>r.'' ton vzcov ',w;
fi.Sr- n.: :w -a- ;\:nr-o%'»C
iiffl gnU -r;i3- -b rpsvs>wj!\ 'i: J an ->j.u nc/X'S
t 1 i -i t
TJ.'i
i; iH. Is
.,:oe,:1 j:
f!'sb .r..;; >i;
aril;' -a;
rreu
:HK' a i
-47-
1. Het gemeentebestuur zal trachten het huidige voorzieningenniveau te handhaven
door enerzijds subsidies te bevriezen en anderzijds door activiteiten mogelijk
te verschuiven. Een voorbeeld hiervan is: van schoolbus naar schoolzwemmen.
Voorts zullen nieuwe taken voorzichtig worden aangepakt.
2. Via het investeringsschema en het beleidsprogramma 1984-1986 zal het gemeente
bestuur trachten actief te zijn in de werkgelegenheid bevorderende projecten,
zoals straten, wegen, bouwen etc.
Een buitengemeentelijke factor is nauwelijks genoemd. Wethouder Munters zal daar
op ingaan. Maar er komt naar alle waarschijnlijkheid voor twee Brabantse gemeenten
nog subsidie voor zeer kostbare rioleringswerken. Eén van die twee gemeenten is
Willemstad. Als het subsidie af komt, betekent dit dat de berging van de riolering
in de vesting, die totaal onvoldoende is, moet worden aangepakt. Volgend jaar zal
dan een groot deel van de financiële ruimte uit de stadsvernieuwing gaan zitten
in het herstraten en herinrichten van de vesting.
Het beleid is er dus op gericht voorzichtig op de ingeslagen weg voort te gaan.
Bij die voorzichtige weg past ook het vermijden van het leggen van steeds
zwaardere lasten op de schouders van de burgersDaarom is gekozen voor verhoging
van een aantal belastingtarieven waarin in feite een dienst tegenover staat en is
ook gekozen om de onroerend-goedbelastingen niet te verhogen. Dat beleid, om de
onroerend—goedbelastingen niet te verhogen, heeft vooral ook een psychologische
achtergrond. De fracties van de P.v.d.A. en de V.V.D. hebben daar opmerkingen
over gemaakt en gezegd dat zij liever jaarlijks, als dat nodig is, toegeven aan
een kleine verhoging dan overhoopt een grote schoksgewijze verhoging. De onroerend-
goedbelastingen brengen volgens de volgnummers 241 en 243 van hoofdstuk XI, para
graaf 1 284.000,per jaar op. Stijging van 1% betekent meer inkomsten van
2.840,Zo'n bedrag helpt de gemeente niets. Dan zegt niet verhogen meer!
Dat is ook een van de redenen waarom het gemeentebestuur zich zo tegen de over
dracht van wegen verzet. Als die kosten uit de onroerend-goedbelastingen gehaald
moeten worden, dan is een stijging van 30% aan de orde in plaats van 10 of 15%.
Tegen de fractie van de V.V.D. zegt de voorzitter dat er geen eventuele tegenval
lers zijn, en dat deze dus ook niet in de begroting verwerkt zijn. Het is niet
bekend of en zo ja welke zaken het rijk verder nog op de gemeenten gaat afwentelen.
Er bestaat geen goed inzicht hoe de bijstandsverlening zal gaan verlopen. Ook is
niet bekend of de gemeente voor verleendegemeente-garanties aangesproken gaat wor
den. Dit alles is onzeker en vaag.
De dreiging van de wegen kan berekend worden. Tegen de overdracht van die wegen
verzet het gemeentebestuur zich dan ook fel. Als er verdergaande tegenvallers ko
men, staat het investeringsschema totaal op de tocht. Daarom kan er nooit enig
recht ontleend worden aan het feit dat bepaalde activiteiten in het investerings
schema opgenomen zijn.
De fractie van de P.v.d.A. heeft gevraagd naar de noodzaak van de wijziging van de
Financiële-Verhoudingswet. De uitkeringen op grond van de oude wet waren vooral
gebaseerd op het aantal inwoners. Met name de grote steden met hun leegloop werden
daarvan de dupe. Daarom zijn nieuwe vormen als bebouwingshoogte, bebouwingsdicht—
heid etc. opgenomen en is ook een nieuwe verfijningsuitkering "historisch water"
ingevoerd. Bij oude steden moet dan vooral gedacht worden aan hun grachten. Deze
elementen zijn ook in het voordeel van Willemstad. Op grond van de nieuwe Finan
ciële-Verhoudingswet ontvangt de gemeente in 1984 25.000,méér dan in 1983.
Dit is vooral te danken aan de uitkering voor de historische kern en de uitkering
voor historisch water. Als de grenswijziging doorgaat -aangenomen wordt dat dit
niet het geval zal zijn— heeft die situatie minder invloed op de uitkering dan
toen er vrijwel uitsluitend gerekend werd met inwoners en hectares.
De P.v.d.A. heeft goed gezien dat er sprake is van 6600 m' kadelengte in plaats
van 5700 m"
Vervolgens maakt de voorzitter nog enkele opmerkingen omtrent de overdracht van
wegen in rui1verkavelingsverband; het zwaard van Damocles dat boven het hoofd van
een aantal gemeenten in de Westhoek hangt.
Het oordeel van de gemeente is dat de provincie nooit serieus de onderhandelingen
die zijn toegezegd tussen de gemeenten en het waterschap, heeft gevoerd. De stra
tegie was bekend en het einddoel eveneens. Daar is gewoon naar toe gewerkt.
-Wanneer-