- 8 -
■in souden scheppen af te geven op de regeringmaar wel omdat
we vinden dat de vinger op de wonde plek gelegd dient te
worden.
I)lz. 1 Begin 1984 zal moeten worden begonnen met het omzetten van de
huidige begroting volgens het nieuwe model. Bat zal als basis
moeten dienen voor de samenstelling van de begroting voor
1985. Dat vergt niet alleen extra inspanning van de ambtenaren
ten stadhuizehet doet ook een beroep op hun creativiteit
wil het nieuwe stelsel tenminste werkelijk hanteerbaar zijn
als beleidsinstrument. Hoewel de fraktie van de Partij van de
Arbeidnet als het Collegehet volste vertrouwen in de crea
tiviteit van de ambtenaren heeft, is dat nog geen garantie
voor de hanteerbaarheid van de begroting als beleidsinstru
ment. De ambtenaren zullen onder leiding van de gemeentesecre
taris alles in het werk willen stellen om van de begroting
een beleidsinstrument te maken. Maar ook dat betekent dat de
druk op het ambtelijk apparaat groter wordt. We komen hier
in een laterstadium op terug.
Hz. 3 Voor wat betreft de inkomsten van onze gemeente constateren
wij ten opzichte van verleden jaar een grotere afhankelijkheid
van de bezuinigende overheid. Daarmee verminderen de moge
lijkheden tot het voeren van een eigen beleid. Wij zijn daar
niet gelukkig mee.
Voor wat betreft de uitgaven nemen wij kennis van een groter
aandeel in de begroting voor de havens en de marktj de kunst,
de sport en de monumenten; en de sociale zorg vooral. Het
toenemend beroep op de bijstand tikt door. Voor deze onder
delen wordt ook een groter bedrag per inwoner geraamd. Dat
laatste geldt overigens eveneens voor volksgezondheid, volks
huisvesting en openbare werken. Eén van de consequenties
van het strepen en schrappen in bijvoorbeeld het algemeen be
heer is een toegenomen ruimte voor de onvoorziene uitgaven
Op zich is dat wellicht een verheugend verschijnselIn genen
dele mag hieruit echter geconstateerd worden dat de financiële
positie van de gemeente bijzonder gunstig is, wat ook blijkt
uit het feit dat u aarzelend schrijft over de aanwending van
de. saldi-reserveDaarnaast zijn er, u hebt er zelf al op ge
wezen, tal van onzekerheden.
De ontwerp-Financiële Verhoudingswet 1984 gaat uit van een
andere verdeelmaatstaf. Zoudt u ons het waarom nog eens willen
uitleggen In het nieuwe stelsel is bijna 72%% afhankelijk
van de bebouwingterwijl bij het huidige systeem rond 60%
afhankelijk is van het aantal inwonersWat zijn hiervan de
gevolgen voor Willemstad Het bedrag per hectare buitenwater
als element in het bedrag van de algemene uitkering wordt on
getwijfeld nadelig beïnvloed door de voorgenomen technische
provinciale grenscorrectie. Kunt u ons meedelen hoeveel dat
Willemstad gaat schelen Hoe groot is het nadelig effect
De nieuwe regeling verfijning waterrijkdom historische kernen
zorgt ervoor dat de nieuwe wet voor Willemstad gunstiger uit
valt, althans voor wat betreft de budgettaire uitkeringen.
Overigensvoorzittermenen wij te moeten constateren dat de
overschrijding van de kilometer kadelengte in Willemstad niet
■resulteert in een uitkering voor de door u vermelde 5700
meter, maar voor 6600 meter.
De eerdergenoemde hogere budgettaire uitkeringen kunnen niet
verhelen dat er sprake is van door "Den Haag" opgelegdeaan-
blz. 6 merkelijke kortingen. Met betrekking tot de algemene uitkering
gemeentefonds' zal in 1988 een cumulatieve vermindering zijn
-bereikt-
Hz. 4
blz. 7
blz. 5