-46- De voorzitter heropent om 20.55 uur de vergadering. De voorzitter wil de waarderende woorden die gesproken zijn aan het adres van de genen die belast zijn geweest met de opstelling van de begroting en de aanbiedings brief gaarne doorgeven aan de gemeente-secretaris en al degenen die daarbij be trokken zijn geweest. Er zijn veel opmerkingen gemaakt over de verschillende hoofdstukken. Voordat de voorzitter daarop ingaat, maakt hij eerst een aantal algemene opmerkingen over de financiële positie van de gemeente en over het te voeren beleid. Dit omdat de drie fracties ieder op de situatie in het algemeen zijn ingegaan en de fractie van de V.V.D. nadrukkelijk de vraag naar de prioriteiten heeft gesteld en zelfs aan het einde heeft opgemerkt dat er geen concrete voorstellen inzake deregulering, pri vatisering en heroverwegingen gedaan worden. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het stellen van prioriteiten een zaak van de raad is en niet van burgemeester en wethouders. We leven in een monistisch systeem, waarbij de raad de gemeente bestuurt en niet het college. Vervolgens, en dat klinkt misschien een beetje hard in de oren van de fractie van de V.V.D.wellicht wil zij het niet horen, ligt een groot gedeelte van het prioriteitenbeleid vast in het beleidsprogramma 1984-1986, dat door de raad in grote meerderheid is aanvaard. De financiële positie van de gemeente is nog gezond. Daarvoor is een aantal rede nen te noemen. In de eerste plaats is dit een gevolg van een voorzichtig beleid in het verleden, zonder -en dat heeft de V.V.D. terecht gesteld- prestige-objecten. Dat voorzich tige beleid heeft bijvoorbeeld betekend: - bevriezing van de subsidies op het peil van 1981. Daar is het gemeentebestuur dan al voor het 4e jaar mee bezig, zegt de voorzitter tegen de V.V.D.; - bevriezing van het bedrag per leerling op het peil van 1982. Voorts is de financiële positie nog redelijk, dankzij de rente van de reserves. De gehele post onvoorzien kan toegeschreven worden aan rente. Aanwending van de reserves zelf, zoals de P.v.d.A. vraagt, betekent derhalve op den duur minder in komsten. Daarom moet met de reserves erg voorzichtig worden omgesprongen. Tenslotte maken de uitkering uit het gemeentefonds voor de historische kern en voor het historisch water het mogelijk het investeringsschema op te stellen en in grote delen bij te houden. Er is evenwel een aantal onzekere factoren. In de eerste plaats is dit de afwenteling door het rijk van de bezuinigingen op de gemeente. De gemeenten hebben er best begrip voor dat er bezuinigd moet worden. Maar van het dragen van een evenredig deel van die last door de gemeenten is nauwe lijks sprake. Die kritiek op het regeringsbeleid is terecht, zegt de voorzitter tegen de P.v.d.A. Dat moet in deze zaal gezegd kunnen worden. Ook moet gezegd kun nen worden dat het alsmaar afwentelen van verdere ombuigingen op de schouders van de burgers onmogelijk is. Tot op dit moment is de gemeente bewaard gebleven voor claimes vanwege verleende gemeente-garanties. Het is niet bekend wat er aan komt. Als de gemeente voor een tekort aangesproken wordt, betekent dit een aanslag op de saldi-reserveOp den duur heeft een en ander vermindering van inkomsten uit de rente tengevolge. Een derde onzekere factor is de toenemende werkloosheid gedurende de laatste jaren. Het gevolg hiervan is dat steeds meer mensen langer dan twee jaar zonder wer. blijven. Hierdoor wordt de bijdrage van de gemeente in de bijstandskosten steeds hoger, al de fraaie woorden over compensatie van staatssecretaris van Amelsvoort ten spijt. Een vierde onzekere factor is de overdracht van wegen. Later in zijn betoog zal de voorzitter hierop terugkomen. Uit het vorenstaande moge duidelijk zijn geworden dat het gemeentelijk beleid in de komende jaren door een aantal nu nog niet in te schatten factoren zal worden beïnvloed. Toch is de situatie niet al te somber; zij is wel onzeker. Dit leidt tot de vol gende beleidsuitspraken: -1. Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 195