- 8 - ■in souden scheppen af te geven op de regeringmaar wel omdat we vinden dat de vinger op de wonde plek gelegd dient te worden. I)lz. 1 Begin 1984 zal moeten worden begonnen met het omzetten van de huidige begroting volgens het nieuwe model. Bat zal als basis moeten dienen voor de samenstelling van de begroting voor 1985. Dat vergt niet alleen extra inspanning van de ambtenaren ten stadhuizehet doet ook een beroep op hun creativiteit wil het nieuwe stelsel tenminste werkelijk hanteerbaar zijn als beleidsinstrument. Hoewel de fraktie van de Partij van de Arbeidnet als het Collegehet volste vertrouwen in de crea tiviteit van de ambtenaren heeft, is dat nog geen garantie voor de hanteerbaarheid van de begroting als beleidsinstru ment. De ambtenaren zullen onder leiding van de gemeentesecre taris alles in het werk willen stellen om van de begroting een beleidsinstrument te maken. Maar ook dat betekent dat de druk op het ambtelijk apparaat groter wordt. We komen hier in een laterstadium op terug. Hz. 3 Voor wat betreft de inkomsten van onze gemeente constateren wij ten opzichte van verleden jaar een grotere afhankelijkheid van de bezuinigende overheid. Daarmee verminderen de moge lijkheden tot het voeren van een eigen beleid. Wij zijn daar niet gelukkig mee. Voor wat betreft de uitgaven nemen wij kennis van een groter aandeel in de begroting voor de havens en de marktj de kunst, de sport en de monumenten; en de sociale zorg vooral. Het toenemend beroep op de bijstand tikt door. Voor deze onder delen wordt ook een groter bedrag per inwoner geraamd. Dat laatste geldt overigens eveneens voor volksgezondheid, volks huisvesting en openbare werken. Eén van de consequenties van het strepen en schrappen in bijvoorbeeld het algemeen be heer is een toegenomen ruimte voor de onvoorziene uitgaven Op zich is dat wellicht een verheugend verschijnselIn genen dele mag hieruit echter geconstateerd worden dat de financiële positie van de gemeente bijzonder gunstig is, wat ook blijkt uit het feit dat u aarzelend schrijft over de aanwending van de. saldi-reserveDaarnaast zijn er, u hebt er zelf al op ge wezen, tal van onzekerheden. De ontwerp-Financiële Verhoudingswet 1984 gaat uit van een andere verdeelmaatstaf. Zoudt u ons het waarom nog eens willen uitleggen In het nieuwe stelsel is bijna 72%% afhankelijk van de bebouwingterwijl bij het huidige systeem rond 60% afhankelijk is van het aantal inwonersWat zijn hiervan de gevolgen voor Willemstad Het bedrag per hectare buitenwater als element in het bedrag van de algemene uitkering wordt on getwijfeld nadelig beïnvloed door de voorgenomen technische provinciale grenscorrectie. Kunt u ons meedelen hoeveel dat Willemstad gaat schelen Hoe groot is het nadelig effect De nieuwe regeling verfijning waterrijkdom historische kernen zorgt ervoor dat de nieuwe wet voor Willemstad gunstiger uit valt, althans voor wat betreft de budgettaire uitkeringen. Overigensvoorzittermenen wij te moeten constateren dat de overschrijding van de kilometer kadelengte in Willemstad niet ■resulteert in een uitkering voor de door u vermelde 5700 meter, maar voor 6600 meter. De eerdergenoemde hogere budgettaire uitkeringen kunnen niet verhelen dat er sprake is van door "Den Haag" opgelegdeaan- blz. 6 merkelijke kortingen. Met betrekking tot de algemene uitkering gemeentefonds' zal in 1988 een cumulatieve vermindering zijn -bereikt- Hz. 4 blz. 7 blz. 5

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 157