VtT ,;v. 13 a-/' -'i ■i. .or :M. hyp': r rmö rt :,.,y ai -48- Wanneer de wegen worden overgedragen betekent dat in de komende jaren een totale verstoring van het gemeentelijk beleidsprogramma. Niet alleen dat de onroerend- goedbelastingen omhoog moeten maar voorts is het gevolg dat nieuwe projecten zoals bijvoorbeeld een voorziening Voor ouderen, vergeten kunnen worden. Overigens is er hedenmiddag nog een gesprek ten provinciehuize geweest met gedeputeerde de Geus. De voorzitter is van men^sg dat de problemen die door de gemeenten verwoord zijn, niet geheel tegen dovemansoren zijn gezegd. Nu gaat de voorzitter in op de opmerkingen ten aanzien van de verschillende hoofd stukken Met de P.v.d.A. moet worden gewezen op de kosten van de gemeenschappelijke rege lingen. Het gemeentebestuur zal daar kien op moeten zijn, want die regelingen heb ben vaak een soort autonome kostenstijging in zich waar de gemeenten niet al te veel invloed op hebben. De gemeenschappelijke regelingen zouden daardoor een steeds groter deel van het gemeentelijk budget gaan innemen. De portefeuilleverdeling. Wat bedoelen burgemeester en wethouders nu met de opmerking dat de goede verwach tingen grotendeels bewaarheid zijn. De voorzitter zou zich er af kunnen maken door te zeggen dat er niets volmaakt is in deze wereld. Maar er is ook een praktisch antwoord. Het is namelijk niet altijd zo dat helemaal duidelijk is of een activiteit wel of niet in welke portefeuille dan ook past. Daarbij komt dat, zoals het college intern de portefeuilles verdeeld heeft, het ambtelijk apparaat, de secretarie en openbare werken, niet in afdelingen per portefeuille zijn opgedeeld. De afdeling openbare werken omvat veel meer dan de portefeuille openbare werken. De afdeling omvat on der meer ook de havens. De secretaris van de commissie openbare werken is ambte naar financiën en onderwijs. In de praktijk moet dus nog wel eens gezocht worden hoe een en ander precies zit. Voor het overige bevalt de portefeuilleverdeling goed, omdat in collegialiteit ieder lid een eigen verantwoordelijkheid draagt. Het einddoel, zegt de voorzitter tegen de V.V.D. zal nog wel niet bereikt zijn. De opmerkingen over het ambtelijk apparaat nopen op het punt van portefeuillever deling en soms de daaraan verbonden adviescommissies zeker tot voorzichtigheid, want het ambtelijk apparaat heeft de grens van het mogelijke kunnen in feite be reikt In de sector algemene zaken zijn het vooral in het kader van de Wet op de Ruimte lijke Ordening, de bestemmingsplannen, de Hinderwet, de Wet geluidhinder etc. die steeds meer aandacht en tijd gaan vergen. Over de toenemende werkdruk op de afde ling sociale zaken behoeft eigenlijk geen toelichting te worden gegeven. Er zijn twee hoopvolle ontwikkelingen. In de allereerste plaats zullen 2 ambtenaren binnen afzienbare tijd afstuderen aan de Bestuursacademie, waardoor het aantal werkuren per week weer toeneemt. Een tweede is dat door een herverdeling van taken met twee deeltijdbanen weer wat ruimte kan worden gevonden. Voor het overige moet het gemeentebestuur verschrikkelijk attent zijn de ambte lijke staf niet te overvragen. Grenswij ziging De P.v.d.A. heeft nog eens uitdrukkelijk gezegd tegen de grenswijziging te zijn. De gehele raad is er tegen. De voorzitter wijst er nog eens op dat indertijd de minister van Binnenlandse Zaken heeft gezegd dat de grenswijziging voor wat be treft het stukje rond het Hellegatsplein wat hem betreft van de baan is. Het is echter niet zeker, aldus de voorzitter, dat het "van de baan zijn" werkelijkheid is. Het gewest. De voorzitter vreest dat het laatste afbouwvoorstel van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken over het rijkssubsidie aan de gewesten ook werkelijk het laatste is. Het moet de raad bekend zijn dat er steeds een nieuw voorstel terzake komt van de staatssecretaris, maar de Tweede Kamer der Staten Generaal ziet steeds kans de beslissing daarvoor een jaar te verschuiven. Vermoedt wordt dat het streekgewest -Westelijk-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 197